De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1021
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Dit lijkt me een type 2-ding, want deze heb ik nog nooit gezien. Welk display wordt er bedoeld?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Het valt onder het hoofdstuk AL4 bak, een doodenkele keer knipperen de bekende lampjes even bij het starten, geen gevolgen voor het schakelkarakter, als je het contact uit zet en opnieuw start blijven ze uit.
Het is dus geen storing waar ik me druk om maak. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Heb ik ook ooit gehad. Weet alleen niet meer of ze gingen knipperen of permanent branden... Hoe dan ook het was tijdens het rijden en het schakelgedrag bleef ook bij mij hetzelfde.
Toen toch maar eens gekeken naar de bakolie en daar zat wat te weinig in, best wel wat te weinig trouwens. Toen maar de hele procedure gevolgd voor vervangen van de bakolie. had toen alleen geen Lexia dus heb ik het met een kerntemperatuur meter gedaan, ging ook prima :)

Daarna nooit meer een knipper of brandend lichtje gezien
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Jammer dat ie toen niet aan de Lexia gehangen is, daar was vast een relevante melding gekomen.
Wel grappig, "as we speak" ben ik net bezig de bak af te tappen, gisteren de plug er uit gedraaid en er komt nog steeds olie uit, ( 1 druppel per 12sec)
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zoals gemeld ben ik bezig met een grondige "voorjaarsinspectie " van de Xantia.
De D-riem was ondanks een slordige 15000km al weer 5 jaar oud en ik herinner me dat een paar riemen geleden toen ie door een garage vervangen was de riem zo los op de nokkenaspoelies lag dat ik hem met mijn pink heen en weer kon schuiven, een nieuwe set en een nieuwe poelie had ik al besteld:
Image
Toen ik het deksel er af had bleek dit genoeg mee te vallen, lag nog keurig strak om de tandwielen en zag er eigenlijk nog als nieuw uit:
Image
Ook de krukaspoelie vertoont geen tekenen van verschuiving, had hem destijds gemerkt:
Image
Dus maar besloten dit nog een jaartje uit te stellen
Toen maar begonnen met het verversen van de AL4 bak, bij de demontage van de bak van bthomas had ik gemerkt dat het heel lang duurt voordat de koppelomvormer leegloopt vanuit de minimale spleet tussen de concentrische assen dus besloten hem ruim de tijd te geven uit te lekken.
De olie leek op 't oog gelukkig nog vrij schoon:
Image
Na een dag druppelen kwam dit er op de tweede dag nog uit (iets meer zelfs want sommige druppels vielen ook naast het potje)
Image
Tussendoor maar even de motorolie afgezogen en een nieuw filter.
De totale inhoud van het systeem zou ongeveer 6 liter moeten zijn waarbij men er vanuit gaat dat er 3 liter in de koppelomvormer achterblijft.
Eerst de bak gevuld met 3,5 liter olie, opgewarmd en bij 58 graden de plug er uit ( de ervaring had me inmiddels geleerd dat 58 de juiste temperatuur is om de plug te verwijderen om de markante overgang van straaltje naar druppelen op 65 te krijgen.
Resultaat: geen straaltje en geen druppels :(
Dan duurt het best wel lang voordat de temperatuur weer gezakt is:
Image
Laptop comfortabel op het Facom plateau:
Image
Dit een paar keer herhaald met steeds bijvullen:
Image
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk, toen ik er inmiddels 4,5 liter in had zitten kwam het felbegeerde straaltje, gevolgd door druppels bij precies 65 graden.
Het lang laten uitlekken loont dus zeker de moeite! :idea:
Uiteraard nieuwe gevulde koperringen onder de pluggen en aftap- en niveauplug aangetrokken met resp. 3,3 en 2,4 Breeze. :lol:
Image
Vervolgens omdat het zo lekker ging gelijk maar het LHM vat leeg gezogen en nieuw groen bloed er in.
Auto in hoogste stand om druk op het achterveercircuit te houden (die druk blijft aanwezig als de auto gelift wordt), pedaaldrukker op het rempedaal:
Image
En eerst de achterremmen gebleed:
Image
Daarna natuurlijk ook de voorkant maar die druk komt regelrecht uit de voorraadbol.
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by slimenslecht »

Goed bezig Henk, en die D-riem kan wel een jaartje extra als ie er maar 15.000 km op heeft zitten :D
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Vanmorgen zijn eindelijk de originele PSA O-ringen op de condensoraansluitingen geplaatst en is het systeem weer van nieuw gas en nieuwe olie voorzien, de eerste inschatting is dat er weer pooltemperaturen gerealiseerd kunnen worden. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

De aandrijfassen voor de 2.0-16V-automaat staan al jaren op NFP.
Op de vervangingsmarkt is alleen de (lange) rechter as nog te krijgen.
Omdat er uiteindelijk toch wel een keer eentje stuk zal gaan heb ik toch maar een as rechts ingeslagen waarbij ik hoop dat als de linker de geest zou geven i.i.g. de homokineet en een deel van de tripoïd uitwisselbaar zijn met links:
Image

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Omdat we hier natuurlijk allemaal al onze beschikbare tijd gebruiken (zo kijken wij dus nooit naar sportwedstrijden omdat de Xantia belangrijker is) voor het in optimale conditie houden van onze Xantia's en derhalve ook regelmatig alle vloeistoffen verversen hier even wat overwegingen met betrekking tot de koelvloeistof (hierna te noemen kvs).
Ik liep al een tijd te peinzen over hoe dit op een manier te doen die makkelijker is dan gebruikelijk.
De gebruikelijke manier impliceert dat de onderste radiatorslang losgenomen wordt om zo de kvs af te tappen, dit is bij de Xantia toch een "hell of a job" omdat die slang niet naar rechts wil en dus de radiator losgemaakt moet worden om die vervolgens naar links te schuiven.
Voor wat betreft de 106/Saxo kan bij de types met het expansievat tegen de radiator dat aftappen op een makkelijke manier door met een zuigslang op een vacuüm olieafzuiger of gewoon een waterstofzuiger met enig gefriemel het slangetje helemaal onderin te brengen zodat je uitkomt op de bodem van de onderste slang waardoor je het systeem nagenoeg restloos leeg zuigt.
Image
Vervolgens kan je na het verwijderen van de plug aan de achterzijde (Xantia) van het blok ook hier de stofzuiger op zetten en ook die vloeistof verwijderen.
Ik heb dit omdat ik toch een kachelslang wilde vervangen vorige week uitgeprobeerd bij een 106 en op die manier de kvs er uit gekregen zonder ook maar 1 druppel op de vloer.
Bij de Xantia wordt dat iets lastiger:
Ik heb nog een nieuwe onderste radiatorslang op voorraad liggen waarmee ik geprobeerd heb om het slangetje via de expansievataansluiting tot onderin de radiatorslang te krijgen, met een hoop gefriemel lukt dat maar het impliceert wel dat het expansievat er af moet omdat de onderste aansluiting niet recht onder de vuldop zit.
Ook een puntje van orde is dat je op deze manier bij de automaatversie niet langs de reductor die zich in de onderuitgang van de radiator bevindt zal komen.
Image
Een volgende mogelijkheid zou kunnen zijn om (heb het geloof ik al vaker geopperd) in de onderste slang in het horizontale deel een tussenstuk te plaatsen zoals ook gebruikt wordt voor temperatuumeters.
Zoiets dus:
https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... GIQAvD_BwE
In dat gaatje met 1/8"NPT aansluiting zou dan een aftapplug of zelfs een kraantje kunnen.
Zo'n slang heeft niet overal exact dezelfde binnendiameter dus dat wordt een kwestie van minimaal 3x bestellen en 2x retourneren voordat je een goed passend exemplaar gevonden hebt.
Vraag: Wie wil hier over brainstormen om tot de meest ideale oplossing te komen?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Interessant, maar ik verwacht dat dat bij mijn ES9 motor allemaal weer anders zit, inclusief de expansietank.
Zo'n temperatuuraansluiting als extra controle is nooit weg. Uit mijn R4 en (Sl)Opeltijd heb ik nog een temperatuursonde overgehouden. Die monteerde je in een zelfgemaakt gat in toegangswaterslang en met een lange capillaire buis werd de temp. meter op het dashboard verbonden en gemonteerd.
Heb nog een paar keer geprobeerd om die sonde te monteren in die k*t Italiaantjes of Japannertjes van mw. Breeze, maar daar was nooit genoeg ruimte. Bij die (Sl)Opel 1,5 liter kon je tussen spatbord en motor nog gaan staan.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply