Humor en zo

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Humor en zo

Post by henkr »

Dat is me ook met de paplepel ingegeven, als mijn moeder (ex-onderwijzeres) met een correctiepotlood aan de slag ging in ons plaatselijke dorpsblad zag het geheel er nadien een stuk vrolijker uit. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Humor en zo

Post by H@ns »

:lol: Jouw moeder moet een pionier geweest zijn! Vrouw. En in die tijd (gezien jouw eigen leeftijd) al een prominente plek in het onderwijs verworven....
Ik zeg dit als iemand uit een onderwijsfamilie die getrouwd is met iemand uit een nog veel grotere onderwijsfamilie ;)

Maar om on topic te blijven: "de daver op het lijf hebben" Dat is een term die (heel) zuidelijk nog wel eens gebruikt wordt. "Daver" staat voor rillingen, dus feitelijk; de rillingen op het lijf hebben :)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Humor en zo

Post by henkr »

H@ns wrote: Wed Nov 11, 2020 12:53 am :lol: Jouw moeder moet een pionier geweest zijn! Vrouw. En in die tijd (gezien jouw eigen leeftijd) al een prominente plek in het onderwijs verworven....
Volgens mij viel dat wel mee hoor, gewoon kweekschool (zoals dat toen heette) en vervolgens voor de klas, dat zal ongeveer in de laatste oorlogsjaren en de periode daarna hebben plaatsgevonden.
Mijn eigen ervaring: Het was in de jaren 60 nog zo dat je toelatingsexamen moest doen voor de middelbare school, voor wat betreft het vak Nederlands betekende dit dat je er al een aantal jaren zinsontleding en dictees op had zitten.
Als je de huidige jeugd vraagt naar het verschil tussen een werkwoordelijk en een naamwoordelijk gezegde krijg je hooguit een wazige niet begrijpende blijk toegeworpen. :(
Dat was dus vroeger, toen alles nog beter was! :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: Humor en zo

Post by NdeJ »

Ik fin dat julie nou tog wel wat oferdreifen! ;)

Groet, Nico
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Humor en zo

Post by henkr »

Daar trappen we niet in Nico! :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Humor en zo

Post by Feije »

henkr wrote: Wed Nov 11, 2020 8:21 amAls je de huidige jeugd vraagt naar het verschil tussen een werkwoordelijk en een naamwoordelijk gezegde krijg je hooguit een wazige niet begrijpende blijk toegeworpen. :(
Welnee. Ik schaar mezelf hier ook even tot jeugd en heb dat gewoon nog gehad op school. Niet vóór de middelbare school overigens. Ik geloof dat wij dit eind klas 1 en begin klas 2 kregen. Ook alweer een jaar of tien geleden, dat wel...

Wij hadden op de basisschool trouwens ook iedere week een dictee en zinsontleding kwam ook regelmatig voorbij. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik een meester had die nog van de oude stempel was. Ik was wel blij met hem. Hij kon de werkwoordspelling ongelofelijk goed uitleggen, zodat de hele klas zelden dt-fouten maakte. Dat resulteerde in een aardige tegenvaller op de middelbare school. Dan zit je op gymnasium en verwacht je dat iedereen grammaticaal wel aardig onderlegd is, maar dan zie je de halve klas toch nog fouten maken in de werkwoordspelling. Op de basisschool begreep de hele klas gewoon hoe het zat :|.

Datzelfde gold in mindere mate ook voor rekenen. Ik had op de basisschool gewoon staartdelingen en dergelijke gehad, maar daarin was ik één van de weinigen. Ach, het resulteerde in ieder geval in een mooi resultaat op de rekentoets in klas 5 ;).
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Humor en zo

Post by henkr »

@Feije: Het is dan ook een zeer klein percentage van wat ik gemakshalve "de huidige jeugd" noemde dat een gymnasiumopleiding afgerond heeft. :D :thumbup: :thumbup:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Humor en zo

Post by Feije »

Er zijn natuurlijk wel meer jeugdigen die weten wat een naamwoordelijk gezegde is ;). Op gymnasium moet je het wel echt weten trouwens, anders zijn er heel wat zinnen die je nooit zou kunnen vertalen. Neemt niet weg dat het in ieder geval op vwo en havo ook lesstof is. Het wordt alleen wat minder gedrild ;).
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Humor en zo

Post by Breeze »

Feestjaar.jpg
Feestjaar.jpg (246.36 KiB) Viewed 2873 times

Onze fusiegemeente heet sinds kort Molenlanden, omdat er binnen de grenzen een paar molens staan. Ze zijn heel open, dus we mogen meekijken met de begroting van volgend jaar..
Wat zal dat een feest worden in 2022, want allemaal feestnummers hier.
En met het opstellen van de regionale adaptiestrategie (SOS, signalering onjuist spatiegebruik) zou ik ook wel graag willen meehelpen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Humor en zo

Post by Breeze »

Canary islands

In the Canary Islands There are no Canaries ………………………………….
The same thing happens in the Virgin Islands …………………………… ..
There are also no Canaries! ………
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply