Ik heb een type Ii maar hij remt perfect! Vandaag nog getest voor ik na de apk ging en daarna met een verse apk naar huis.
Heb ze wel van tevoren verteld dat ze ‘m even een minuutje stationair moesten laten draaien alvorens hem op de rollers te rijden
Soms moet dat kennelijk, ook met een type 2. Net als je soms (nog steeds) moet uitleggen dat de handrem op de voorwielen zit
De V6 Break van Breeze
Re: De V6 Break van Breeze
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De V6 Break van Breeze
Heb ooit met een CX in de beginjaren van de APK de keurmeester eerst het hele rapport laten invullen waarop vermeld stond: "handrem werk niet", en toen gevraagd of ie de handrem nog eens wilde checken en dan op de voorwielen.
Vanaf dat moment, als ik weer met een HP Citroën voor de keuring waren zijn collega's maar al te bereid om door de werkplaats te schreeuwen "Handrem zit voor hoor"
Groet Henk
Vanaf dat moment, als ik weer met een HP Citroën voor de keuring waren zijn collega's maar al te bereid om door de werkplaats te schreeuwen "Handrem zit voor hoor"
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Uit mijn hoofd is dat bij mijn auto's ook zo. Gaat het stoplampje niet ook branden als de oliedruk weg valt? Lijkt me stug dat je oliedruk hebt met stilstaande motor.
Re: De V6 Break van Breeze
Zou me niet verbazen, maar het hydraulieklampje gaat ook branden. Oliedruk valt volgens mij inderdaad heel snel weg nadat je je motor uitzet. Ik heb wel eens gezien dat er al oliedruk was voordat de motor aansloeg, dus tijdens het ronddraaien op de startmotor. Met name bij oudere auto's (en m'n motorfiets) die soms wat moeilijk aanslaan. Of die gewoon helemaal niet aanslaan natuurlijk .
Re: De V6 Break van Breeze
Hydrolieklampje? Zit die er ook op?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: De V6 Break van Breeze
Heb me wel eens af zitten vragen hoe de schakeling naar de STOP-lamp werkt.
Het is aannemelijk dat elke sensor in de stand "foute boel" een verbinding met de massa bewerkstelligt, dat is sowieso het geval bij de oliedruksensor.
Als al die draden simpelweg aan elkaar geknoopt waren bij de STOP-lamp zouden bij een reactie van 1 sensor behalve de STOP-lamp ook alle andere waarschuwingslampen gaan branden, uiteraard is dit niet zo.
Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?
Groet Henk
Het is aannemelijk dat elke sensor in de stand "foute boel" een verbinding met de massa bewerkstelligt, dat is sowieso het geval bij de oliedruksensor.
Als al die draden simpelweg aan elkaar geknoopt waren bij de STOP-lamp zouden bij een reactie van 1 sensor behalve de STOP-lamp ook alle andere waarschuwingslampen gaan branden, uiteraard is dit niet zo.
Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Ik zat onlangs naar een episode van Ed China's youtube ding te kijken en daarin zei hij dat het verstandig was om, als je een motor na een lange tijd stilstand voor het eerst gaat starten, eerst de ontsteking onklaar te maken en te kijken of je oliedruk krijgt bij het starten. Als je dat als waarheid aanneemt zou het dus altijd zo moeten zijn. Bij mijn boot niet: ik moet zelfs een beetje gas geven voordat het oliedrukalarm wegvalt.Ik heb wel eens gezien dat er al oliedruk was voordat de motor aansloeg, dus tijdens het ronddraaien op de startmotor.
En daar is er naast een visueel alarm ook nog een krijsende pieptoon.
Zo kun je dat natuurlijk implementeren maar ik vermoed dat het bij de Xantia wel iets beter verstopt zit, bijvoorbeeld in de elektronica op het instrumentenpaneel. Bij de echte Xantia's natuurlijk, de type 2's.Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?
Edit: mijn boot heeft wel een dieselmotor natuurlijk, dat is wel iets anders.
Re: De V6 Break van Breeze
Ik heb wel eens zitten bedenken om als dagrijverlichting ook op oudere auto's verplicht zou worden deze te schakelen via de oliedruksensor, dan heeft de accu bij de eerste "klap" van de startmotor i.i.g. nog de beschikking over zijn volledige capaciteit.
Bij een HP geveerde auto zou de hydraulische druk een nog betere parameter zijn
Bij een HP geveerde auto zou de hydraulische druk een nog betere parameter zijn
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De V6 Break van Breeze
Wat mij betreft niet echt, want dan begint die bij mij te knipperen als ik binnen honderd meter na vertrek een bocht maakt of over een paar hobbels ga . Sommige Xantia's zijn trouwens gewoon voorbedraad op het aanzetten van de verlichting nadat de motor is gestart, omdat het voeren van dimlicht in Scandinavië altijd verplicht is. Volgens mij is het een kwestie van een paar relais plaatsen onder je zekeringenkast. Er zijn wel mensen die het aan de praat hebben gekregen: https://youtu.be/GJ7nOb1r19Y