Ik heb wel eens gezien dat er al oliedruk was voordat de motor aansloeg, dus tijdens het ronddraaien op de startmotor.
Ik zat onlangs naar een episode van Ed China's youtube ding te kijken en daarin zei hij dat het verstandig was om, als je een motor na een lange tijd stilstand voor het eerst gaat starten, eerst de ontsteking onklaar te maken en te kijken of je oliedruk krijgt bij het starten. Als je dat als waarheid aanneemt zou het dus altijd zo moeten zijn. Bij mijn boot niet: ik moet zelfs een beetje gas geven voordat het oliedrukalarm wegvalt.
En daar is er naast een visueel alarm ook nog een krijsende pieptoon.
Is het een kwestie van in elke aanvoerende draad een diode plaatsen?
Zo kun je dat natuurlijk implementeren maar ik vermoed dat het bij de Xantia wel iets beter verstopt zit, bijvoorbeeld in de elektronica op het instrumentenpaneel. Bij de
echte Xantia's natuurlijk, de type 2's.
Edit: mijn boot heeft wel een dieselmotor natuurlijk, dat is wel iets anders.