Het Café

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Ik zag net op een website van een bedrijf zo'n verwijzing staan dat ze heel milieuvriendelijk zijn omdat ze, weet ik veel, koolstofdioxide reduceren of het licht eerder uit doen of weet ik veel wat. Daar zit natuurlijk een puur commerciële gedachten achter maar doordat mensen voortdurend daarmee geconfronteerd worden gaat het wel steeds meer als "de waarheid" lijken.

Een klant van mij stuurde onder alle emailberichten een plaatje mee van een boompje en een tekst als "deze mail niet printen tenzij het echt niet anders kan" ofzoiets. Ik heb toen die directeur een beetje zitten stangen dat het heel erg milieuonvriendelijk is om bij elk email een paar kB aan volstrekt nutteloze data mee te sturen. De meeste mailtjes zijn maar een paar honderd bytes aan tekst, dus de overhead is gigantisch. Ik weet niet of het door mij is gekomen maar ze hebben later die onzin wel weggehaald.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Banken zijn ook zo milieuvriendelijk, printen en sturen het liefst geen bankafschriften meer maar ik weet wel zeker dat er bij een nacontrole van de belastingdienst van je verwacht wordt dat je alle afschriften van de laatste 7 jaar onmiddellijk kan tonen m.a.w. je mag alles zelf printen om de bank milieuvriendelijk te houden. :(
Zelf denk ik dagelijks aan de CO2 uitstoot, heb direct na de APK van de 106-aut de nieuwe kat weer vervangen door de oude dus er vindt bij mij geen omzetting meer plaats van CO naar CO2, wat ik al niet over heb voor de klimaatverandering. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
Albert
Posts: 68
Joined: Thu Apr 18, 2019 8:10 pm
Location: Veluwezoom

Re: Het Café

Post by Albert »

henkr wrote: Thu Sep 19, 2019 6:45 pm Zelf denk ik dagelijks aan de CO2 uitstoot, heb direct na de APK van de 106-aut de nieuwe kat weer vervangen door de oude dus er vindt bij mij geen omzetting meer plaats van CO naar CO2, wat ik al niet over heb voor de klimaatverandering. :lol:
Foei Henk!!! :lol:
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Die CO helpt ook weer de populatie verminderen dus dat mes snijdt aan twee kanten! Goed bezig! :lol:
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

Ik voorzie slechte tijden voor de bandenboeren, geen banden met stikstof meer vullen :lol:
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Juist wel met stikstof vullen! We kunnen het wereldwijde overschot aan stikstof mooi kwijt in die banden! :lol:
En Citroën moet zich toch nog maar eens achter het oortje krabben of het niet wenselijk is auto's met stikstofbollen te gaan produceren. :)
Serieus: Is er niet een stikstoffabriek in aanbouw om straks stikstof te kunnen mengen met hoogcalorisch gas uit Rusland?
Wat doet dat vervolgens in je CV-ketel? Of is het een kwestie van uit de atmosfeer/in de atmosfeer?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Als je de hoeveelheid stikstof in de lucht zou verminderen dan stijgt verhoudingsgewijs het aandeel CO2...

Binnen een verbranding onder de 1300 graden blijft stikstof neutraal (doet dus niets).
Maar Magnesium en Lithium kunnen wel branden op pure stikstof.

Mvg. Alfred.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Het Café

Post by C5hdi110 »

Vreemde vraag, komt er (extra) energie vrij als stikstof bij hoge temperaturen tot NOx verbrand ?
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Ja.

En met sommige NOx stikstofverbindingen kun je zelfs lachen.
Letterlijk :lol:

Een van de NOx is N2O en dat is namelijk lachgas.

Het wordt gezien als een broeikasgas 250x zo sterk als CO2.
Maar het gas is instabiel en valt snel weer uit elkaar, daardoor krijgt het weinig kans iets te doen met broeikaseffecten.

Je kunt lachgas ook aan je motor toevoegen dan krijg je veel hogere prestaties (of flinke panne).

Mvg. Alfred.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Volgens bepaalde bronnen op internet staat één ballonnetje lachgas gelijk aan 15km autorijden qua uitstoot (vermoedelijk op benzine :?: )

Reken maar eens uit hoe dat zich opstapelt als je op maandagochtend in Amsterdam al die zilverkleurige patroontjes bij elkaar optelt...

Overigens ben ik vrij sceptisch ten aanzien van die internetbronnen die dat 15 km verhaal beweren maar goed
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply