Page 16 of 43

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Jul 06, 2021 6:14 pm
by JW-C5
Als de bollen net vervangen zijn, kun je geen goed oordeel vellen over het veergedrag.
Er zit dan nog wat lucht tussen de bol en de zuiger, dat moet eerst verdwijnen door opname in de LHM. Dat duurt even....

Groet,
JW

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Jul 06, 2021 7:11 pm
by Breeze
Feije wrote: Tue Jul 06, 2021 5:55 pmBij Chyparse in de straat zit toch al een drempel? :think: Geen hele heftige trouwens.
Correct, die liggen bij de wegkruisingen en inderdaad, dat kan je nauwelijks drempels noemen. Ondulé noemen de Fransen dat. Bovendien reed ik achter een rustigrijdende bestelwagen, waardoor je dan het gevoel krijgt alsof je in een ID/DS of een GS met goed afgevulde bollen rijdt.

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Jul 13, 2021 7:46 pm
by slimenslecht
Breeze wrote: Tue Jul 06, 2021 2:18 pm Ach, weet je wat het is, ik heb nog nooit grote verschillen gevoeld in comfort nadat ik nieuwe bollen had gemonteerd of laten bijvullen. Zelfs bij Comfortbollen merkte ik nooit verschil. Zal wel verband houden met een ongevoelig achterwerk. Trouwens de hele weg van Almere tot huis is zonder verkeersbobbels, dus ik kon het ook niet goed uitproberen. En in onze wijk hebben ze een paar jaar geleden alle verkeersdrempels verwijderd, de hemel zij geprezen.

Adri
Ik heb bij beide breaks gehad dat ik met volledig platte voorbollen bij Chyparse aan kwam rijden. Martin en Ivo lachend kijkend. Beide keren de voorbollen gewisseld voor die van een type 1A berline, die zijn aanmerkelijk zachter. Nou dat verschil merkte je echt wel. De tweede keer met dank aan HighKing van het oude forum, die had mij de bollen geleverd die tevens nog op druk stonden (na een jaar of 5 op de plank).
Overigens was het bij de tweede zo erg dat de olie uit de te vervangen bollen kwam, geploft dus!

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 10:38 am
by Breeze
Na een maand rijden met nieuwe voorveerbollen en een correct gevuld HA2 bol, geloof ik waarachtig dat het veercomfort weer op niveau is.

Adri

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 12:50 pm
by henkr
Ik geloof dat ik hierin wel vrij lui aangelegd ben, gooi er gewoon om de ca.6 jaar 8 nieuwe bollen onder, zonder de initiaalspanning te meten.
Image

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 3:11 pm
by H@ns
Mijn xantia zakt inmiddels ook meteen in aan de achterkant als hij gestart is. Wegrijden is dan geen optie want dan remt hij heel slecht!

Ben bang dat ik dus de accumulator bol en de achterste anti-sink bol moet vervangen.
Hij tikt ook flink als ik bij stilstand op de rem sta (automaat)

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 3:39 pm
by henkr
Dan zo het maar zo kunnen dat je een inwendig lek hebt in je remservo dus even checken wat er in die situatie uit de retour of lekleiding stroomt zou geen kwaad kunnen.
In de situatie die je omschrijft dus waarbij de remdruk opgebouwd is zou er geen olie meer verbruikt mogen worden dus moet de HD regelaar niet tikken.
De capaciteit van de voorraadbol is met een natte vinger vrij makkelijk te checken, motor loopt, systeem is op druk, dan de motor uitzetten en weer op contact, je moet dan minimaal 6x het rempedaal stevig kunnen intrappen alvorens de rode lamp aan gaat.

Groet Henk

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 5:50 pm
by Feije
Die rode lamp brandt toch sowieso als je je auto op contact zet nadat je de motor uit hebt gezet?

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 6:14 pm
by henkr
Als je LHM niveau te laag is wel ja.

Re: De V6 Break van Breeze

Posted: Tue Aug 10, 2021 6:20 pm
by Feije
Dan zou die blijven branden tijdens het rijden. Bij mij branden ze gewoon altijd als de motor niet loopt, net als de meeste andere controlelampjes. Ik ken het ook niet anders dan dit. Misschien een verschil in type 1/type 2?