De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik heb tijdens het bezoek van de monteurs de vraag gesteld: "Hoe weet die bedieningskast nou in welke stand de deur staat?" het antwoord was: "dat weet ie niet want het werkt met eindschakelaars voor boven en onder"
Nou heb ik destijds tijdens de installatie goed opgelet en tussen alle onderdelen die gemonteerd werden heb ik niets gezien wat op een eindschakelaar leek. Wel heb ik gezien hoe er middels een tijdelijk aangesloten display getalwaarden werden ingevoerd om de open- en dichtstand vast te leggen.
Dit sterkt dus mijn vermoeden dat het een digitale aansturing betreft, ook levert de bedieningskast leverancier zgn "kostal encoders" die op de motor geplaatst kunnen worden en kennelijk info naar de kast sturen. https://www.vdi-deuren.nl/product/kostal-encoder-2/
Hoe de heren dus denken te weten dat het aan de kast ligt en niet een de encoder is mij vooralsnog een raadsel, ze hebben in elk geval geen metingen verricht om die veronderstelling te ondersteunen.
Mijn interpretatie van het geheel is dus dat de motor een serie signalen uitzendt, te vergelijken met een digitale schuifmaat waarop bij het bereiken van een bepaalde getalwaarde de motor stopt, misschien heel simpel vertaald maar ik ben dan ook geen electronenknutselaar. :)
De motor is in principe een 3-fase motor, voor de 230V uitvoering moest 230€ extra betaald worden, makkelijk te onthouden dus. :lol:
Ik heb juist voor de 230 gekozen omdat er eigenlijk al te veel apparaten op mijn 400V net zitten en omdat een 230 in geval van nood nog met een aggregaat of omvormer te bedienen is.(en dat werkt! optima accu met 3000W omvormer)
In de kast zit een forse condensator, ik schat zo'n 15cm lang en 6cm dik, op mij vraag of die te maken had met het feit dat de krachtstroommotor op 1 fase moet lopen (een vrij algemeen principe) bleven de heren het antwoord schuldig. :(
De fabrikant bevestigde trouwens mijn vermoeden hierin.
Wordt vervolgd.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Zo te horen zijn het niet de slimste (c.q. goed opgeleide) werknemers. Als je geeneens weet hoe de eindstand wordt bepaald dan ben je gediskwalificeerd, wat mij betreft.
Die digitaal bepaalde eindstand is in de baggerindustrie een veel gebruikte methode. Eindschakelaars zijn een ramp in een zoute omgeving. En bij elke eindstand wordt de meting opnieuw gekalibreerd. Dit alles iirc.

Maar is het probleem nu opgelost?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Laatste nieuws: de deurmannen komen maandag met een nieuwe kast.
(en ik maar duimen dat het niet aan die encoder ligt)
@Adri: waarvoor staat i.i.r.c?
Bij i.r.c. zou ik gokken op Infrared Remote Control?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Hey ja! dat kon ook nog! Adri kennende zal het inderdaad wel "correctly" zijn. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Als echte purist gebruik ik soms nooit Engelse termen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Garagedeur doet het weer!
Vanmiddag is de nieuwe kast geplaatst
Ging niet vanzelf, bij de eerste keer neerwaarts zei ik al "motor loopt iets te lang door" helaas bleek dat maar al te waar, 1 kabel lag al naast de trommel.
Toen dat in orde was nog een hele strijd om het menu te vinden waarin de verlichting aangestuurd wordt, er waren leuke opties bij zoals licht aan bij sluiten en vervolgens nooit meer uit of 1 sec aan bij openen maar uiteindelijk het goede menu gevonden, monteur was aan 't lezen in de Nederlandse instructies, ik in de Engelse en we vonden hem precies tegelijk, bleek iets van: "menu 25, yard light 2 minutes"
Ben nu wel heel blij!😁
Eindelijk weer aan auto's sleutelen!
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Feli.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zoals gisteren al door Bert gemeld heb ik nu de beschikking over een heuse defecte AL4-bak of zoals Bert het zei: "Ter Leering ende Vermaeck".
Vandaag eerst maar eens de bak van alle kanten bekeken om te zien welke onderdelen ik zo kan herkennen en welke nog wat nadere bestudering vereisen.
De bekende selector boven op de bak:
Image
Heb de bak even een eindje opgetakeld met spanbandjes ( dat zijn die bandjes waar altijd op staat "niet gebruiken voor hijsdoeleinden" :D maar wel heel makkelijk bij een asymmetrisch object omdat je ze traploos op lengte kan afstellen en dat was wel van belang om eerst eens te zien of er nog olie in zat.
Image
Aan de achterkant van de bak is duidelijk een verticaal vetspoor te zien dus mogelijk had deze Xantia een kapotte tripoïdhoes?
Toen ik de aftapplug zag was het wel duidelijk, er was goed te zien dat die al heel lang niet los geweest was en dat bleek ook al gauw toen ik de kleur van de olie zag: (camera in de aanslag op links en met rechts de plug er uitgedraaid)
Image
De olie rook ook duidelijk branderig.
Ook maar even de koppelomvormer zo goed mogelijk leeggekieperd maar een groot deel krijg je er dus nooit uit.
Image
Verder is de bedoeling de bak stap voor stap te demonteren en dan ook te ontdekken wat er gesneuveld is.
Gezien het geproduceerde geluid dat veel overeenkomst vertoonde met een hakselaar waar je te dikke takken in stopt zou dat toch te zien moeten zijn.
Wordt vervolgd. :)
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by bthomas »

De bak is een keer gespoeld bij GJO een paar jaar terug dus die olie is nog niet erg oud ten opzichte van de leeftijd van de bak.
Gezien de problemen met de koeling nadat de bak vervangen was en jouw constatering dat de olie verbrand rook vraag ik mij af of een en ander gerelateerd is. Maar de besturing van de bak meet de olietemperatuur. Als die veel te hoog zou zijn zou ik verwachten dat de bak op een of andere manier wel een alarm zou geven: MIL of de knipperende symbooltjes.

Dit schrijvende bedenk ik mij dat er toch wel een hoop voorgevallen is waaruit de vooraankondiging van grote problemen opgemaakt kon worden. Een symptoom is dat, vooral na een lange rit, de bak af en toe met een klap schakelde. Ik kwam dan aanrijden bij een verkeerslicht dat op rood stond en remde af tot stilstand waarbij ik kon voelen dat de auto bleef "trekken". Als het verkeerslicht dan op groen sprong en ik gas gaf ging dat gepaard met een grote klap en schok. Het is zo vaak voorgekomen dat ik er een soort voorgevoel voor ontwikkelde. En ben ik een gegeven moment maar overgegaan om de handle in neutraal te zetten bij stilstand voor het verkeerslicht. Bij een volgende rit gedroeg de bak zich weer voorbeeldig.

Een ander ding is dat wel degelijk vaak het MIL lampje ging branden maar dat heb ik altijd geweten aan problemen met op LPG lopen. Hij liep altijd niet geweldig op gas maar afgelopen zomer veranderde dat toen ik de injectoren heb laten vervangen. Sindsdien loopt ie perfect op gas, volgens mij zelfs beter dan toen de installatie net ingebouwd was.
Post Reply