Ja! Zeker!
1. Bega niet de blunder die ik ooit als 16-jarige beging bij de auto van mijn vader en check vóór het aftappen eerst of de vulplug los wil, je hebt een serieus probleem als je er te laat achter komt dat dit niet het geval is.
2. staat de auto wel goed i/re horizontaal? dus niet met 1 wiel in de goot zoals bij "Facom"?
3.Ik neem aan dat de 75W80 gelijk is aan wat voorgeschreven is bij alle PSA bakken maar gebruik NIET die van Total ook al staat daar het voorgeschreven nummer B71 2330 op
Het volgende verhaal heb ik daar ooit over op het 106 forum gezet:
Zoals eerder gemeld had ik een tijdje geleden de bakolie van mijn 1.0 (de enige met handbak hier thuis) ververst/vervangen door een 75W80 van Total een G4+ die voldoet aan de vereiste PSA classificatie B71 2330
Het is niet altijd mogelijk oorzaak en gevolg uit elkaar te halen maar vanaf dat moment schakelde de bak ronduit K..! vooral na een tijd stilstaan.
De eerste versnelling ging er voor de helft in, als je de koppeling laat opkomen schoot ie eruit
Vandaag die olie er dus maar weer uitgegooid en vervangen door een 75W80/GL5van Eurol.
De bak schakelt weer als boter. nu nog even afwachten wat ie doet na een tijd stilstaan.
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit zoveel verschil zou maken, beide voldoen aan de PSA norm, de Eurol is GL5, waar expliciet genoemd wordt dat ie mineraal is, de Total is een GL4+, mogelijk deels synthetisch.
edit: (nu weer 19-8-'22)
Toevallig vandaag weer in de 1.0 gereden omdat ie deze maand nog naar de APK moet, de bak schakelt soepeler dan ooit tevoren, de genoemde tussenliggende fase lijkt nu als een soort boze droom, het was werkelijk verschrikkelijk, ik zette hem achteruit in zijn box en liet de pook dan in de 1 staan anders werd het naar buiten drukken of moeizaam de 2 proberen, de 3 leek dan ook verdwenen, pas bij warme bak begon het minder merkbaar te worden maar goed, zoals gezegd nu weer perfect.