Ga je het (laten) repareren?
Mistlampen voor zijn toch optioneel? Of is dat in België anders?
De Xantia Break HDi van Alfred
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Mijn voornemen is om de dorpels te laten lassen en voor herkeuring aan te bieden.
Maar het wordt wel duidelijk dat hier een fase gaat afsluiten.
Ik heb nog een Xantia en daar zijn geen plannen meer voor.
Het is een HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 zilvergrijs.
Is volledig compleet en zonder schade maar heeft te lang stil gestaan.
Bekleding vol leer (zwart) zonder beschadigingen en volledig elektrisch links en rechts. Deze wagen heeft geen schimmel.
De motor heeft elk kwartaal even gelopen maar wilde de vorige keer niet meer aanslaan (reden nog niet uitgezocht).
Wat de Belgische regels over mistlampen zijn moet ik nog uitzoeken. Mogelijk mag ik ze gewoon afplakken.
Mvg. Alfred.
Maar het wordt wel duidelijk dat hier een fase gaat afsluiten.
Ik heb nog een Xantia en daar zijn geen plannen meer voor.
Het is een HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 zilvergrijs.
Is volledig compleet en zonder schade maar heeft te lang stil gestaan.
Bekleding vol leer (zwart) zonder beschadigingen en volledig elektrisch links en rechts. Deze wagen heeft geen schimmel.
De motor heeft elk kwartaal even gelopen maar wilde de vorige keer niet meer aanslaan (reden nog niet uitgezocht).
Wat de Belgische regels over mistlampen zijn moet ik nog uitzoeken. Mogelijk mag ik ze gewoon afplakken.
Mvg. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
In NL is het mbt de mistlampen zó dat ze allebei moeten branden als je ze inschakelt.
Als er dan maar eentje brandt is dat niet goed, maar als ze allebei niet gaan branden, is dat oké.
Dat is in België anders?
Groet,
JW
Als er dan maar eentje brandt is dat niet goed, maar als ze allebei niet gaan branden, is dat oké.
Dat is in België anders?
Groet,
JW
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Het probleem van de beide mistlampen.
Ik heb alle details maar even uitgeschreven, misschien is het van nut voor anderen.
Zekering F6 (mistlampen) is goed en heeft spanning.
Het controle lampje op het dashboard brandt, dus de schakelstengel aan het stuur kon ik ook uitsluiten.
Daarna linkerlampje uitgenomen (wat een rot plek om te bereiken!), die was goed en toch brandde het niet als je de mistlampen inschakelt, evenmin rechts. Op het lampje stond ook geen 12V wat op een aarde probleem kon wijzen.
Vervolgens gezocht naar relais 2665 die in de zekeringkast onder de motorkap zit en dit aanstuurt.
Op internet een overzichtsplaatje gevonden met de functies en posities van de relais. Vreemd, volgens die tekening is het relais van het voorgloeien bij mij een lege plek...
Na wat puzzelen bleek de tekening op meer punten niet juist en zat ik op het verkeerde relais te meten. Het relais voor de mistlichten bleek uiterst links te zitten. Gevonden door te kijken welk relais een stuurspanning krijgt bij inschakelen mistlampen.
Het stuursignaal kwam dus op het relais. Door een heel dun extra draadje in de connector te steken op het uitgaande schakelcontact en dan het relais terugplaatsen, kon ik zien dat het relais ook goed schakelt, daar kwam 12V op als je de mistlichten inschakelt.
Dan bleef alleen nog denkbaar een bedradingsprobleem tussen het relais en de lampen.
Vreemd dat de draadkleuren op het relais anders is dan op de lampunits...
Na zoeken bleek er nog een stekkertje in deze lijn te zitten, recht onder de zekeringkast in het linker spatbord, gelukkig gemakkelijk vanuit de onderkant bereikbaar. En daar gingen de kleuren over.
En dat stekkertje... dat zat vol oxidatie.
De mistlampern werken weer
@JW, ik heb nog geen antwoord op je vraag.
Grt. Alfred.
Ik heb alle details maar even uitgeschreven, misschien is het van nut voor anderen.
Zekering F6 (mistlampen) is goed en heeft spanning.
Het controle lampje op het dashboard brandt, dus de schakelstengel aan het stuur kon ik ook uitsluiten.
Daarna linkerlampje uitgenomen (wat een rot plek om te bereiken!), die was goed en toch brandde het niet als je de mistlampen inschakelt, evenmin rechts. Op het lampje stond ook geen 12V wat op een aarde probleem kon wijzen.
Vervolgens gezocht naar relais 2665 die in de zekeringkast onder de motorkap zit en dit aanstuurt.
Op internet een overzichtsplaatje gevonden met de functies en posities van de relais. Vreemd, volgens die tekening is het relais van het voorgloeien bij mij een lege plek...
Na wat puzzelen bleek de tekening op meer punten niet juist en zat ik op het verkeerde relais te meten. Het relais voor de mistlichten bleek uiterst links te zitten. Gevonden door te kijken welk relais een stuurspanning krijgt bij inschakelen mistlampen.
Het stuursignaal kwam dus op het relais. Door een heel dun extra draadje in de connector te steken op het uitgaande schakelcontact en dan het relais terugplaatsen, kon ik zien dat het relais ook goed schakelt, daar kwam 12V op als je de mistlichten inschakelt.
Dan bleef alleen nog denkbaar een bedradingsprobleem tussen het relais en de lampen.
Vreemd dat de draadkleuren op het relais anders is dan op de lampunits...
Na zoeken bleek er nog een stekkertje in deze lijn te zitten, recht onder de zekeringkast in het linker spatbord, gelukkig gemakkelijk vanuit de onderkant bereikbaar. En daar gingen de kleuren over.
En dat stekkertje... dat zat vol oxidatie.
De mistlampern werken weer
@JW, ik heb nog geen antwoord op je vraag.
Grt. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Het verbaast me niet dat dat stekkertje het probleem was. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar de eerste keer dat ik hem losmaakte bij mijn beide Xantia's zagen die stekkertjes er niet al te best uit.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Tja Feije, ik had kunnen bedenken dat ergens een stekkertje zou zitten om de voorbumper te kunnen verwijderen. Die zou dan de eerste verdachte zijn als beide mistlampen het niet doen. Maar het was niet in me opgekomen.
Nu jij en ik hier naar wijzen kan het als nuttige tip dienen voor anderen
Groet, Alfred.
Nu jij en ik hier naar wijzen kan het als nuttige tip dienen voor anderen
Groet, Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Ik heb zelf mijn bumper er wel eens af gehad en was er van overtuigd dat ik alleen de stekkers aan de lampen losgehaald had terwijl de bumper aan een spanriem hing en een eindje naar voren geschoven was:
Nu ik de foto's terug zie klopt dat dus niet, kennelijk ben ik ook de bewuste stekker tegengekomen, de li/re verbinding zit in het zwarte stootkussen gepropt.
Nu ik de foto's terug zie klopt dat dus niet, kennelijk ben ik ook de bewuste stekker tegengekomen, de li/re verbinding zit in het zwarte stootkussen gepropt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Is de afkeur op de deurdorpels wel terecht?
Bij het uitslijpen blijkt dit plaatwerk uiterst dun, hooguit enkele tienden van een millimeter. Ook de gave stukken zijn zo dun dat je het gemakkelijk met de handen kan buigen.
Het is meer een afdekplaat, het had misschien ook wel met kunststof afgewerkt kunnen zijn.
Deze dunne afdekplaat kan niet serieus bijdragen aan de stijfheid van de carrosserie. Er zitten twee balken achter die dat doen en ondanks de afkeur kun je daar gerust een krik onder zetten zonder dat het een krimp geeft.
Wellicht kan Adri de dikte (of beter, het ontbreken van dikte) bevestigen, want hij heeft al eens een deel vervangen na schade.
De buitenwand leek krokant omdat er wat puistjes onder de lak/coating waren verschenen, de grootste met het formaat van een 1 euromunt.
Bij de keuring heeft de keurmeester er gaten met een hamer in geslagen en daarna het plaatwerk naar binnen getimmerd
Sinds de Coronaregels moet je nog steeds buiten staan wachten en ik hoorde hem een tijd timmeren, dat was dus aan mijn Xantia. Met afkeur als gevolg.
Ik ben geen monteur maar kan het verband met de verkeersveiligheid niet leggen.
Mvg. Alfred.
Bij het uitslijpen blijkt dit plaatwerk uiterst dun, hooguit enkele tienden van een millimeter. Ook de gave stukken zijn zo dun dat je het gemakkelijk met de handen kan buigen.
Het is meer een afdekplaat, het had misschien ook wel met kunststof afgewerkt kunnen zijn.
Deze dunne afdekplaat kan niet serieus bijdragen aan de stijfheid van de carrosserie. Er zitten twee balken achter die dat doen en ondanks de afkeur kun je daar gerust een krik onder zetten zonder dat het een krimp geeft.
Wellicht kan Adri de dikte (of beter, het ontbreken van dikte) bevestigen, want hij heeft al eens een deel vervangen na schade.
De buitenwand leek krokant omdat er wat puistjes onder de lak/coating waren verschenen, de grootste met het formaat van een 1 euromunt.
Bij de keuring heeft de keurmeester er gaten met een hamer in geslagen en daarna het plaatwerk naar binnen getimmerd
Sinds de Coronaregels moet je nog steeds buiten staan wachten en ik hoorde hem een tijd timmeren, dat was dus aan mijn Xantia. Met afkeur als gevolg.
Ik ben geen monteur maar kan het verband met de verkeersveiligheid niet leggen.
Mvg. Alfred.
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
Ik meende dat bij auto’s een plaatdikte van zeven tiende millimeter gangbaar is. De buitenste plaat van de dorpel zal dus inderdaad niet echt bijdragen aan de stijfheid van de auto. Ik denk eerder dat zo’n regel er is omdat ze bij keuringen dat deel als maatstaf zien voor de staat van de gehele dorpel. Je kunt immers moeilijk iedere keuring met een endoscoop in de dorpel gaan kijken .
Re: De Xantia Break HDi van Alfred
In de APK beginjaren werd er hier ook stevig op de drempelbalken gehamerd.
Ik ken iemand die de drempels van zijn pré '71-404 vervangen had door kokerbalken van constructiestaal.
Zoals hij het zelf uitlegde: "Dan hebben ze wat te meppen"
Ik ken iemand die de drempels van zijn pré '71-404 vervangen had door kokerbalken van constructiestaal.
Zoals hij het zelf uitlegde: "Dan hebben ze wat te meppen"
"La meilleure voiture française jamais construite"