De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Leuk promotiefilmpje. Jammer dat mijn Spaans wat roestig is.
En er brandt inderdaad een riemenlampje, dus je mag er van uitgaan dat het ook uitgaat bij Anschnallen.
Rare jongens die Spanjaarden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Ik gebruik die gordelspanners vrijwel nooit! :lol:
Is het heel crimineel gedacht dat zo'n spanner door geïnteresseerden ook wel eens voor minder vredelievende toepassingen gebruikt zou kunnen worden? Uiteindelijk zit er een elektrische ontsteker in. :shock:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Breeze wrote: Tue Jan 19, 2021 9:59 amEn er brandt inderdaad een riemenlampje, dus je mag er van uitgaan dat het ook uitgaat bij Anschnallen.
Volgens mij kun je op sommige momenten ook zien dat het lampje uit is tijdens het rijden, maar daar heb ik nu niet specifiek op gelet. Het is trouwens een Argentijnse Xantia. Ik heb nog nooit een Europese Xantia gezien waarbij het werkt. Ik weet eigenlijk ook niet uit welke fabriek de Argentijnse (en Japanse) Xantia's kwamen. Werden die gewoon geïmporteerd uit Europa of werden ze lokaal in elkaar gezet?
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

henkr wrote: Tue Jan 19, 2021 1:46 pmIk gebruik die gordelspanners vrijwel nooit! :lol:
Maar, maar, ik had het helemaal niet over gordelspanners. Dat was per ongeluk blijven staan in de vraag over het controlelampje autogordels.
Ben wel benieuwd hoe jij kans ziet om de gordelspanners vrijwel nooit te gebruiken, met andere woorden, hoe schakel jij ze uit?

Adri

Edit: zie nu pas dat "valslachendemannetjeikoontje"
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Door geen ongelukken te maken :D , ze worden à la airbag toch pas geactiveerd bij een aanrijding?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Klokje boven a.r. spiegel 1.jpg
Klokje boven a.r. spiegel 1.jpg (163.26 KiB) Viewed 2776 times

Een handige plek voor een klokje is mijns inziens boven de achteruitkijkspiegel

Klokje boven a.r. spiegel 2.jpg
Klokje boven a.r. spiegel 2.jpg (201.09 KiB) Viewed 2776 times

Want dan kan de hele auto meekijken.

Hier staat de achtergrond van deze keuze.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Soms vraag ik me af hoelang ik nog met deze Xantia zal/kan rijden. Het zijn nu nog kleine ergernissen, maar ergernissen worden natuurlijk alleen maar erger. En de oorzaken... ouderdom, slijtage, humeurigheid, karakter? Wie het weet mag het zeggen.
Laatst 2 tegelijk. Tanken ging maar tot 1/3 vol en toen bleef de peutpomp afslaan. Dan denk je niet gelijk aan verstopping van het vulkanaal, maar hoop je dat de pompafslag te strak staat afgesteld. Zonet weer getankt bij hetzelfde tankstaion (SP98 E5) en probleemloos volgevuld. En het deurslot linksachter werkte ineens niet meer mee met de CV. Zonet deetie het weer, grrr. Nu alleen nog het kontrolelampie van de zijwaartse klapzak, die gaat branden tijdens een lange(re) rit. Na stoppen van de motor en weer wegrijden, blijftie in eerste instantie uit, grrr.

Trouwens, vorige maand een Bosch 76 Ah accu gemonteerd. Vier jaar lang getobd met een Bosch 60 Ah accu, die telkens leegliep, terwijl ik dacht dat er een lekstroom in het systeem was. De nieuwe accu gaat zuigend in de accubak/ruimte en volgens mij is 76 Ah ook de officiële capaciteit voor een Xantia V6. En hoera, het starten gaat (nog) vlotter, met meer toeren van de startmotor. Ook lijkt het wel of alle andere elektriek beter gaat, zoals b.v. het meewerken van de achterklepservo met de CV.
'k Snap sowieso/überhaupt niets van accucapaciteit, want vlak na aankoop van de Xantia in 2010 was ik gedwongen om in Italië de toen enig voorradige 50 Ah accu te installeren. En daar heb ik 7 (zeven) jaar naar volle tevredenheid mee gereden. Starten bij -10°, probleemloos.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Als het klapzaklampje gaat branden is dat vaak een kwestie van niet optimaal contact in de stekker onder de stoel, loshalen en inspuiten met contactspray doet wonderen, wel voor de zekerheid het boordnet spanningloos maken.
De CV op een portier kan geniepiger zijn, zoals een (bijna niet te vinden) draadbreuk.
Wat de accu betreft: Heb er zelf ook een zwaardere in, dacht een Varta E11?, hoor eigenlijk thuis in een HDi, beetje meer kan nooit kwaad :D

groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

henkr wrote: Sat May 08, 2021 6:30 pmvoor de zekerheid het boordnet spanningloos maken.
"Voor de zekerheid" om een klappende klapzak te voorkomen, neem ik aan ;)
En spanning(s)loos betekent de hele 12 V santekraam er afhalen en niet alleen "van het contact af"?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Ik heb ook al eens gehad dat het deurslot van m’n Xantia soms wel en soms niet meedeed. Bij mij was het slot zelf gewoon versleten. Ik heb die van een sloper gemonteerd, toen was het opgelost. Het hoeft dus niet zo spannend te zijn.
Post Reply