Re: Het Café
Posted: Thu Dec 08, 2022 2:59 pm
Bij het bezoek aan Renard, Beneden Leeuwen ben ik uiteraard ook even langs geweest bij het Klassieke Renard van Nard. En zoals hij al aankondigt op zijn website is het grotendeels SM en een klein beetje DS en CX. Een stuk of 4 SM's in de werkplaats in diverse stadia van afbouw met als pronkstuk die van Nard zelf. Omgebouwd met een ES9/A uit een schade C6 met alleen maar voordelen t.o.v. de V6 Maserati en maar één nadeel, een zijdezachte loop i.p.v. de prachtige Maserati-roffel. Op de website van Renard Klassiek staat een filmpje over de ombouw, die nogal gecompliceerd was, o.a. omdat de Cit V6 de andere kant omdraait. Maar het resultaat is indrukwekkend. De Maserati V6 had 132 kW. De V6 uit de C6 heeft hij getuned d.m.v. aanpassingen aan de (regelbare) elektronische ontsteking, inlaatspruitstuk, nokkenas, enz. naar 162 kW. Verbruik (bij normale snelheden) door alle verfijningen en goede stroomlijn: 14 km/dm3.
Als je nadenkt over een SM moet je beginnen met een geschikte 2-dehandsje te vinden, zeg € 30 000. Als je die technisch helemaal bij de tijd wilt maken ben je totaal € 60 000 kwijt. Er stond een mooie met alle mogelijk tunings, toeters en bellen voor € 100 000.
Ik moet nog even doorsparen.
Adri