Het Café
Re: Het Café
'k Geloof dat jij denkt dat ik rationeel denkend tot mijn 'Dino' enthousiasme ben gekomen. Niets is minder waar. Ik werd getriggerd door dat fantastische dashboard en het merk Dino, later Ferrari Dino (en Fiat Dino) heeft mij altijd gefascineerd. Bijvoorbeeld omdat ze met een starre (De Dion) achteras toch een goede wegligging konden bereiken. Hier: Wegligging beschreef ik ook waarom.
Met meneer Dröze gaat het weer goed.
Adri
Met meneer Dröze gaat het weer goed.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
- Stars_Falling_93
- Posts: 240
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Het Café
Het is ook wel een heel mooie wagen. Alleen doet die grille me iets teveel aan een frietsnijder denken
. Volgens de link van Breeze en Wikipedia is die tweeliter V8 is de kleinste V8 die ooit in serie geproduceerd is. Heel gaaf! Wat ook heel gaaf is, in ieder geval vind ik, zijn Ferrari's in andere kleuren dan rood. En dit blauw doet het lijnenspel erg mooi uitkomen. Veel beter dan Ferrarirood.
Van de theorie van wielophangingen weet ik niet zo heel veel af. Wel weet ik dat de Rover P6 (een van mijn favoriete modellen) een De Dion achteras heeft. Dat leidde echter tot een vrij kleine kofferbak voor het formaat auto. Dat hebben ze bij Rover opgelost door het monteren van het reservewiel op de kofferklep als optie aan te gaan bieden.

De P6 is sowieso een opmerkelijke auto. Hij wordt wel eens de Britse DS genoemd. En hoewel de P6 in lang niet alles zo baanbrekend was als de DS was het voor zijn tijd een zeer moderne auto met heel veel slimme oplossingen en toepassingen. Rover werd in 1968 onderdeel van British Leyland en daarna is het nooit meer helemaal goed gekomen totdat het merk in 2005 ophield te bestaan.

Van de theorie van wielophangingen weet ik niet zo heel veel af. Wel weet ik dat de Rover P6 (een van mijn favoriete modellen) een De Dion achteras heeft. Dat leidde echter tot een vrij kleine kofferbak voor het formaat auto. Dat hebben ze bij Rover opgelost door het monteren van het reservewiel op de kofferklep als optie aan te gaan bieden.

De P6 is sowieso een opmerkelijke auto. Hij wordt wel eens de Britse DS genoemd. En hoewel de P6 in lang niet alles zo baanbrekend was als de DS was het voor zijn tijd een zeer moderne auto met heel veel slimme oplossingen en toepassingen. Rover werd in 1968 onderdeel van British Leyland en daarna is het nooit meer helemaal goed gekomen totdat het merk in 2005 ophield te bestaan.
Re: Het Café
Helemaal mee eens Stars. Eén van de laatste stuiptrekkingen van de Britse auto-industrie, maar wat een prachtig ontwerp zowel uiterlijk als innerlijk. Ze beweren zelfs dat de vormgeving van de lage neus is geïnspireerd door de DS. In 1964 de eerste auto van het jaar (persoonlijk geselekteerd door Fred van der Vlugt). Het mooiste was hij natuurlijk met die V8 van GM. Ook bijzonder was de voorwielophanging met een ant-duik mechanisme.
Is lastig te snappen en de omschrijving in Wiki is ook niet erg behulpzaam:
One unique feature of the Rover 2000 was the design of the front suspension system, in which a bell crank (an L-shaped rotating bracket trailing the upper hub carrier joint) conveyed the vertical motion of the wheel to a fore-and-aft-horizontally mounted spring fastened to the rear wall of the engine compartment.
Adri
Is lastig te snappen en de omschrijving in Wiki is ook niet erg behulpzaam:
One unique feature of the Rover 2000 was the design of the front suspension system, in which a bell crank (an L-shaped rotating bracket trailing the upper hub carrier joint) conveyed the vertical motion of the wheel to a fore-and-aft-horizontally mounted spring fastened to the rear wall of the engine compartment.
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Als ik het goed zie kantelt de fusee tijdens inveren achterover door de in lengterichting geplaatste bovenste draagarm, dat moet van invloed zijn op de rechtuitstabiliteit, vgl. de voorvork van een fiets.
"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 240
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Het Café
In het oorspronkelijke ontwerp had die zelfs een nog lager aflopende neus. Dat is ergens in het ontwerpproces gevetood waardoor het productie niet gehaald heeft. Ik heb een boek over de P6. Zal eens kijken of er een foto van een prototype met die neus in staat.
De aparte opzet van de ophanging voor was omdat Rover een brede motorruimte wilde. Ze waren de mogelijkheden voor turbinemotoren in auto's aan het onderzoeken en de P6 werd ontworpen met de mogelijkheid er later een turbinemotor in te kunnen hangen. Dat is nooit gebeurd, maar daardoor paste die Buick V8 er wel in. Wat ik regelmatig hoor over de wielophanging voor is dat de veer horizontaal naar voren ligt vanaf het schutboord en de schokdemper onder 45 graden staat "and everything else kind of pivots madly around it" zoals een Youtuber in een van de eerste video's die ik over de P6 keek, zei.
Als ik een garage had gehad, was ik waarschijnlijk voor een P6 gegaan; die stond bovenaan mijn lijstje. Vanwege het ontbreken van een garage, de roestgevoeligheid en waarschijnlijk duurdere of moeilijker verkrijgbare onderdelen door de Brexit is dat niet gebeurd. Maar dat komt nog wel een keer.
De aparte opzet van de ophanging voor was omdat Rover een brede motorruimte wilde. Ze waren de mogelijkheden voor turbinemotoren in auto's aan het onderzoeken en de P6 werd ontworpen met de mogelijkheid er later een turbinemotor in te kunnen hangen. Dat is nooit gebeurd, maar daardoor paste die Buick V8 er wel in. Wat ik regelmatig hoor over de wielophanging voor is dat de veer horizontaal naar voren ligt vanaf het schutboord en de schokdemper onder 45 graden staat "and everything else kind of pivots madly around it" zoals een Youtuber in een van de eerste video's die ik over de P6 keek, zei.
Als ik een garage had gehad, was ik waarschijnlijk voor een P6 gegaan; die stond bovenaan mijn lijstje. Vanwege het ontbreken van een garage, de roestgevoeligheid en waarschijnlijk duurdere of moeilijker verkrijgbare onderdelen door de Brexit is dat niet gebeurd. Maar dat komt nog wel een keer.
Re: Het Café
Ik ben weer terug uit Frankrijk (departement Tarn) van vakantie. Erg weinig Xantia's gezien, een type 2 berline en een type 2 berline HDI met ducktape op de achterklep (die er goed de sokken in had). C3/4/5 in alle varianten ruim in overvloed tevens alle uitvoeringen en jaartallen van de Picasso's gezien.
Opvallen veel Visa's bestel versie C15 nog zien rijden.
Verder nog één DS/ID en één XM berline gezien en nog twee auto's die ik nog niet eerder in het eggie heb gezien:

een nieuw model HY

en een C4 B7 L met kofferbak.
Opvallen veel Visa's bestel versie C15 nog zien rijden.
Verder nog één DS/ID en één XM berline gezien en nog twee auto's die ik nog niet eerder in het eggie heb gezien:

een nieuw model HY

en een C4 B7 L met kofferbak.
Grtz,
Maurice
Maurice
- Stars_Falling_93
- Posts: 240
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Het Café
En voordat je het weet, neemt je werkweek je zo in beslag dat je dit een paar dagen vergeet. Maar na even bladeren door het hoofdstuk over de ontwikkeling van de P6 staat er inderdaad een foto in met de origineel bedachte neus:Stars_Falling_93 wrote: ↑Sun Aug 28, 2022 7:05 pm In het oorspronkelijke ontwerp had die zelfs een nog lager aflopende neus. Dat is ergens in het ontwerpproces gevetood waardoor het productie niet gehaald heeft. Ik heb een boek over de P6. Zal eens kijken of er een foto van een prototype met die neus in staat.

De eerste vier prototypes hadden deze neus, maar hij werd gevetood door een van de directeuren die dacht dat eventuele kopers het te radicaal zouden vinden.
Een pagina eerder is een speciaal blok over de invloed van Citroën op de ontwikkeling van de P6:

Het is alweer jaren terug dat ik voor het laatst in Frankrijk ben geweest, maar de hoeveelheid C15's viel mij destijds ook al op. Als je in een dorpje buitenaf zat, struikelde je zo ongeveer over die dingen. Die 'nieuwe' HY is echt pijnlijk voor de ogen. Het is ook gewoon een Jumpy met ribbels en een verbouwde neus. Styling geïnspireerd op oude ontwerpen is oké, maar dit is wat mij betreft gewoon kitsch.
Re: Het Café
Ik wist dat huisartsen en specialisten met een inhaalslag bezig zijn en het dus ontzettend druk hebben.
Als we nu echter al zover zijn dat de diagnose epilepsie door advocaten gesteld wordt (en kennelijk mag worden) zijn we m.i. niet op de goede weg.
Heikel punt is ook nog eens dat voor zover ik weet een jurist niet door het medisch tuchtcollege op de vingers getikt kan worden.
Als we nu echter al zover zijn dat de diagnose epilepsie door advocaten gesteld wordt (en kennelijk mag worden) zijn we m.i. niet op de goede weg.

Heikel punt is ook nog eens dat voor zover ik weet een jurist niet door het medisch tuchtcollege op de vingers getikt kan worden.

"La meilleure voiture française jamais construite"
- Stars_Falling_93
- Posts: 240
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Het Café
Misschien niet door het medisch tuchtcollege, maar dergelijke speculaties blijven nooit overeind in de rechtbank zonder dat er een degelijk medisch onderzoek achter zit. Of op z'n minst bewijs van die diagnose en medicijngebruik.
Ik vind die statements van advocaten voorafgaand aan een proces sowieso maar zo zo.
Ik vind die statements van advocaten voorafgaand aan een proces sowieso maar zo zo.
Re: Het Café
En dan te bedenken dat de taak van een advocaat is om ervoor te zorgen dat een verdachte een eerlijk proces krijgt.
Wat mij betreft hoort binnen dat kader liegen en bedriegen niet thuis.
Wat mij betreft hoort binnen dat kader liegen en bedriegen niet thuis.

"La meilleure voiture française jamais construite"