Het Café

Alfred
Posts: 296
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Even naar de tekeningen van deze motor kijken.
Als de oliepomp met tandwielen of een kettinkje aangedreven wordt, dan moet je de motor absoluut niet meer starten.
Indien niet, en is er een spatplaat onder de krukas dan is het risico veel kleiner.

En loopt de nokkenasaandrijving door het blok?
Hoe diep loopt die peilschacht door, kan het afgebroken stuk aan de onderkant er uit?
Is dat afgebroken deel ferromagnetisch?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ik verwacht niet dat het echt kwaad kan Adri!
Zo liggen er bij mijn 106jes wel een aantal van die geribbelde gele afdichtingen die aan de bovenkant van de peilstok horen onderin het carter.
De pomp heeft altijd een zeef aan de zuigzijde, dus opzuigen doet ie het toch niet.
edit: Resumerend: de meningen lopen nogal uiteen. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Dat valt nog niet mee, een doorsnedetekening of een ontploffingsbeeld te vinden van zo'n Japse motor.
Maar gelukkig geen tandraderen of (rekkende) kettingen. Een moderne d-riem, die 5 jaar en 15 000 km geleden is vervangen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Alfred noemt specifiek de oliepomp en dat is niet voor niks, er zijn idd. constructies zoals bij de TU motoren van PSA waar de oliepomp vanuit het carter middels een korte ketting aangedreven wordt terwijl aan de buitenkant van het blok de D-riem ligt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Alfred wrote: Wed Jul 06, 2022 5:44 pmEven naar de tekeningen van deze motor kijken.
'k Denk dat er niemand is geïnteresseerd in de doorsnedetekening van een Zoekzoeki. Ik kan hem tenminste nergens vinden.

Alfred wrote: Wed Jul 06, 2022 5:44 pmAls de oliepomp met tandwielen of een kettinkje aangedreven wordt, dan moet je de motor absoluut niet meer starten.
'k Heb deze verstandig raad van Alfred in de wind geslagen onder het motto: 'Vriezen we dood, dan vriezen we dood' ofwel: 'We laten Gods water over Gods akker lopen' En tot nu toe zonder desastreuze gevolgen.
Wel laat ik bij de volgende beurt de carterpan trekken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Even flink zijn Adri, gewoon even zelf die pan er onderuit trekken, ze kunnen jou best een dagje missen op de tennisbaan. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Breeze wrote: Wed Jun 22, 2022 10:11 pmNu zal het inpakken in isolatiemateriaal en het afdekken met een glasplaat een dramatische rendementsverbetering geven, hoop ik. Want er lekt dan geen warmte meer weg door straling en vooral niet door convectie aan het oppervlak van de absorber. We maken er dus een knus broeikasje van.
Vorige maand schreef ik dit over de opwarming, middels een zonneboiler, van het pierebadje van mw Breeze. Ondertussen is het inpakken van de zonneboiler voltooid en ziet het er nu zo uit:
Zwembad met zonneboiler.jpg
Zwembad met zonneboiler.jpg (254.5 KiB) Viewed 1737 times

De absorber zit nu in een kist met 10 cm glaswolisolatie. Geschikt glas als afdekking heeft nogal wat nadelen zoals gewicht en prijs. JW bracht mij op het spoor van kunststof doorzichtig materiaal. De lichtdoorlaatbaarheid is zelfs ietsje beter dan van glas. De keuze ging tussen polycarbonaat, dat heel sterk is en plexiglas dat minder sterk is, maar ook iets krasbestendiger. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel en ik heb gekozen voor 4 mm dik plexiglas.

En dan het resultaat. Het voldoet, maar ook niet meer dan dat. Bij zonneschijn warmt de boiler het zwemwater (5 m3) ongeveer 4 °C op. Eergisteren werd het water zelfs 26 °C, dus toen ben ik er zelf ook ingegaan. Maar dat was dan ook op de (misschien wel) warmste dag van dit jaar. Ik blijf water akelig nat, dun en meestal koud vinden.

Het magere resultaat verbaast en intrigeert me. Bij een professionele boiler ligt het rendement veel hoger. Dit is er zo één op het dak van een appartementencomplex:
Zonneboiler (professioneel).jpg
Zonneboiler (professioneel).jpg (158.64 KiB) Viewed 1737 times

Bij de uitlaat linksboven loopt bij een zonnige dag de temperatuur op tot wel 60 °C en daarmee kan je per appartement ruim voldoen aan je warmwater behoefte. Het is een gesloten metalen bak afgedekt door glas met speciale eigenschappen v.w.b. hardheid, warmte-isolatie, lichtweerkaatsing en lichtdoorlatendheid (dus duur).
Het verschil zal wel zitten in de systeemopzet en de materiaaleigenschappen.

Maar voorlopig is mw Breeze erg tevreden en daar ging het om.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Loopt er leidingwater door dit paneel of een soort koelvloeistof en wordt er gebruik gemaakt van een warmtewisselaar?
Lijkt me lastig als je 's winters iedere avond het paneel moet aftappen.
En dan verder: bestaan er vloeistoffen met een gunstiger warmtetransmissiegedrag dan water?
Ik verwacht het niet aangezien water al eeuwenlang voor zowel verwarming als koeling gebruikt wordt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Die dak-zonneboiler bedoel je? Ik vermoed dat er wel iets met anti-vries doorheen gaat, want 's winters blijven ze gewoon gevuld op het dak staan. Verder werkt het systeem ietsje anders, want er zit een goed geïsoleerd voorraadvat achter, waar de opgewarmde vloeistof doorheen stroomt. Dat vat zit tussen de boiler en de warmwaterafnemers. Maar het opwarmprincipe is gelijk. En eigenlijk kan je mijn zwembad zien als een voorraadvat.
Iets dat beter warmte geleidt dan water? geen idee. Weet wel dat Spitfires, Messerschmitts, enz. glycol als koelvloeistof gebruikten, maar of dat beter koelde of anderszins voordelen had?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dat heet nu mono ethyleen glycol.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply