Het Café

User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Het Café

Post by Stars_Falling_93 »

henkr wrote: Fri Jun 17, 2022 1:11 pmWalker uitlaten, naar mijn idee de beste kwaliteit en perfecte pasvorm, voor de Xantia al niet meer leverbaar dus daarom voor de 106jes maar wat voorraad ingeslagen
Mijn Xant heeft een nieuwe einddemper gekregen voordat ik 'm kocht. Toen ik die wat nader bekeek, zag ik dat die ook van Walker is en de pasvorm is inderdaad heel mooi. Kwaliteit vind ik moeilijk te zeggen; ik weet niet hoe de originele Citroën-demper klinkt/gemonteerd zit.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Het Café

Post by Stars_Falling_93 »

Breeze wrote: Sat Jun 18, 2022 12:16 pmPrima onderwerp voor het café Henk.
Nog zo één: LCP. Drie weken geleden weer de 'Le Citron Pressé' rally gereden. Dit keer weer in de GS van mijn zoon en we hebben deze keer dan ook niet vastgezeten in de Franse blubber, zoals vorig jaar oktober.
En ziet, dit jaar deden er drie Xantiaatjes mee.
Gaaf! Op het CiFo had de assistent van de WW zijn blogjes gelinkt. Ik heb ze in een ruk uitgekeken. Zoiets lijkt me ook nog eens gaaf om te doen, maar is voor nu nog even te begrotelijk.
Breeze wrote: Sat Jun 18, 2022 12:19 pmEn een overzichtsfoto. Zoek de poepbruine.
Gevonden! Springt er mooi uit dat bruin.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Voor zover ik weet was de officiële naam voor die kleur "Brun Diarrhee Chronique" :lol:
@Stars_Falling_93: de kwaliteit is beter dan origineel en zeker niet meer geluid, dit i.t.t. Bosal, die heb ik er ooit een paar dagen onder gehad en overwoog op grond daarvan mijn vakantie te annuleren, dat was zo'n gemene lage dreun, als mdv de garage in reed stonden de kopjes in de keukenkast te rammelen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Stars_Falling_93 wrote: Sat Jun 18, 2022 1:00 pmOp het CiFo had de assistent van de WW zijn blogjes gelinkt. Ik heb ze in een ruk uitgekeken.
Die assistent is niet de eerste de beste. Egbert is een oud chirurg met een Citroënhobby, die o.a. een GS birotor heeft gerestaureerd.

Stars_Falling_93 wrote: Sat Jun 18, 2022 1:00 pmZoiets lijkt me ook nog eens gaaf om te doen, maar is voor nu nog even te begrotelijk.
Het is inderdaad erg leuk en erg aan de prijs. Heb wel eens voorgesteld om het toegankelijk(er) te maken voor smalle(re) beurzen, maar dat valt nog niet mee. Een deel van de charme is dat je vier dagen volledig wordt verzorgd en met de complete groep in een lux hotel verblijft. Dus het valt niet mee om het dan voor een deel van de groep minder duur te maken.

Nog een deelnemer, mijn favoriete Citmodel:

BX Break met grille.jpg
BX Break met grille.jpg (215.8 KiB) Viewed 1972 times
Maar ja die gril hè (en die velgen).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Het Café

Post by Stars_Falling_93 »

henkr wrote: Sat Jun 18, 2022 1:10 pm Voor zover ik weet was de officiële naam voor die kleur "Brun Diarrhee Chronique" :lol:
Mooi bruin is niet lelijk, toch?
henkr wrote: Sat Jun 18, 2022 1:10 pm @Stars_Falling_93: de kwaliteit is beter dan origineel en zeker niet meer geluid, dit i.t.t. Bosal, die heb ik er ooit een paar dagen onder gehad en overwoog op grond daarvan mijn vakantie te annuleren, dat was zo'n gemene lage dreun, als mdv de garage in reed stonden de kopjes in de keukenkast te rammelen.
Da's goed om te weten! Ik had namelijk geen idee hoeveel beter of slechter dit ging zijn dan origineel Citroën.
Breeze wrote: Sat Jun 18, 2022 2:29 pm Die assistent is niet de eerste de beste. Egbert is een oud chirurg met een Citroënhobby, die o.a. een GS birotor heeft gerestaureerd.
Van zijn posts op het CiFo had ik begrepen dat zijn technische kennis op een hoog niveau staat. Een Birotor restaureren lijkt me in wel een klasse apart.
Breeze wrote: Sat Jun 18, 2022 2:29 pm Het is inderdaad erg leuk en erg aan de prijs. Heb wel eens voorgesteld om het toegankelijk(er) te maken voor smalle(re) beurzen, maar dat valt nog niet mee. Een deel van de charme is dat je vier dagen volledig wordt verzorgd en met de complete groep in een lux hotel verblijft. Dus het valt niet mee om het dan voor een deel van de groep minder duur te maken.

Nog een deelnemer, mijn favoriete Citmodel

Maar ja die gril hè (en die velgen).
Ik ben nog niet zo lang aan het werk, dus het moment dat zoiets wel te doen is, komt nog wel een keer. Een mens moet wat te dromen/willen houden, toch?

Een BX break is altijd mooi, maar deze wordt wel wat naar beneden gehaald door grille en velgen
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Stars_Falling_93 wrote: Mon Jun 20, 2022 11:36 pm ........Een BX break is altijd mooi, ........
Wat mij betreft dus niet :shock:
Net als bij de XM is er op een nare manier geld uitgespaard door een gewone achterdeur in dat koetswerk te zetten.
Bij de GS was dat gelukkig niet gedaan, daar zit een andere achterdeur in.
Ook bij de Xant is die storende fout niet gemaakt, integendeel, daar is de deur zeer fraai geïntegreerd in het geheel.

Zelf heb ik 6 GS(A) Breaks gehad, twee Xantia Breaks, een C5 Break, en lang geleden een ID19 Break.
Oftewel, de Break had altijd mijn voorkeur.
Maar bij de BX heb ik daar niet voor gekozen, dat werden drie Berlines. Alleen maar omdat ik de Break gewoon lelijk vond :(

Groet,
JW
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Geheel eens, zeer lelijke break … :(
Die op het plaatje is wel een erg potsierlijk geheel.

Gelukkig valt er over smaak niet te twisten ;)

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Geloof dat het al (minstens) de 3e keer is dat we deze BX Breakdiscussie voeren. Iets met loopgraven en je daarin ingraven.

En dan nu iets heel anders.

Zonneboiler Bestway.jpg
Zonneboiler Bestway.jpg (205.29 KiB) Viewed 1908 times
Ik heb mw. Breeze blij gemaakt met een pierebadje van 3,5 m doorsnede. En aangezien ik weiger om te zwemmen in water van < 25°, heb ik er ook een zonneboiler bij aangeschaft. Nou is dat een rubberen geval, de absorber, waar met de filterpomp van het badje, via een S-vormig patroon, water doorheen wordt geperst. De bedoeling is dat de zonnewarmte dat water opwarmt en zodoende een aangename zwemtemperatuur bewerkstelligt. Echter een magere 2 à 3° verhoging is het resultaat.
Nu zal het inpakken in isolatiemateriaal en het afdekken met een glasplaat een dramatische rendementsverbetering geven, hoop ik. Want er lekt dan geen warmte meer weg door straling en vooral niet door convectie aan het oppervlak van de absorber. We maken er dus een knus broeikasje van.
Ons ben zunig, dus ik dacht even een geschikt raamkozijn te scoren, waar ik dan het glas van gebruik als afdekplaat. Maar de lokale glashandel hielp mij uit die droom, want de eerste de beste hagelbui zal dan geluk brengen. Je kan natuurlijk bij gevaar het zooitje afdekken, maar als je dat één keer vergeet is het alsnog kassa. Wat je moet gebruiken is gehard of gelamineerd glas à la autoruit. Dus ik val in de klauwen van de reguliere glasboer, die qua prijs in een soort achtbaan zit, omdat voor glasfabricage erg veel energie nodig is.

Iemand ervaring hiermee of glastips?
Ik dacht nog even aan de vlakke achterruit van een Eend , maar dat is toch wel erg klein. Ik heb een plaat van 1,3 x 1,7 m nodig.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Is Lexaan/polycarbonaat niet interessant voor deze toepassing?

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Het warmtedoorlatend vermogen is minder (althans ijzerhoudend glas is daarvoor optimaal), de prijs weet ik niet. Ga ik uitzoeken.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply