Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

C5hdi110 wrote: Sat Jul 27, 2019 3:25 pmZag daar ooit een Xantia Break voor de deur
Zeker een donkeblowe :?: :D .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Met 'even upgraden' heb ik toch wel heel andere ervaringen.
Het opsommen is bijna een biografie.

Upgraden kostte me in het verleden altijd meerdere dagen werk, vooral om alle applicaties en data weer terug te zetten.
En had daarna nog heel lang last dat bepaalde zaken niet meer werkten, bijvoorbeeld omdat sommige drivers niet meer bruikbaar waren. Soms omdat passwords en licentiecodes kwijt waren.
Toegegeven, heb/had ook veel applicaties, besturing voor IO en eigen scripts draaien.

Ik ben met Microsoft bij DOS 2.11 begonnen in 1984.
In die tijd kostte een PC (met 512kB ram en 10MB harddisk) ongeveer evenveel als een nieuwe Opel Kadett (!)
De eerste floppies (die grote hoesjes met 360kB) waren alleen bij de grotere boekhandel te koop, toen voor f 17,50 per stuk.
Microsoft had toen een beleid van zoveel mogelijk gratis kopiëren, dat gaf naamsbekendheid en maakte zoveel mogelijk mensen vertrouwd met MSDOS. Daarna moesten de bedrijven gaan betalen voor het gebruik.

In begin '90 ben ik met Win.3.1 gestart. Er waren alleen nog niet veel applicaties beschikbaar.
Die moest na enige tijd ge-upgradet worden naar v3.11 omdat sommige netwerk-opties ontbraken.
Upgraden betekende toen nieuwe partities maken en helemaal opnieuw beginnen. Dus eerst alles back-uppen naar tientallen floppies.

Daarna de grote overstap naar W95. Weer alles opnieuw opgebouwd.
Later nieuwe hardware en alles opnieuw voor W98 opbouwen.
Daarna upgrade naar W98 sec. release.
Voor W2000 nieuwe PC aangeschaft, weer opnieuw alles geïnstalleerd. Dagen werk.
Paar jaar later PC weer vervangen en nogmaals alles geïnstalleerd voor XP, daarna was ik er klaar mee.
Heb nog veel hardware staan die niet meer aan te sluiten is op modernere PC's (ISA, EISA, SCSI, PCI, IDE, LPT etc).

Ik werk nog altijd op de XP-machine, maar offline (behalve intern netwerk). Met daarop nog alles vanaf 1984 en ga niet meer updaten.
Alle oude hardware heb ik dubbel als reserve.
Enige probleem is dat de certificaten verlopen zijn en niet ververst krijg.
Een tweede PC met Windows10 gebruik ik voor internet en hedendaagse werk.

En om eerlijk te zijn, ik vind XP nog altijd stabieler en fijner werken dan W10. Zelfs Linux verkies ik boven W10.
Komt nog bij dat ik W10 voor geen meter vertrouw, ook niet met alle privacy en beschermingen actief.
Kijk maar eens met Wireshark wat je PC achter je rug om allemaal uitvreet op internet.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Alfred, ik ben het in veel opzichten met je eens. Ik vertrouw W10 ook voor geen meter. Op mijn werk moet ik met een W10 machine werken, maar voor mezelf gebruik ik W7, zorgvuldig geconfigureerd.Helaas krijg ik na een koude start altijd de mededeling dat W7 mijn hardware niet ondersteunt. Maar het werkt er allemaal evengoed wel om. Misschien haal ik niet de maximale performance eruit maar zolang de lettertjes direct op het scherm verschijnen als ik een toets op het toetsenbord indruk is het mij snel genoeg ;-)

Ik heb automatische updates ook altijd uit staan. Ik snap niet waarom voortdurend in de media verkondigd wordt dat iedereen altijd alles moet updaten. In de tijd van W3.11/W95 gebruikte ik OS/2. Het motto van IBM was altijd: if it ain't broken, don't fix it. Ik denk dat dat nog steeds geldt.

Ik heb het idee dat met het installeren van updates er misschien een paar oude lekken gedicht worden maar er weer nieuwe, nog onbekende, worden toegevoegd. Om een bug op een zinnige manier te kunnen exploiteren moet je een programma maken dat heel erg specifiek voor die ene situatie bedoeld is. Zodra er ook maar iets een klein beetje anders is werkt die exploit niet meer. Het kost kwaadwillenden erg veel tijd om zo'n exploit zorgvuldig te bouwen. Dat is alleen maar nuttig als je het op veel machines los kunt laten. Zolang iedereen braaf de updates installeert is de kans het grootst dat je exploit succesvol zal zijn. Als iedereen verschillende versies door elkaar heen gaan gebruiken zal het alleen maar lastiger zijn om een bug te exploiteren. En hoe meer je de systeemsoftware customized, des te moeilijker is het weer om zo'n exploit te maken.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Breeze wrote: Sun Jul 21, 2019 4:54 pm Vroegah bij het oude forum, kreeg je nog wel eens commentaar of het antwoord op een vraag.

Zucht...

Adri
Je zou kunnen beginnen met je PB's eens te lezen! :shock:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Ah bedankt, daar ga ik morgen induiken. Het is nu kindertjesbedtijd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1020
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Huh, nu al!? :o
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Ja, want het is al heeel laat en vroegah kreeg je een melding bij een Pb en nu naks.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Notification options aanpassen in het user control panel, de laatste betreft de pb’s ;-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Breeze
Posts: 948
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Had het vanmorgen ook ontdekt Menno. Je moet er wel diep voor graven en ook nog Engels begrijpen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Menno
Posts: 528
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

👍
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply