Ondertussen een nieuwe voorruit gekocht en zelf geplaatst, maar nu met helper
In 2014 heb ik in mijn andere Xant door een professionele autoruitenplaatser een nieuwe voorruit laten plaatsen.
Hij vroeg mij te helpen om de ruit op zijn plaats te leggen, dus heb ik heel de procedure toen kunnen volgen.
Wat mij opviel toen is dat hij de hoeken van de paravanplaat niet kon laten aansluiten op de ruit
Achteraf heb ik de paravanplaat terug losgehaald ontdaan van kit en opnieuw gelijmd en toen vastgesteld dat de ruit een 5tal mm te laag zat waardoor de hoeken van de paravanplaat wel wat weerstand nodig hebben om mooi aan te sluiten op de ruit.
Je ziet dit ook bovenaan aan het rubber dat dit speling heeft in de sponning en vroeger hoger zat.
Dat wetende heb ik mijn uiterste best gedaan om de ruit boven strak in de sponning te krijgen zo hoog mogelijk dus, dat is vrij goed gelukt.
En na wat meetwerk stel ik vast dat de ruit van de TCT 3mm hoger zit dan bij de 1.8, als je het rubber boven wat opligt zie je dat er ook aanzienlijk minder speling zit tussen rubber en sponning ivm de 1.8.
Reden waarom ik dit verhaal hier schrijf is het volgende wat ik niet kan begrijpen:
Als je kijkt naar de zwarte kant van de ruit zie je dat de beige isolatie van het dashboard komt piepen in het zicht, ik heb geen idee hoe het was met de oude ruit.
Eens de wisser gemonteerd dekt deze dat af mits het er eentje is met spoiler.
Als ik nu kijk bij de 1.8 (waar de ruit lager zit) is dat minder, ik heb de ruiten beide opgemeten en vind geen verschil in maten.
Het gaat bij de 1.8 wel om een aftermarket ruit en bij de TCT om een originele.
Kan er iemand kijken hoe het bij zijn Xant zit? het moet wel een X2 met regensensor zijn om echt te kunnen vergelijken, de X1 die ik hier nog staan heb laat de beige isolatie niet zien die word volledig afgedekt door de zwarte boord van de ruit.
TCT break project
Re: TCT break project
Als ik goed kijk kan ik dat beige ook zien ...
X2 met sensor ( raam is origineel en nog nooit vervangen )
X2 met sensor ( raam is origineel en nog nooit vervangen )
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: TCT break project
Dank voor je reactie
Op de foto is het niet zo duidelijk als in werkelijkheid, maar als je naast de auto staat en je kijkt haaks op de scheiding zwarte boord en beige isolatie is die ongeveer 1cm zichtbaar (gerekend van de volle zwarte boord)
Op de foto is het niet zo duidelijk als in werkelijkheid, maar als je naast de auto staat en je kijkt haaks op de scheiding zwarte boord en beige isolatie is die ongeveer 1cm zichtbaar (gerekend van de volle zwarte boord)
Re: TCT break project
Het is niet van alle kanten zichtbaar idd, maar toevallig viel mij dit laatst ook op ...
Kan mij er eigenlijk niet aan storen ondanks het miss wat slordig van Citroën is.
Maar een (extra) randje zwart vanaf de fabriek had daar zeker geen kwaad gedaan
Kan mij er eigenlijk niet aan storen ondanks het miss wat slordig van Citroën is.
Maar een (extra) randje zwart vanaf de fabriek had daar zeker geen kwaad gedaan
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: TCT break project
Afgelopen maanden is er niet zoveel gebeurd aan de Xantia, maar de bumpers heb ik nog wel gespoten en gemonteerd.
Ondertussen zijn alle deurpanelen terug gemonteerd en moet ik enkel nog die lastige deurvergrendel knopjes monteren
Ondertussen heb ik het scheurijzer maar op de hefbrug gezet en ben ik begonnen aan de rechter dorpel, die ik dus niet mee gespoten had afgelopen zomer omdat ik bij het schuren een plekje had gevonden.
Nu was daar eigenlijk niet veel aan te zien enkel dat de antisteenslag coating enkele blaasje vertoonde en wanneer ik hierop drukte voelde dat alles behalve stevig.
Kijk maar mee:
Zo dat zit er dus in rest mij nu nog de lassen af te slijpen en strak te zetten, en dan kan de dorpel ook gespoten worden mee met de deurlijsten en de het bumperdeel van de kofferklep.
Ondertussen zijn alle deurpanelen terug gemonteerd en moet ik enkel nog die lastige deurvergrendel knopjes monteren
Ondertussen heb ik het scheurijzer maar op de hefbrug gezet en ben ik begonnen aan de rechter dorpel, die ik dus niet mee gespoten had afgelopen zomer omdat ik bij het schuren een plekje had gevonden.
Nu was daar eigenlijk niet veel aan te zien enkel dat de antisteenslag coating enkele blaasje vertoonde en wanneer ik hierop drukte voelde dat alles behalve stevig.
Kijk maar mee:
Zo dat zit er dus in rest mij nu nog de lassen af te slijpen en strak te zetten, en dan kan de dorpel ook gespoten worden mee met de deurlijsten en de het bumperdeel van de kofferklep.
Re: TCT break project
Mooi gedaan! zowel las-als spuitwerk!
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: TCT break project
Wel bij mijn Xantia zag ik dat er op de linkerdorpel weer roest kwam en dat er weer aan zal mogen gewerkt worden.
Heb zin om een geheel nieuwe " dorpel " aan te kopen en te laten plaatsen. ( van voor tot achteraan )
Vervelende is wel vorige dorpel er nog afhalen, alle roest verwerken en dan de nieuwe monteren.
Ook vermoedelijk deuren moeten demonteren en weer monteren met al die bekabeling
Ik ga zeker navraag doen.
Heb zin om een geheel nieuwe " dorpel " aan te kopen en te laten plaatsen. ( van voor tot achteraan )
Vervelende is wel vorige dorpel er nog afhalen, alle roest verwerken en dan de nieuwe monteren.
Ook vermoedelijk deuren moeten demonteren en weer monteren met al die bekabeling
Ik ga zeker navraag doen.
Re: TCT break project
@Henkr ,dank! ik ben zelf ook tevreden over het spuitwerk, er zijn natuurlijk altijd nog details maar over het algemeen is het zeer goed.
@Lbarré, om een nieuwe dorpel te plaatsen moet je inderdaad de oude er afhalen, de dorpels die nu nog verkrijgbaar zijn zijn de zogezegde overzet dorpels maar je wil natuurlijk niet dat al de roest er onder blijft zitten.
De pasvorm is best ok mits je wat ervaring in plaatwerken hebt kan je deze er toch mooi inlassen.
De deuren moeten hier niet voor verwijderd worden, dat lukt zo ook wel.
@Lbarré, om een nieuwe dorpel te plaatsen moet je inderdaad de oude er afhalen, de dorpels die nu nog verkrijgbaar zijn zijn de zogezegde overzet dorpels maar je wil natuurlijk niet dat al de roest er onder blijft zitten.
De pasvorm is best ok mits je wat ervaring in plaatwerken hebt kan je deze er toch mooi inlassen.
De deuren moeten hier niet voor verwijderd worden, dat lukt zo ook wel.
Re: TCT break project
Waar heb je de deuropening mee afgeplakt tegen de lasspetters? het lijkt papier maar dat is neem ik aan niet het geval?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: TCT break project
@Henkr, dat ik inderdaad dik papier en dan 2 lagen icm karton.
Ik doe dit altijd zo nog nooit problemen mee gehad, je moet wel opletten dat je geen vouwen maakt waar de las spetters kunnen blijven liggen.
Als je alles goed schoonmaakt voordat je gaat lassen (roest en verf/vet vrij) zal je erg weinig spetters maken, best is ook dat je de schermgas aanvoer iets rijker zet dan normaal
Ik doe dit altijd zo nog nooit problemen mee gehad, je moet wel opletten dat je geen vouwen maakt waar de las spetters kunnen blijven liggen.
Als je alles goed schoonmaakt voordat je gaat lassen (roest en verf/vet vrij) zal je erg weinig spetters maken, best is ook dat je de schermgas aanvoer iets rijker zet dan normaal