kwetsbare hydrauliekleiding?

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Zou wel eens kunnen dat de hoofvoorraadbol het geheel aan het begeven is.
Zag vandaag ook weer eens een LHM-vlek onder de Xantia na een dagje thuis stil te hebben gestaan. :cry:
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Denk dat bij m'n Xantia de stuurbekrachtigingspomp of de hogedrukinspuitpomp defect zouden kunnen zijn.
Vreemd is wel dat alle veerbollen nog OK zijn, maar als ik start, gaat de Xantia dadelijk helemaal naar laagste stand.
Dan hoor je de deze pomp ook constant tikken tot deze weer de normale stand heeft.
Ook bij rijden, zoals bij verkeerslichten gewoon even stil staan, hoor je de pomp regelmatig tikken. Ook een riem die lawaai maakt.
Vertrek je, hoor je ook een geluid alsof in de uitlaat een gaatje zit. Dan normaal stationair draaien en daarvan niets meer te horen.
Zullen weer kosten worden... :cry:
User avatar
Feije
Posts: 1036
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Lbarré wrote: Sun Aug 04, 2024 10:52 pm Ook bij rijden, zoals bij verkeerslichten gewoon even stil staan, hoor je de pomp regelmatig tikken.
Dat kan je hydrauliekpomp niet zijn: als je pomp slecht is, hoor je hem wel langer doorratelen, maar hij pompt niet vaker. Ik verdenk eerder een interne lekkage, een drukregelaar die wel eens opnieuw gekalibreerd mag worden of stiekem toch een kapotte voorradbol. Interne lekkages kun je vrij makkelijk vaststellen door de retourslangetjes op het vat één voor één los te trekken. Uit eentje komt o.a. de retour van de pomp als je systeem op druk is, dus daar komt enorm veel uit, maar de rest zou hooguit een beetje mogen druppelen (uitzondering: als je het rempedaal beweegt, geeft je remdoseur ook retour. Als je hem ingetrapt houdt niet).

http://xantia007.free.fr/19_circuit_retour_fiche.php
Hier kun je zien welke retourslangen op welk onderdeel aangesloten zitten.
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Bedankt voor de info.
Maar heb nu ook gemerkt dat als ik de sleutel in de stand starten zet, zonder dan ook al zelf de motor te starten, ik al wel een vreemd geratel hoor.
Dan starten maar eerst gaat de Xantia vooraan helemaal naar laagste stand en na constant tikken komt deze weer tot ie de normale stand heeft.
Er gaat wel nergens een lampje branden.
Die drukregelaar waar zit die ergens?
User avatar
Feije
Posts: 1036
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Voorop op je versnellingsbak. Je voorraadbol zit erop geschroefd. Ik heb ‘m zelf opnieuw laten kalibreren door Blaueboot op het forum van de XM-club (de drukregelaar is hetzelfde). Je hebt er wel redelijk specialistisch gereedschap voor nodig, maar op zich is het niet extreem veel werk.
Lbarré
Posts: 172
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Was dan wel de stuurbekrachtigingspomp die het volledig aan het opgeven was. Ook de krukaspolie werd vervangen.
M'n Xantia rijd en veert nu weer prachtig.
Maar nu nog wel een ander probleem gezien, roest zijbalken - dorpels en dat is al veel erger dan ik dacht... :oops: :cry:
Post Reply