Ter vergelijking: ik zocht al jaren (niet heel actief) naar een xantiarode motorkap en kofferklep voor een 106.
Op een sloperij in Groningen liep ik er ineens zomaar tegenaan.
Desgevraagd moest de motorkap (helemaal mooi in de lak en gaaf) 35 euro kosten, op mijn vraag: en de kofferklep? "ook 35 euro" uiteraard heb ik beide meegenomen en ze werden nog gratis gedemonteerd ook!
Groet Henk
Clio
Re: Clio
Dat is al gauw stukken goedkoper dan "autodemontagebedrijven" die voor elk onderdeel een administratie/registratie systeem bijhouden, heel bewerkelijk en dat moet dus ook betaald worden.
Groet Henk
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
-
- Posts: 86
- Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm
Re: Clio
Leuke auto, rijd als een kart maar dan wel met vering.
We hebben hier ook een 1.4 automaatje gehad, lag volgens mij de MB3 bak in, was uit 1994.
Dat van die gasklep klopt, we hebben de motor gewisseld (vorige eigenaar was mijn buurman, zijn vrouw had de motor opgeblazen) en toen paste de stekker niet, gaskleppositiesensor overgezet en gaan met dat ding, die is dus echt specifiek voor de automaatversie. Was wel lekker sleutelen, het "nieuwe" blok stond op een motorbok en toen heb ik werkelijk alles vervangen, riemen, pomp, rollen, heerlijk als je overal bij kan.
Als je onderdelen nodig hebt kan je het ook proberen bij Autocommerce in de Haarlemmerliede, ik weet de prijzen daar niet maar wel dat ze gespecialiseerd waren in PSA en Renault.
Kleine tip nu de boel er uit ligt, spoel je kachelradiateur tegengesteld door, je koelsysteem van de motor ook. Ze staan er namelijk om bekend dat ze erg vervuilen en dichtslippen. Anders heb je kans dat je wederom een dashbord eruit kan trekken.
We hebben hier ook een 1.4 automaatje gehad, lag volgens mij de MB3 bak in, was uit 1994.
Dat van die gasklep klopt, we hebben de motor gewisseld (vorige eigenaar was mijn buurman, zijn vrouw had de motor opgeblazen) en toen paste de stekker niet, gaskleppositiesensor overgezet en gaan met dat ding, die is dus echt specifiek voor de automaatversie. Was wel lekker sleutelen, het "nieuwe" blok stond op een motorbok en toen heb ik werkelijk alles vervangen, riemen, pomp, rollen, heerlijk als je overal bij kan.
Als je onderdelen nodig hebt kan je het ook proberen bij Autocommerce in de Haarlemmerliede, ik weet de prijzen daar niet maar wel dat ze gespecialiseerd waren in PSA en Renault.
Kleine tip nu de boel er uit ligt, spoel je kachelradiateur tegengesteld door, je koelsysteem van de motor ook. Ze staan er namelijk om bekend dat ze erg vervuilen en dichtslippen. Anders heb je kans dat je wederom een dashbord eruit kan trekken.
Re: Clio
Dat was dus een met 3 versnellingen? De mijne heeft een AD4, 4 versnellingen.We hebben hier ook een 1.4 automaatje gehad, lag volgens mij de MB3 bak in, was uit 1994.
Jullie waren precies op tijd met die opmerking over het spoelen. Ik had zaterdag de motor er terug in gefriemeld. Gisteren was ik bezig met alles weer aansluiten en heb de radiateur en de warmtewisselaar doorgespoeld. De warmtewisselaar was niet spectaculair: het lijkt een grote ruimte zonder enige weerstand en op het oog kwam er geen vuil uit. Bij de radiateur is het anders: daar ondervond de waterstroom wel weerstand en er kwam aan het begin ook nogal wit water uit.
Ik heb de oliekeeringen van de krukas aan beide kanten vervangen en ook de kering tussen bak en koppelomvormer. Verder uiteraard de distributie in zijn geheel, dus inclusief waterpomp.
Het is nogal een puzzel om alles weer terug te zetten maar gisteravond was ik zover dat ik het koelsysteem kon vullen. Dat bleek een grote teleurstelling: bij de distributie liep het er met een rotgang weer uit. Dus de kapjes over de distributie verwijderd (zonder de motor uit te bouwen dit keer), nogal lastig omdat de motor er aan hangt en ook het hijsoog zit er aan vast.
Toen bleek dat ik een boutje in de waterpomp vergeten ben terug te plaatsen. Kennelijk moet dat boutje (M8) iets afsluiten. Helaas zat dat boutje achter de spanrol dus moest ik die eerst verwijderen en dus de riem ontspannen. Bij het vervangen had ik een speciaal gereedschap geleend om de spanning te controleren, dat zou nu dus opnieuw moeten.
Ik heb de motor niet geblokkeerd en de riem met een lijmtang vastgeklemd over het wiel van de nokkenas. Daarna de spanrol verwijderd, een boutje erin geschroef voorzien van vloeibare pakking en vervolgens de spanrol weer terug gezet. Ik wilde gisteravond niet meteen opnieuw afvullen om de vloeibare pakking de kans te geven uit te harden dus ik weet nog niet of het nu wel goed is.
Verder heb ik ook wat ATF in de bak gedaan maar ook dat leek niet dicht: er lag een wat onder de auto na het vullen. Ik ben bang dat het toch bij de oliedruksensor langs loopt: die was nat. Die heb ik afgespoten met remmenreiniger, maar hij werd niet meteen weer nat. Straks even kijken hoe het er nu bij staat. Als ik de problemen met de bak niet onder controle krijgt moet de auto ondanks al het werk toch naar de sloop.