De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Zo! Na een hoop geklus, een verhuizing en twee maanden vermoeidheid als gevolg daarvan heb ik recent weer wat aan de Xantia gedaan.

De APK kwam eraan en de ruitensproeiers deden het al een poos niet. Hmm, vloeistof komt er achter wel uit en het systeem heeft één pompje, dus die is goed. Wat hulp ingeroepen om zelf onder de motorkap te kunnen kijken terwijl de sproeiers bediend worden. Vloeistof kwam niet in de buurt van de sproeiers, maar kwam er langs de wielkuip rechtsvoor weer uit.

Auto in de hoogste stand gezet en de wielkuiper eruit gehaald. Ongeveer recht boven het wiel zaten twee stukken leiding aan elkaar gekoppeld met twee (?) stukjes plastic. Een van die stukjes viel uit elkaar zodra ik het aanraakte. Door de leidingen op het overgebleven stuk plastic (dat absoluut geen tekenen van uit elkaar vallen liet zien) aan te sluiten was het systeem lekvrij. Eén nieuwe sproeier gemonteerd, want er was er een gesneuveld. Tot slot de sproeiers even afgesteld. In eerste instantie had ik namelijk daksproeiers.

Image

Na een paar keer heen en weer was er echter een keurig sproeipatroon.

Image

Daarnaast had ik ineens lekkage in het interieur. Ik vond twee plassen water onder de zitting van de achterbank. In eerste instantie dacht ik dat het water binnenkwam bij de afdichting van de benzinepomp. Wat verder zoeken liet echter zien dat de stukken tape die ik over de gaten voor de dakrails had geplakt het had opgegeven. Ik trok de tape zo los.

Image

Nieuwe tape gekocht (speciaal voor toepassing buiten) en dit keer wat ruimer over de gaten geplakt. Tot nu toe blijft één kant droog. Aan de andere kant is nog een beetje vocht, dus eens kijken of de nieuwe tape daar wel goed genoeg vastzit.

Afgelopen dinsdag is Lorraine weer voor de APK geweest. De garage vond het prima als ik er bij bleef en meekeek. Een lampje voor het stadslicht moest vervangen worden. En het lichtbeeld van het linker mistlicht voor was all over the place. De reflector bleek aangetast door vocht. We hebben de mistlichten afgekoppeld voor de keuring. Daarmee is ze (voor het eerst voor twee jaar) goedgekeurd! Met complimenten van de keurmeester voor de technische staat.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Breeze »

Feli.
Stars_Falling_93 wrote: Thu Nov 16, 2023 1:08 pmWe hebben de mistlichten afgekoppeld voor de keuring.
Mag dat?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dank je!
Breeze wrote: Thu Nov 16, 2023 1:32 pmMag dat?
Tijdens de keuring ben ik simpelweg uitgegaan van het oordeel van de keurmeester. Ik heb het nog even opgezocht. Mistlichten voor zijn geen verplichte eis. Dus als je kapotte lampen voor de keuring buiten werking stelt is het in principe gewoon goedkeur. Lijkt me wel typisch zo'n punt waar verschillende keurmeesters verschillende meningen over hebben.

Ik ben van plan om er over twee jaar een nieuw mistlicht gemonteerd te hebben zodat het goedkeur is met werkende mistlichten voor.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Breeze »

Ja, daar zit geloof ik de kneep. Als je ze er op hebt zitten moeten ze werken. En als je ze buiten werking stelt geldt dat niet meer, geloof/hoop ik.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Je kunt op eBay nog een paar nieuwe vinden als je zoekt op nummer 712355301129 van Magneti Marelli. Die hebben Carello overgenomen in '98, dus dat zijn gewoon originele. Ze zijn al uit productie, dus ik zou er niet nog twee jaar mee wachten voor je zoiets bestelt. Het is een bekend probleem. Ik heb op dezelfde manier een paar weken geleden een rechter mistlamp gekocht. Die kan ik nu niet meer nieuw vinden.

Overigens zag je bij mij duidelijk dat er vocht in kwam. Als ik geen nieuwe had kunnen vinden, had ik op één of andere manier geprobeerd de oude dicht te krijgen vóórdat 'ie ging rotten. Ik vrees dat je dan het glas los mag snijden en opnieuw vast moet kitten.
Menno
Posts: 529
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Menno »

Mistlampen voor hoeven niet te werken ….
Ook niet als ze erop zitten.

Als slechts 1 lamp werkt is het wel afkeur.
Dus of alle twee werken, of geen van beide, mag verder ook geen discussie opleveren, dat zijn gewoon de regels.

Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Shine EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Breeze »

Dank Menno.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik heb al heel lang niets meer verteld over Lorraine. Alles gaat nog steeds prima en afgelopen vrijdag heeft ze 31 jaar aangetikt (orga 6069 = 21 juni 1993).

Na de APK afgelopen november ben ik als eerste verder gegaan met de lekkage. Ik was het geklus met tape zat en heb bij de bouwmarkt een stapel RVS bouten gekocht. Als je dakrails hebt en die niet gemonteerd zijn, zitten er ook bouten in die gaten was mijn redenering. De gaten bleken een M-maat te zijn, M6 als ik het goed herinner. Achter de kop van elke bout heb ik een klein stukje rubber gedaan, omdat de positie van de gaten niet overal mooi uitlijnt t.o.v. het metaal van het dak. En nu is het droog onder de achterbank! Ten minste, ik heb nog een keer een klein nat plekje aan een kant gevonden. Daarna alle bouten goed aangedraaid (had ze niet te vast gedraaid om niks kapot te draaien). En nu blijft het droog.

In maart was het tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Mijn straat is tegenwoordig iets minder druk, dus gewoon thuis voor de deur gedaan. Olie ververst, luchtfilter, oliefilter en bougies vervangen. En een nieuwe MAP-sensor. Die laatste vanwege het licht onregelmatig stationair lopen en het te ver inzakken van het toerental bij het ontkoppelen. Bij de eerste keer starten hoorde ik gelijk al dat de stationairloop mooier was. Ik zie het toerental nu ook beheerster terugzakken naar stationair. Eerder was het alsof je een stekker lostrok, zo hard knalde de naald naar beneden.

Afgelopen april was het eindelijk tijd om de ADAL's te vervangen. De achterwielen begonnen nu toch echt scheef te staan. De garage had er een leuke klus aan. Een stagiair daar kon ook gelijk wat ervaring opdoen met hydropneumatische vering. De achterbollen zijn ook gelijk getest en hebben beide nog 25 bar. Best netjes na tweeënhalf jaar begreep ik.

Nog genoeg kleine klusjes te doen. Ik heb nog een speakerupgrade klaar liggen en de armsteun voor zit niet goed meer vast, onder andere. Oh ja, en de achterklep begint de typische craquelé te krijgen, dus op termijn moet daar ook wat mee.

Weet iemand trouwens wat het onderdeelnummer is voor verwarmd linker spiegelglas van een type 1 (dus nog zonder het convex gedeelte). Ik heb er nu een van een type 2 op zitten, maar wil dat graag weer kloppend krijgen. Het nummer dat ik vond leidt alleen maar naar spiegels met convex gedeeltes. Daarnaast vond ik 8151.AS, maar dat is het linkerglas voor RHD auto's. Maakt dat uit? Of zijn LHD en RHD uitwisselbaar?
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Ik durf je niet te zeggen of het glas van een RHD-auto gelijk is, maar voor zover ik heb gezien zijn alle spiegelglazen verwarmd. Bij sommige Xantia’s ligt de bedrading ernaartoe er alleen niet ;).

Misschien heb ik ook nog wel wat liggen. Ik moet sws eens gaan graven om een compleet setje achterlichten bij elkaar te zoeken (gaat lukken, maar waar liggen ze?). Dashboardkastje heb ik al gevonden.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 236
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Superlaat antwoord wederom, excuus.

Ik heb toch echt originele Citroën-spiegelglazen aangeboden gezien zonder aansluiting voor verwarming. Zoals deze en deze. Na wat redeneren denk ik overigens dat in ieder geval voor type 1 LHD- en RHD-spiegelglazen gelijk zijn. Bij een type 1 bestaat het spiegelglas immers volledig uit vlakglas. Bij de type 2 met de asferische glazen zou dit wel eens anders kunnen zijn, maar daar heb ik niet echt verder over nagedacht.
Feije wrote: Thu Jun 27, 2024 2:09 pmMisschien heb ik ook nog wel wat liggen. Ik moet sws eens gaan graven om een compleet setje achterlichten bij elkaar te zoeken (gaat lukken, maar waar liggen ze?). Dashboardkastje heb ik al gevonden.
Super bedankt! Laat het vooral weten als ik iets terug kan doen.
Post Reply