Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Dat met die draadjes...
Post Reply
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Xantia 2.0i 16V X2. Had vorige week een lege accu (startte niet bij 11 volt), vond dat niet zo gek aangezien deze in de laatste 2 jaar een paar keer volledig ontladen is geweest door lang stilstaan en ruim 4 jaar oud . Met nieuwe accu perfect starten, maar ik ontdekte dat na afzetten contact de motorfan blijft draaien, terwijl de motor steenkoud is. Bij afzetten contact stond airco aan. Na opnieuw starten en contact weer uit bij niet ingeschakelde airco blijft de koelfan stil. Overigens werkt de automatisch snelheidsregeling van de interieurventilator ook al lang niet meer, handmatig werkt alles perfect. Nu is dus de vraag of de motorventilator misschien de accu heeft leeggetrokken door verkeerde aansturing .... Zou ook nog een gammel relais kunnen zijn .Ik heb een Lexia, maar wat zou ik moeten testen?
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Helemaal niemand hier een idee? Op het C5 forum wel suggesties :o
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Feije »

Dat is ook niet zo gek, want volgens mij werkt de aansturing van jouw fans al meer zoals een c5 dan zoals de meeste Xantia’s ;). Zit dat bij een type 2 2.0 16v niet al in de ECU van de motor? Als je de Lexia eraan hangt kom je daar gauw genoeg achter.

Stel dat jouw Xantia toch nog een Bitron-module heeft onder de linker koplamp, dan moet je daar eens gaan meten met de multimeter. Maar da’s geen leuke klus, want dan moet je front eraf 🫤. In theorie zouden de drie relais tussen je ventilatoren misschien ook kunnen blijven “plakken”, maar dat lijkt me wat gezocht.
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Dank voor je reactie. Lexia leverde geen foutmeldingen op. Relais wisselen voor nieuw geen effect. Die bitron heb ik over gelezen, ga ik niet aan beginnen. Verdenk nu de bruine koelwatersensor, als die stuk is denkt de ecu m.i. dat het water te heet is. Die sensor wisselen lijkt me redelijk simpel en kost bijna niks.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Feije »

De Lexia is natuurlijk méér dan alleen een apparaat waarmee je foutcodes kunt uitlezen ;). Als mijn gedachte dat de ECU van je motor de fans aanstuurt klopt, dan zul je met de Lexia ook uit kunnen lezen op welke stand de ECU de fans aanstuurt.

Overigens vermoed ik dat je het met die bruine sensor nog wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben. Die stuurt bij mij de Bitron-module aan en als het water heel heet is, kan 'ie ook gaan nakoelen als de motor uit staat. Dat sensortje vervangen is zolang je er een beetje bij kunt inderdaad niet moeilijk.
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Heb met de lexia ook zitten kijken bij het motorventilatorgebeuren, als ik me niet vergis kon ik daar de ventilator aansturen.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Nieuwe bruine sensor geprobeerd te monteren, past niet terwijl het de juiste zou moeten zijn volgens de catalogus. De oude draai je er zo weer in en uit. Op de originele staat bitron TO met er onder iets als 843/. Oude schoongemaakt, probleem blijft, dus koelfan alleen tot zwijgen te brengen door accu los te gooien. Misschien een foutje in de draad van de nieuwe (die ook meer draadwindingen heeft).
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
Ccinq
Posts: 43
Joined: Sun Apr 21, 2019 2:43 pm
Location: 035

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Ccinq »

Juiste bruine temperatuursensor ontvangen en geplaatst, helaas, geen verschil. De grote connector naast de accu los gehad en ingespoten, geen verbetering. De kleine connector iets ervoor, idem. Ben toch bang dat er een draadbreukje ergens is tussen bruine sensor en bitron module, of dat de bitronmodule onder de linker lamp zelf gaar is. Ik laat het verder maar aan de garage over, eind mei APK.
Xantia 2, 1999, Gris Quartz, 2.0i 16V automaat, cruisecontrol
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Koelventilator blijft draaien na afzetten contact

Post by Feije »

Dat draadbreukje zou goed kunnen. Als je de stekker van de sensor af trekt, gaan je fans ook loeien. Bij mij zijn er in het verleden al twee nieuwe draden getrokken tussen de bitron-module en de bruine sensor.
Post Reply