De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Daar ben ik me van bewust! Maar over een slangetje hier, een filter daar (die eigenlijk wel 'overdue' zijn) doe ik (nog) niet zo moeilijk. MAP-sensors zijn bijvoorbeeld beduidend meer aan de prijs, dus voordat ik die vervang wil ik wel zeker weten dat het gemonteerde exemplaar kaduuk is.

De ELIT heeft de mogelijkheid tot het doen van testritten en volgens mij kan je dan tijdens het rijden live de waarden zien. Wil ik eens gaan doen om te kijken hoe het toerental door de ECU wordt geregistreerd.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Ik had ooit een soortgelijk probleem met mijn XM; stappenmotor was de eerste verdachte.
Bleek uiteindelijk een verbrande klep te zijn …
Lastig diagnostisch probleem ! Misschien eerst een keer de compressie meten?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1013
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Was je XM nog een achtklepper? Daarbij moet je de kleppen nog stellen. Ook bij de Turbo CT trouwens, want dat is net zo goed een achtklepper. Bij een motor met hydraulische stoters zou je een verbrande klep niet zo snel verwachten.
Je kunt natuurlijk best eens de klepspeling meten. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn. Stellen is een ander verhaal, want dan moet de nokkenas eruit. Ik zou trouwens niet verwachten dat je ze moet stellen, want je Xantia heeft nog niet zo veel gelopen toch? Mijn Tct zat na ~170.000km net buiten tolerantie met één klep en die waren nog nooit gesteld.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Stars_Falling_93 wrote: Thu Feb 16, 2023 10:44 pm De ELIT heeft de mogelijkheid tot het doen van testritten en volgens mij kan je dan tijdens het rijden live de waarden zien. Wil ik eens gaan doen om te kijken hoe het toerental door de ECU wordt geregistreerd.
Dit waren geen famous last words, ondanks dat het geruime tijd heeft geduurd voordat ik hier weer wat schrijf. Slecht weer, drukte op werk en een verstuikte voet hebben de boel vertraagd. De testritfunctie van de ELIT registreert enkel of er storingen optreden tijdens het rijden. Het live uitlezen van waarden is ook mogelijk, maar daarvoor moet ik nog eens een handlanger regelen.

Maar goed, even recapituleren wat het probleem ook alweer was. Het toerental zakt sterk in bij het intrappen van de koppeling. Soms tot 250 toeren, een enkele maal valt de motor zelfs uit. Stilstaand voor een stoplicht is het stationair toerental vaak te laag. Na stilstaand een beetje gas te geven wordt het juiste toerental (800-900 toeren) wel gevonden door de motor. Ook zakt het toerental zicht- en hoorbaar in bij het inschakelen van de hydrauliekpomp in stationairloop.

Vervangen zijn inmiddels de stappenmotor en de vacüumslangen van inlaatspruitstuk naar benzinedrukregelaar en MAP-sensor. Waar de motor eerst bijna standaard uitviel, gebeurt dat nu nog een enkele maal. Maar een oplossing is het niet.

Wel heb ik de ELIT gebruikt om bij stationair toerental live de waarden uit te lezen. Daaruit blijkt dat bij warme motor het toerental niet helemaal constant is. Ook de inlaatdruk en laadtijd variëren volgens de ELIT. Daar heb ik twee filmpjes van gemaakt: https://youtube.com/shorts/ENFJ4iAT4WU en https://youtube.com/shorts/AkuJcxPAX5A.

Daarnaast stond er een tijdelijke storing mengselregeling in het geheugen. Ik had twee keer tijdens een ritje in de bebouwde kom het motorlampje aan dat na een paar minuten weer uitging. Na wissen is deze storing niet meer teruggekomen.

Mijn verdenking ligt nu bij het benzinefilter (dat te ver verstopt is geraakt) of de benzinedrukregelaar (die niet helemaal goed meer afsluit). Dit zijn twee zaken die eerder al door anderen werden genoemd als mogelijke oorzaken. Wat denken jullie van deze aanname?
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Een hele eenvoudige “oplossing” zou zijn dat er ergens een gaatje in een benzine leiding zit…
Jammer genoeg is het meestal niet zo simpel maar ik zou het toch eens checken als ik jou was.
Ik heb het ooit gehad met een diesel Xantia. Op een gegeven moment rook je dat ook wel bij bepaalde omstandigheden.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1013
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Je kunt dat benzinefilter sowieso wel een keer vervangen als je niet weet wanneer dat voor het laatst gebeurd is. Het zijn de kosten niet, vervangen stelt niet zo veel voor en zo’n filter raakt uiteindelijk toch best vervuild.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

H@ns wrote: Sat Apr 01, 2023 6:00 pm Ik heb het ooit gehad met een diesel Xantia. Op een gegeven moment rook je dat ook wel bij bepaalde omstandigheden.
Nu je het zegt, soms als ik start met de deur nog open ruikt het wel enigszins naar Euro98. Benzineslangen had ik origineel wel op m'n lijstje staan, maar na verhalen over de beroerdheid van moderne benzineslangen (bijv. hier: https://youtu.be/72bS4EGUs18) is dat wat lager op de lijst komen te staan. Misschien toch maar wat hoger zetten.
Feije wrote: Sun Apr 02, 2023 3:31 am Je kunt dat benzinefilter sowieso wel een keer vervangen als je niet weet wanneer dat voor het laatst gebeurd is. Het zijn de kosten niet, vervangen stelt niet zo veel voor en zo’n filter raakt uiteindelijk toch best vervuild.
Het komt niet naar voren in de onderhoudshistorie. En die is compleet vanaf 2008. Dus het is sowieso wel nodig. Dat eerst maar eens doen. Als dat het niet oplost: benzineslangen en daarna benzinedrukregelaar.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Vanmiddag het bezinefilter vervangen. Het oude filter zat er volgens mij verkeerd om op, dus dat helpt alvast niet mee voor het inzakkende toerental. Het nieuwe filter heb ik andersom gemonteerd na goed bestudeerd te hebben welke kant de slangen op gaan. Ook als ik nu kijk naar het plaatje uit het onderdelenboek zat het oude filter toch echt verkeerd om.

Image

Toen het nieuwe filter eronder zat had ik geen tijd meer om een proefrit te maken om te kijken of dit de boel heeft opgelost. Wel even de ELIT aan de auto gehangen en het toerental en de inlaatdruk zijn niet constant in stationairloop, maar fluctueren niet zo erg meer als eerst. Ik ga morgen eens een ritje maken om te kijken hoe de boel zich nu gedraagd.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Zoals ik eigenlijk al wel verwacht had maakt een nieuw benzinefilter geen verschil. Toch gaat het iets beter dan toen het probleem zich openbaarde. Ergens denk ik dat het de som van verschillende delen is, maar dat de grootste oorzaak nog niet gevonden is.

Zo langzamerhand begin ik de ECU meer en meer te verdenken. Maar toch ga ik eerst nog de benzineslangen vervangen. Al was het alleen maar omdat dat ook wel eens mag na bijna 30 jaar. Hoeveel meter slang heb je ongeveer nodig? En van welke diameter? De Haynes zegt er niks over en de onderdelensite die ik gebruik blijft er een beetje vaag over. En is alles rubber slang, of zitten er ergens stalen leidingen?
User avatar
Feije
Posts: 1013
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Verreweg het grootste deel onder je auto bestaat uit kunststof leidingen. Ik geloof dat je 13 en 10mm inwendig moet hebben, maar wellicht kun je daar in het draadje over mijn Turbo CT meer over vinden. Ik heb de slangen daarvan denk ik omstreeks januari 2020 vervangen. Aan twee meter van beide moet je meer dan genoeg hebben.
Post Reply