Het Café

Albert
Posts: 68
Joined: Thu Apr 18, 2019 8:10 pm
Location: Veluwezoom

Re: Het Café

Post by Albert »

H@ns wrote: Fri Dec 09, 2022 7:36 am Phoe! mooi project hoor.
Alleen hopen dat de distributieriem nooit vervangen hoeft te worden anders begint het hele fest weer opnieuw ;)
Dat valt reuze mee, ik heb deze SM op de brug van onderen gezien en er is een zee van ruimte om de db riem te vervangen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Het Café

Post by Stars_Falling_93 »

Naar aanleiding van het artikeltje in Autoweek over de introductie van de Xantia moest ik aan deze filmpjes denken. Ook ongeveer uit die tijd:

Test door TopGear (dat toen nog wat serieuzer was)

En een test uit een Nederlands programma

Misschien kennen mensen hier ze al, maar ze zijn wel leuk.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Het Café

Post by Stars_Falling_93 »

En ik kan dit YouTube-kanaal van harte aanraden. Heel veel gesleutel aan Citroëns, maar ook wel wat andere merken. En hij is bezig om een Xantia Activa met schade om te bouwen tot trackauto.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Vandaag naar de jaarlijkse autokeuring met mijn 23-jarige Xantia geweest en... groene kaart gekregen. 8-)
Wel 2 opmerkingen gekregen om nauwlettend in het oog te houden...
1. Stuurinrichting - Stuurhuis gebrek aan dichtheid / stofhoes :?:
2. Verbonden delen - Schokbreker: staat achteraan :?:
Rest dan nog allemaal wel in orde.
Wordt dan wel weer zoekwerk.
Heb daarvoor dan wel nog enige tijd om alles weer in orde te brengen met de nodige, hopelijk nog te vinden, onderdelen... :oops:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Die stofhoes kun je in eerste instantie dichtkitten. Heb ik ook gedaan en daarna weer een jaar verder mee gekund

Schokbreker? Geen idee wat ze daarmee bedoelen
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Het Café

Post by Lbarré »

Wel idem probleem. Dat van die stofhoes weet ik zitten.
De opmerking van Verbonden delen - Schokbreker: staat achteraan
Is dat misschien de 3de veerbol die in het midden zit zodat de Xantia bij stilstaan, zonder draaiende motor, niet helemaal naar beneden zakt?
De anti zink bol dus die ze bedoelen?
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Het Café

Post by Menno »

Lijkt mij stug, ….
In België zijn ze wel vaker lastig als het om keuren gaat van HP voitures , ze hebben er vaak werkelijk geen kaas van gegeten en roeptoeteren maar wat.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Het Café

Post by Feije »

Had je ze niet even kunnen vragen om aan te wijzen welke schokbreker ze bedoelen? Dat idee klinkt natuurlijk heel grappig bij een Xantia, maar in dit geval was het misschien ook wel handig geweest.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Het Café

Post by Alfred »

Hmm, de Belgische keuring heeft betere tijden gekend.
Ik hoor van insiders dat er nu keurmeesters worden aangenomen vergelijkbaar zoals Nederland BOA's aanneemt.
Langdurige werklozen krijgen wat cursussen en een paar weken later zijn ze keurmeester.

De Xantia met HP zit vast niet in die spoedcursus :lol:

PS. Daniel gefeliciteerd ;)
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het Café

Post by H@ns »

Betekent een groene kaart dat je een jaar de tijd hebt om de ‘vermeende’ problemen op te lossen?!
Ik blijf vallen over dat schokbreker verhaal: een echte kenner zou dit zo nooit benoemd hebben!
Wat ze misschien geconstateerd hebben is dat de uitslag van de demping op de maximale uitslag zit. Maarja dan weten ze waarschijnlijk niet hoe je een hydropneumaat moet testen (zie ook de reactie van Menno)

Ik zou een second opinie gaan halen bij een station wat wel kennis van zaken heeft.

Wel lastig in een land waar de keuring onafhankelijk moet zijn van garages…
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply