Nieuws en media

User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Nieuws en media

Post by Feije »

Ik hoop op z'n minst dat een degelijke elektrische auto waarmee ik überhaupt vanuit Friesland in Vlaanderen kan komen tegen die tijd betaalbaar is voor Jan Modaal. Anders maak je autorijden hiermee domweg weer iets voor de elite in de binnensteden.

Los daarvan voelt het voor mij redelijk van de pot gerukt dat je tussen 2031 en 2035 dus nieuwe auto's kunt kopen die meteen al niet voldoen aan de emissie-eisen die Vlaanderen stelt voor Antwerpen en Gent, maar die wel gewoon nog een splinternieuwe Europese typegoedkeuring krijgen met emissie-eisen en al. Ik vraag me af of dat überhaupt mag.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nieuws en media

Post by bthomas »

De afgelopen paar honderd jaar hebben we veel technologische vooruitgang geboekt dankzij innovaties, gedaan door techneuten. De stropdassen hebben zich daar gemakkelijk op aangepast en het zich eigen gemaakt. Ik denk dat die evolutie op een natuurlijke manier is gegaan, maar dat de stropdassen nu denken dat zij kunnen bepalen hoe de evolutie de komende tijd dient te verlopen. Dat is natuurlijk een dwaas idee want veel (zoniet alle) technologische vooruitgang kwam min of meer per toeval tot stand. Ik bedoel: het is niet dat mensen 150 jaar geleden dachten: we moeten een benzinemotor uitvinden om over x jaar een comfortabele auto te hebben, idem voor dieselmotor, idem voor machines en gereedschappen waarmee auto's worden vervaardigd, etc.

En voor wie het niet met mij eens is: ik stel voor om in te voeren dat vanaf 2035 teleportatie voor iedereen verplicht is.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nieuws en media

Post by Alfred »

Eens. Het enge is nu dat de politiek (c.q. stropdassen) de toekomstige technologische ontwikkelingen willen bepalen.
Men heeft besloten dat alle voertuigen elektrisch moeten worden. De vraag of dat haalbaar is (grondstoffen, kabelnetwerk, infrastructuur, betaalbaarheid etc) wordt gemakshalve overgeslagen. Daar vinden de techneuten wel iets op.

Maar door deze gemaakte keuze zijn er vrijwel geen budgetten meer voor onderzoek of er in andere richtingen misschien oplossingen bestaan. Het pad wordt zo (on)bewust heel smal gemaakt en dat verkleint de kans op echte oplossingen.

Een ander groot probleem is dat de (politieke) keuzes worden gemaakt door belanghebbenden. Dat zijn partijen die dan objectief (not) de regeringen adviseren bij het maken van keuzes. Het gaat telkens om miljarden budgetten.

Het zou mij ook niet verbazen als de politiek helemaal niet streeft naar innovatie maar naar een samenleving waarin de gewone man in de nabije toekomst geen auto meer kan/mag rijden. Dit dan zonder dat de totale inkomsten uit verkeersbelastingen terug zullen lopen.

Steeds vaker zien we dat de dingen niet zijn zoals ze ons zijn voorgehouden.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Nieuws en media

Post by Stars_Falling_93 »

Het gegeven dat autorijden voor veel mensen steeds minder betaalbaar wordt gemaakt is een ding waar ik mij het meeste om druk maak. Geen auto hebben is in Nederland leuk zolang je in de randstad woont en werkt en altijd met het vliegtuig op vakantie gaat. Zodra je buiten de steden zit, wordt een auto bijna noodzakelijk of zonder auto leven in ieder geval ingewikkelder.

Ik vind de Nederlandse milieuzones in ieder geval logischer in elkaar zitten dan de Belgische. Geen oude diesels, want die vervuilen het meest van alles en verder kan iedereen er gewoon in en uit.

De politiek stuurt natuurlijk naar de kant waarvan zij denken dat die het meeste voordeel oplevert (idealiter zou dat meeste voordeel voor de hele maatschappij moeten zijn, maar soms betwijfel ik wel eens of er zo gedacht wordt). Als je daar in doorslaat krijg je dus plannen zoals in Vlaanderen waar zo goed als nieuwe benzineauto's de binnensteden niet meer in mogen over dertien jaar. En het feit dat de techneuten inmiddels enorm schone diesels kunnen maken wordt gemakshalve aan voorbij gegaan, want dat past niet bij de uitgezette koers.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nieuws en media

Post by Alfred »

In de politiek gebeurt niet veel toevallig.
Bij impopulaire maatregelen wordt altijd een plan gemaakt waar psychologen in meedenken. Het einddoel is dan al lang bepaald zonder het bekend te maken. En net als bij de commercials wordt heel goed nagedacht hoe je het moet brengen.

Als men geen fossiele brandstofauto's meer wil, dan begint men met oude diesels te verbieden. Klinkt heel aannemelijk en acceptabel. Maar de fabrikanten werden al gedwongen om schone technieken toe te passen waardoor het wagenpark met oude diesels vanzelf al verdwijnt. Natuurlijk werd de focus gelegd op de weinige diesel-oldtimers die nog een tijdje bleven rondrijden, alsof dat het grote probleem was. Als milieuzones eenmaal geaccepteerd zijn kun je ze telkens strenger maken tot alleen nog elektrisch wordt toegestaan. En daarna zijn ook die aan de beurt onder de noemer van stroom tekorten.

Vrijwel niemand wil op elke hoek van de straat camera's zoals vroeger in de DDR. Toch verschenen ook hier in drukke stadscentra de eerste camera's, het werd gebracht als voor jouw veiligheid. Ohja, dan is het goed. Nu hangt alles vol met camera's en kan met AI en gezichtsherkenning iedereen overal gevolgd worden. De spaarzame keren dat hiermee een misdrijf wordt opgelost is niet in verhouding. Kijk eens naar China wat daar nu gebeurt met het sociaal-creditsysteem, wie wil dit?

Vrijwel niemand wil dat cash geld verdwijnt. Maar voor jouw en mijn veiligheid graag pinnen, daarmee voorkom je witwaspraktijken (alsof de georganiseerde misdaad hiermee onmogelijk gemaakt zou worden). Als de meeste mensen niet meer cash betalen kan het uitgefaseerd worden en dan is er totale controle over iedereen. Zou de misdaad dan verdwenen zijn?

Zo gaan al deze dingen. Er wordt heel goed nagedacht hoe het gebracht moet worden, het is altijd voor jouw veiligheid, gezondheid en het milieu.
De werkelijke doelen worden pas later duidelijk als blijkt dat de dingen niet zijn zoals ze ons zijn voorgehouden.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nieuws en media

Post by bthomas »

Helemaal mee eens. Dankzij elektronisch betalen zijn alle geldstromen exact te volgen. Dus je kunt van een willekeurig persoon exact terugvinden waar hij zijn geld vandaan heeft en waar het geld naartoe gaat. Da's ook handig om na te gaan of er voldoende belastingen betaald worden.

Ook zoiets zijn de "slimme meters" die we opgedrongen hebben gekregen. In feite kan men exact monitoren hoe laat je opstaat, hoe laat je de deur uitgaat om te gaan werken, hoe laat je weer terug komt, hoe laat je eten gaat koken, hoe laat je gaat douchen, hoe laat je naar bed gaat. Alleen doorspoelen van het toilet wordt nog niet op afstand uitgelezen, tenminste niet bij mij.

En moderne TVs die aan internet hangen. Heel handig om zonder gedoe Netflix en Youtube te kijken maar dat apparaat stuurt ook exact door naar de server van de fabrikant naar welke programma's je kijkt en hoe laat en hoe lang en wanneer etc,

Niet alle vooruitgang is ook een verbetering.
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Nieuws en media

Post by Tato »

Ik bekijk het van een andere kant. ;) Er was eens een tijdperk toen er nog geen catalisators bestonden. Toen reed ik met de fiets op het fietspad langs een lange rij stinkende auto's zowel benzine als diesel. Nu rij ik met mijn elektrische fiets nog steeds langs een lange rij auto's, maar heden ten dage stinken ze een stuk minder. Het wordt pas echt fijn als er (nog) meer elektrische motorvoertuigen op de weg zijn, die ik dan langs kan rijden terwijl ik van de frisse lucht geniet. :D

Vooruitgang hoeft niet altijd verbetering te betekenen, maar ik ben blij de de stropdassen eindelijk een beslissing hebben genomen om het klimaat te verbeteren door het wagenpark aan te pakken. Hierdoor moet ook de infrastructuur worden aangepakt. Dikkere elektriciteitskabels die al jaren nodig zijn (veel bedrijven en zonneparken die geweerd worden omdat de capaciteit op het stroomnet er niet is), helaas mocht al die jaren de elektriciteits infrastructuur niet vergroot worden, alleen maar onderhouden worden. De inzicht en de wens was er wel, maar het mocht domweg niet.

Bij het afbouwen van en per 2035 geen nieuwe auto's op fossiele energie meer verkopen vind ik een mooie doelstelling. De technologie van elektrische (vracht)auto's is er al en zal nog verder gaan evolueren. Waterstof(auto's) zie ik nog niet zo snel qua volume en aantallen toenemen, maar het gebruik van waterstof in binnenvaartschepen en als tijdelijke opslag van "teveel geproduceerde" groene energie is denk ik zeker haalbaar.

Mocht het nu allemaal niet lukken in het geplande tijdsbestek, wat is er dan mis om het "doeljaar" te verplaatsen met wat voortschrijdend inzicht?
Beter iets wel proberen en eventueel realistisch aanpassen, dan niet proberen en blijven hangen in het oude.

In het jaar 2035 mogen dan wel geen nieuwe auto's verkocht worden die op fossiele brandstoffen rijden, maar er rijden nog genoeg "oude" auto's rond. Degenen die het kunnen betalen, moéten een "schone" auto kopen als ze een nieuwe willen kopen, de oude (al dan niet schoon) komt dan op de 2e hands markt terecht. Ik denk dat hier een "natuurlijk" verloop gaat ontstaan.

Wat ze in die Belgische steden willen doen vind ik een brug te ver, daar wil iemand een wedstrijdje ver pissen doen, maar die heeft het oog voor realiteit verloren. Het zal best zijn dat sommige stropdassen met een dubbele agenda werken, maar de stappen die nu Europees gezet zijn wat betreft de auto's op fossiele brandstof juich ik toe.

P.s. Ik ben geen wereldverbeteraar. Geef mij maar een Engelse klassieker met een 6 cilinder lijnmotor (Jaguar E-type series 1 1/2). Het Amerikaanse gezegde THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES! vind ik geweldig.
Voorlopig heb ik nog steeds veel plezier met m'n C4tje. De volgende auto die ik koop zal waarschijnlijk een (plug-in) hybride zijn. Over die E-type zal ik blijven dromen.

Bronnen:
https://www.nu.nl/economie/6232598/nieu ... toten.html
Grtz,

Maurice
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nieuws en media

Post by bthomas »

Waterstof(auto's) zie ik nog niet zo snel qua volume en aantallen toenemen
Elke benzinemotor kan gemakkelijk op waterstof lopen. Het is volgens mij wel lastig om waterstof mee te nemen.

Ter info: https://www.youtube.com/watch?v=m9NQh7yZ9EE
vintage
Posts: 12
Joined: Tue Jul 02, 2019 9:33 pm

Re: Nieuws en media

Post by vintage »

Post Reply