Aanjager van m'n V6 exclusive

Dat met die draadjes...
Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by bthomas »

De aanjager van mijn V6 deed al een tijdje raar. Soms deed ie het, soms niet, soms toch een beetje langzaam en ging ie later alsnog op normale snelheid draaien en soms ook een beetje langzaam om dan vervolgens uit te sterven.

De regeling is natuurlijk berucht, maar een regeling die het soms ineens weer gaat doen, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Vandaag eindelijk de boel uit elkaar gehaald en inderdaad: gewoon 14V op de motor zonder dat die draait. Dus de motor uit zijn behuizing gehaald en de koolborstels eruit gehaald. Daar bleek niet veel meer van over: een van de twee had zelfs op het contactoppervlak de glans van metaal. Ook de collector was bijna niet meer te zien: pikzwart.

Ik had nog een ventilator uit een andere Xantia waarvan de regeling wel stuk was gegaan. Die motor bleek echter niet in de kunststof behuizing te passen die uit de V6 kwam. Dus daarom maar de regeling van de V6 overgezet in de kunststof behuizing van de reserve. Ik had daarvan echter niet de connector met de draden die de motor met de regeling verbinden en de connector uit de V6 paste niet door het gat in de kunststof behuizing van de donor. De connectoren zijn bijna identiek maar die van de V6 had een paar nokjes die in de weg zaten om in de andere behuizing te kunnen. Dus ik heb met de combinatietang die nokjes eraf gewurmd zodat de connector er wel goed in kon.

Vervolgens heb ik het geheel los in de auto aangesloten voor een test en zowaar: alles werkte zoals het zou moeten. Maar zo los liggend had ik ook eindelijk eens de gelegenheid om iets te meten wat ik altijd heb willen doen. Op het oude forum was ooit een beschrijving waarin werd beweerd dat de ventilatorregeling met PWM (pulsbreedtemodulatie) werkt. Op basis van het schema van die regeling leek me dat niet waarschijnlijk. In plaats daarvan is het signaal dat uit de klimaatcomputer komt een analoge spanning waarbij +13V helemaal uit is en hoe lager de spanning des te sneller dat de ventilator gaat draaien. Hier dat schema:

Image

(bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/112760)

Volgens mij werkt het zo:

Voor het gemak kun je het meeste van de schema weglaten: De weerstand van 820 ohm zorgt er alleen maar voor dat als de aansturing van de klimaatcomputer los ligt de ventilator uit blijft. Al dat spul dat er naast zit is om dat overbruggingsrelais aan te sturen. Dat heeft alleen maar effect op de stand "max". Het enige dat dus overblijft zijn die twee grote transistoren rechts op het schema. Ze staan parallel, iets waarvan ik op school leerde dat dat niet zonder meer mag omdat spreiding in de componenten ervoor zorgt dat de ene meer doet dan de andere en die dus "al het werk doet". Misschien is dat ook wel de reden dat ze steeds stuk gaan.

Maar zoals je kunt zien zit de kachelmotor zelf aan een kant aan de plus, dus die transistoren moeten voor de "min" zorgen. Hoe meer die gaan geleiden, des te harder de motor draait. Stel nu eens dat er 5V op de aansturingsdraad staat. Dan staat die spanning dus ook op de basis van die transistoren. De spanning op de emitter is dan altijd ca 0,7V hoger (PNP transitoren) dus op de min van de motor staat dan 5,7V. De spanning over de motor is dan ca 13V (de accuspanning) - 5.7V = 7,3V.

Als de motor nu bijvoorbeeld 4 ampere trekt bij die spanning, dan moeten de transistoren dus 5,7V * 4A = 22,8 watt in warmte omzetten. Dat is natuurlijk super inefficient vergeleken met een PWM regeling, waarbij de transistor ofwel aan is (en daarbij de maximale stroom doorlaat maar er geen spanning over de transistor valt) ofwel uit is (en daarbij geen stroom doorlaat maar wel de maximale spanning over de transistor staat).

Ik heb met de multimeter de spanning op de aansturingsdraad gemeten. Die was echt ruim 13V met de schuif op de stand "uit" (1e rechts van "auto"). Toen ik de schuif verschoof en de ventilator begon te draaien werd de spanning ook echt lager. Nu zou het nog kunnen dat de meter dat ook aangeeft als die aansturingsdraad een PWM signaal aanbood omdat de meter een RMS waarde aangeeft. Maar deze meter heeft ook een frequentiemeter ingebouwd zitten en de frequentie was 0. Dat sterkt mij toch in het vermoeden dat het echt geen PWM is maar een analoog signaal. Als het PWM was hadden er niet van die belachelijk zware transistoren in hoeven te zitten en was dat koellichaam niet nodig geweest.

Tot zover Bert de betweter ;-)
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by JW-C5 »

Mijnerzijds een bevestiging dat de fan niet PWM aangestuurd wordt.

In mijn laatste Xant had ik een schakeling gemaakt die ervoor zorgde dat de fan een klein kwartier op ca 75% capaciteit bleef draaien als je de motor afzette terwijl de airco aanstond. Simpel doel: de verdamper droogblazen om vervuiling en stank te voorkomen.
Dat werkte prima, ik heb er een kleine tien jaar plezier van gehad.
Om dat te regelen zorgde ik voor een aanstuurspanning van 3,3V DC op de stuurdraad, die was door een 3,3V zener "hard gemaakt"

Oftewel, geen sprake van PWM sturing, gewoon DC.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by henkr »

Dat verduidelijkt wel een en ander Bert!
Bij mij rijzen wel een paar vragen:
1. Als via de hendel het toerental niet gelijkmatig oploopt kan het probleem dan ook in de schuifweerstand zelf zitten en moet je je voorstellen dat die in het circuit nog vóór de computer geplaatst is?.
Ik denk daarbij aan mijn eigen Xant die het op "auto" allemaal keurig doet (na het vernieuwen van de regelaar) maar er handmatig een zootje van maakt.
2. Komt via deze methode de aansturing van de hydractiefkleppen ook ter discussie te staan of is het daar wel zeker dat ze via PWM werken?
Ik weet sowieso niet of ze bij mij werken, vroeger hoorde ik een duidelijke zoemtoon voor en achter zodra je een portier opende maar in de loop der jaren zijn ze zo geruisloos geworden dat ik ze niet meer hoor. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by bthomas »

Ik denk inderdaad dat die schuif op een ingang van de klimaatcomputer is aangesloten. We kunnen dat natuurlijk opzoeken in de schema's, zal ik later vandaag doen. Maar een reden waarom ik dat denk is dat volgens Feije de stand van de schuif in de lexia is uit te lezen.

Wat de aansturing van de kleppen betreft: daar durf ik niets over te zeggen maar het idee om daar mee over te weten te komen zit nog wel steeds in mijn achterhoofd als plan om uit te voeren.
Je noemt het hydractief kleppen maar die kleppen heeft een niet hydractief toch ook? Hmm, ik zal eens kijken vandaag of ik het geluid bij de V6 wel hoor en bij de andere 2 niet.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by henkr »

Ik zou niet weten waar ze dan zouden moeten zitten op een niet-hydractief, bij hydractief zitten ze juist op de ingang van de extra bol.
sorry, ben je aanjager-topic aan 't vervuilen. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by bthomas »

Ik had de afgelopen tijd regelmatig dat de aanjager van de break weigerde. Afgelopen weekend heb ik de bekleding onder het dashboard verwijderd om te kijken wat er aan de hand is. Het bleek dat als ik aan de connector wiebelde (die met 4 aansluitingen naast elkaar) de ventilator wel ging lopen.
Ik heb daarop beide kanten van de connector geprobeerd schoon te maken en bij te buigen en dat leverde wel verbetering op maar nog steeds kon ik de ventilator ook weer uit krijgen door aan de connector te wiebelen.

Vervolgens heb ik de ventilator losgemaakt en los op de bodem van de auto laten draaien. Vanaf toen lukte het mij niet meer om de ventilator uit te krijgen door aan de connector te wiebelen. Misschien heb ik de connector deze keer wat steviger aangedrukt, ik weet het niet.

Dus ik wilde de ventilator weer terug monteren maar deed dat met draaiende ventilator. Dat ging op zich best goed totdat ik met het eerste schroefje wat zat te knoeien en de ventilator draaiend en al weer naar beneden donderde, over mijn hand heen en op de bodem van de auto terecht kwam. Daarbij brak de waaier in meerdere stukken. Zonde!

Ik heb nog een verzameling met bewaarde ventilatoren maar ik zag het niet zitten om er 1 werkende uit samen te stellen. Hoe die waaiers vast zitten op het asje weet ik niet precies maar het lijkt me dat het haast onmogelijk is om die waaier eraf te krijgen en op een andere over te zetten. Bij een exemplaar dat bruikbaar zou moeten zijn leken de draden van de motor aan de motor vast gekrimpt te zitten. Bij een poging om de draden los te maken braken deze af.

Ik heb vervolgens eerst maar een ventilator uit de zilvergrijze V6 gehaald en die in de break ingebouwd. Dat gaat prima.Vervolgens heb ik voor 126 euro een complete nieuwe ventilator besteld en die is gisteren gearriveerd:

Image

Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Aanjager van m'n V6 exclusive

Post by Stars_Falling_93 »

Oei, ik was er al bang voor toen ik las dat je 'm monteerde terwijl die aanstond. Het nieuwe exemplaar doet keurig wat 'ie moet doen?
Post Reply