Iconische garages

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Iconische garages

Post by luk-asse »

In het oude Forum hadden we een interessant draadje over iconische Citroën-garages. Omwille van hun vooruitstrevende modernistische architectuur die de ook vooruitstrevende techniek van de Citroën-voertuigen (het waren toen ook 'tuigen') moest verzinnebeelden. De tijdloze architectuur van de gebouwen overleefde de modieuze van de auto's, zodat veel van die garages geklasseerd werden.
Wat niet belet ze bij een bestemmingswijziging drastisch te strippen; zoals hier in Brussel:

Image

Image

zo was het ooit:
Image

groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Iconische garages

Post by Breeze »

Toch mooi dat in A’dam er iets cultureels is ingekomen. En in Brussels was er toch ook iets met moderne kunst iirc?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Iconische garages

Post by luk-asse »

jazeker Adri, goed onthouden, bank vooruit van de juffrouw!
Voor de grote omvorming zat 'Kanal' al geïmproviseerd in de vrijgekomen gebouwen en na de zéér grondige verbouwing komt het terug: een instelling voor hedendaagse kunst, een filiaal, dochter of hoe heet zoiets van het Centre Pompidou in Parijs. Zoals dat van Metz! (die gekke hoed).
Gelukkig is het gebouw geklasseerd, en zijn er architectuurwedstrijden gehouden voor een nieuw concept in het oud concept. In het grijze verleden van onze club hebben we het daarover gehad.
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Iconische garages

Post by Breeze »

Ja die discussie kan ik me nog goed herinneren. En bovendien heb ik een speciaal gevoel bij het IJzerplein, want in 2014 hadden wij er een stop met de Raid Arctique ter herinnering aan de Raid Arctique van 1974. Dat was toen in de tijd dat Citroën op het punt stond om plaats te maken voor kunst en cultuur (ook niet verkeerd).

Raid Arctique 2014 IJzerplein.jpg
Raid Arctique 2014 IJzerplein.jpg (228.13 KiB) Viewed 865 times
Twee mooie CXen op zondagmorgen op de stoep voor de uitstalkast geparkeerd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Iconische garages

Post by Lbarré »

En dat prachtige Citroën gebouw gebouwd in 1933 in Brussel in er nu sedert 2015 bouwkundig erfgoed geworden
maar wel geheel verlaten door Citroën zelf :roll:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3% ... _(Brussel)
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Iconische garages

Post by Stars_Falling_93 »

Een video van een van mijn favoriete YouTubers over de hoofdgarage van de Britse Rootes-groep. Geen Citroën, maar wel een mooi garagecomplex. Helaas dezelfde weg gegaan als veel Citroën-garages en herontwikkeld.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Iconische garages

Post by H@ns »

Wat mij betreft toch ook wel een iconische garage inmiddels: https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... ortage.pdf
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Iconische garages

Post by Breeze »

Goh, inderdaad indrukwekkend. De paar keer dat ik kontakt had met Jan, werd ik keurig en suksesvol geholpen. Maar bij een 2e-handsboer verwacht je niet zo’n indrukwekkende organisatie erachter.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply