Opvouwbare fietsendrager

Dat met die draadjes...
Post Reply
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Opvouwbare fietsendrager

Post by Lbarré »

Recent een nieuwe opvouwbare fietsendrager op m'n Xantia geplaatst.
Twee elektrische fietsen passen er ook perfect op. Deze is nu wel veel praktischer, plaats- en opbergbaarder dan
die vroegere oudere veel zwaardere en ook veel bredere fietsendrager. :)
Enig probleem...Xantia heeft een 7-polig stopcontact en die nieuwe fietsendrager heeft dan een 13-polige stekker.
Bijgeleverd....verloopstekker van 13 naar 7 polig. Maar hier is al probleem ... :(
Denk dat dit een verloopstekker van 7 naar 13-polig zou moeten zijn.
Een andere correcte verloopstekker vragen?
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by Breeze »

Die krengen zijn duur (van 7 naar 13 ong. € 30) dus als het op het kopen van een ander verloop uitdraait, zou ik overwegen om op de Xant een 13-polige te zetten. Ben je klaar voor de toekomst en voor extra funkties.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by Feije »

Weet je heel zeker dat je een 7-polige stekker op je Xantia hebt? Mijn stekker ziet eruit als een 7-polige stekker, maar heeft stiekem de extra polen aan de rand van de stekker zitten. Ik heb me laten vertellen dat dit een oudere variant van de 13-polige stekker is. Kan me zo voorstellen dat een verloopje naar de moderne variant dan niet zo ingewikkeld meer is.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by henkr »

Eigenlijk zijn er 4 verschillende stekkers, de overbekende 7-polige met de dikke pinnen die zelfs heel vroeger nog een 5-polige variant had, daar is uiteindelijk de Multicon uit voortgekomen, eerst als Multicon-Feder met de platte verende strips rondom de 7, deze is onderhand wel in onbruik geraakt en vervangen door Multicon- WeST, die is wat mij betreft ideaal omdat er ook de nog steeds gebruikte 7P in past.
WeST staat dacht ik voor Welt Standard.
Image
Op auto's en aanhangers/caravans uit Duitsland zit (helaas) bijna altijd een Jaeger aansluiting (13 identieke pennen), deze lijkt al een aantal jaren de markt te veroveren maar ik vind hem verre van ideaal, zo zit de stekker er eigenlijk een halve slag ingeschroefd wat betekent dat bij een aanhanger die los schiet of waar iets achter de kabel blijft hangen het trailerstopcontact 'explodeert' en niet meer te gebruiken is.
Verder zal je voor iedere andere stekker die afwijkt een verloopstekker moeten hebben wat natuurlijk ook de betrouwbaarheid ook niet ten goede komt.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by Lbarré »

Wel probleem is opgelost...
Heb nu dan toch een 7-polige / 13-polige verloopstekker 9906 gevonden en aansluiting gemaakt.
Past en werkt probleemloos 8-)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by henkr »

Ik ben heel benieuwd: Wat is er nu aangesloten op pootje 2/54G?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Opvouwbare fietsendrager

Post by Lbarré »

Nog niet gekeken, maar alles werkt nu wel zonder problemen.
En bij samen vouwen kan die fietsendager nu probleemloos in de koffer. Voorgaande moest altijd op de achterbank.
Wel goed opletten met de verlichting / lampenblokjes bij het samenvouwen en daarna afkoppelen en op de grond zetten.
Post Reply