Douwe's Turbo CT

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Dat nam ik wel aan ja ;). Een echte pomp hebben we natuurlijk niet. Die zit al aan de motor.
Stars_Falling_93 wrote: Wed Nov 02, 2022 10:45 pm Ah, nog een verschill tussen types 1 en 2. Ik vond het meer opvallend en verbazingwekkend dat het, voor zover ik weet, nooit genoemd wordt in handleidingen voor het wisselen van LHM. Wel wordt het bleeden van de remmen altijd nadrukkelijk genoemd, maar de ABS-pomp vreemd genoeg niet.
Bekijk ze maar eens naast elkaar. Ze zijn compleet anders en zéker niet uitwisselbaar. Volgens mij is het blok van een type 2 wat compacter dan dat van een type 1. Ik denk dat het nooit genoemd wordt omdat heel veel hydropneumaten óf geen ABS hebben (het werd bij Xantia's ook pas standaard in '99 of zo?), óf een blok hebben dat je niet kunt ontluchten (Xantia type 1, in ieder geval de mijne, maar ook sommige XM's).

Ik heb even opgezocht of je hetzelfde ABS-blok hebt als ik, maar dat is niet het geval: het blok dat ik heb werd uitsluitend geleverd op de v6, Turbo CT en 2.1TD en alle Breaks type 1 met ABS. Merkwaardige keuze :problem:. Ik ben benieuwd waarom Citroën dat zo bedacht heeft.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Douwe's Turbo CT

Post by henkr »

Breeze wrote: Wed Nov 02, 2022 11:58 pm Wat is een ABS-pomp? Of wordt hier de ABS-regeleenheid bedoeld?

Adri
Ik zou geen sleutelaar weten die het "regeleenheid" noemt het is steevast "ABS-pomp", al dan niet terecht.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Breeze »

Tja, het was een reactie op het gebruik van het woord ABS-pomp (hydroaggregaat), terwijl dat aggregaat middels de ABS-regeleenheid alleen maar de remdruk verlaagt om wielslip te voorkomen... dacht ik. Maar ik was vergeten dat bij een groot verschil tussen wielomtreksnelheid en referentie-wielomtreksnelheid de regeleenheid resoluut ingrijpt door remvloeistof, tegen de kracht van de hoofdremcilinder in, terug te pompen in het reservoir.
Het is ook alweer bijna 50 jaar geleden dat ik aktief bezig was met autotechniek, terwijl techniek in de scheepsbouw allemaal niet zo ingewikkeld is.

Hiero: https://www.mvwautotechniek.nl/abs/ een aardige uitleg van het teenenander.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Douwe's Turbo CT

Post by henkr »

Breeze wrote: Thu Nov 03, 2022 11:59 am terwijl techniek in de scheepsbouw allemaal niet zo ingewikkeld is.

Adri
Dat bleek al in april 1912. ;)
edit: Zou minibreeze het met je stelling eens zijn? :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Breeze »

Die zit in nog weer een heel andere league. Vliegmachines zijn ook echt niet zo ingewikkeld, maar als dat misgaat gaat het ook goed mis.
En och, sleutelen aan een mini DS houd je nederig vwb Cit-carrosseriekwaliteit.

Adri

NB, draadvervuiling-alert
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Stars_Falling_93 »

Breeze wrote: Thu Nov 03, 2022 11:59 am Tja, het was een reactie op het gebruik van het woord ABS-pomp (hydroaggregaat)
(...)
Hiero: https://www.mvwautotechniek.nl/abs/ een aardige uitleg van het teenenander.
Ik haakte simpelweg aan bij het gebruik van het woord pomp. Zo goed bekend ben ik niet met de techniek van ABS. Hoewel, zo meteen wat meer zo te zien. Interessante site! Die ga ik even opslaan.
henkr wrote: Thu Nov 03, 2022 1:23 pm Dat bleek al in april 1912. ;)
:shock: :? :lol: :lol:
Feije wrote: Thu Nov 03, 2022 12:52 am Dat nam ik wel aan ja ;). Een echte pomp hebben we natuurlijk niet. Die zit al aan de motor.

Ik heb even opgezocht of je hetzelfde ABS-blok hebt als ik, maar dat is niet het geval: het blok dat ik heb werd uitsluitend geleverd op de v6, Turbo CT en 2.1TD en alle Breaks type 1 met ABS. Merkwaardige keuze :problem:. Ik ben benieuwd waarom Citroën dat zo bedacht heeft.
Ik zal eens kijken wat voor ABS-blok ik dan heb. Mogelijke verklaring voor de merkwaardige keuze: het zijn allemaal motortypes met veel vermogen en de breaks zijn allemaal wat zwaarder qua gewicht. Als je dan toch twee verschillende ABS-blokken gaat monteren, is veel motorvermogen en/of meer gewicht op zich een logische afweging.
Post Reply