P-meeting zomer/najaar 2022

Ideeen voor een echte Xantiaclub / een plaats om meetings te organiseren
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: P-meeting zomer/najaar 2022

Post by C5hdi110 »

Geen makkelijk klusje, heb het een keer gedaan bij dit type motor, ging gelukkig goed zonder tegenslagen, de d-riem moest gedaan worden, heb toen ook de koelwaterpomp vervangen, steekt door de d-riem naar buiten. Verder listig klusje waar speciaal gereedschap voor nodig is, zowel de krukas als de nokkenasriemwielen zitten zonder spie op de as, gelukkig is het gereedschap makkelijk verkrijgbaar voor weinig.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: P-meeting zomer/najaar 2022

Post by slimenslecht »

In dit geval zag ik dat ook al in de Haynes staan, wissel beslaat 4 A4'tjes geloof ik. Dus eieren voor mijn geld gekozen en laten doen.

Hij staat bij de garage en ik krijg een belletje als ie klaar is.

Maar toch vraag ik me altijd af waarom de nokkenasriemwielen los moeten, die staan toch op tijd. Dus zoals vroegah, alles op de merktekens zetten (of zelf aftekenen) riem er af, nieuwe er op en de spanner lossen. Die is nu gemodificeerd, ze begonnen met een manuele 60 mm, dat werd 62 mm manueel en is nu 62 mm automatisch.

En inderdaad zit die koelwaterpomp net te ver achter de riem om deze niet te hoeven te demonteren, slechte constructie.

Dus niet zo'n leuk klusje Henk, maar als het gedaan is zal het bij mij niet meer hoeven denk ik. Staat voor 10 jaar of 160.000 km. :shock:

Gaattie niet redden want er staat nu om en nabij de 155.000 op, echte kilometers, met volgens mij de originele pomp. A.d.h.v. de spanner weet ik ook of ze de riem wel/niet gewisseld hebben zoals ze mij vertelden.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: P-meeting zomer/najaar 2022

Post by C5hdi110 »

Tegenwoordig krijg je steeds minder eiren voor je geld :?

Montage van de riem gaat makkelijker en nauwkeuriger als de riemwielen los op de as zitten (zonder spie).
Een as en riemwiel zonder sleuf voor een spie zijn goedkoper te produceren en assemblage is sneller, geen spie monteren en rommelen met de juiste positie van het riemwiel om te monteren, scheelt seconden. Bijkomend voordeel is dat het de zelfklusser moeilijk word gemaakt en dat deze eerder naar de garage gaat om het te laten doen, wat weer geld in het laatje brengt voor het merk.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: P-meeting zomer/najaar 2022

Post by slimenslecht »

klopt helemaal, maar goed geld is weer uitgegeven en de auto was gistermiddag al klaar. Snel gedaan voor een klus die zomaar tussendoor komt.
Maar het is een fijne garage die gewoon kwalitatief goed werk levert.

Ik heb de monteur gesproken die de klus heeft gedaan en die vertelde dat het al de derde van die dag was met een lekke waterpomp (wel verschillende merken). Hij moest lachen dat ik zei dat er dus meer mensen proberen te besparen door de pomp niet mee te vervangen waardoor de volgende eigenaar er onnodig mee komt te zitten. Oh ja, de distributie was wel degelijk gewisseld, spanrol was een automatische en leek wel nieuw.

Maar goed hij doet het weer en dat komt mooi uit want zondag zoon en schoondochter wegbrengen naar Eindhoven Airport, 180 km heen en ook weer terug.
Morgen dus auto mee naar werk om zeker te zijn dat er geen lucht meer in koelsysteem zit, voorkomen is beter dan genezen ;) (en hoef ik niet met OV :D )
Post Reply