Het Café

slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Het Café

Post by slimenslecht »

Henk het wordt tijd voor postduiven, maar daar hebben we het straks wel over :lol:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Voor wie er serieus energie wil besparen hier een wonderapparaat:
Met slechts 5 kW een ruimte van 5000 m² verwarmen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/master-b5ec ... 0101862506
Zit de clou in het feit dat de hoogte van de ruimte niet vermeld wordt? :)
edit: nog een interessant apparaat!
Hoeveel A zekering zou er bij 22000 W /230 V horen?
https://www.bol.com/nl/nl/p/lumag-hakse ... ontent=txl
"La meilleure voiture française jamais construite"
Tato
Posts: 83
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het Café

Post by Tato »

Bol.com doet niet echt controleren en (laten) aanpassen wat er verkeerd op de website staat. Sommige fouten staan er al maanden op, terwijl het ook al maanden aangegeven wordt wat er fout staat. Goed de reviews lezen voordat je iets bij bol.com koopt. Zelf daarmee ervaring gehad met een dashcam. (geadverteerde resolutie en beeldhoek waren veels te klein)
Grtz,

Maurice
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Omdat het warm houden van de garage gedurende de hele winter wel eens een dure grap kon gaan worden m.b.t. gasverbruik heb ik mijn 9kW ventilatorkachel maar iets permanenter aangesloten:
Image
Als ik het goed onthouden heb mag je volgens de NEN2010 niet zomaar even een extra contactdoos op dezelfde groep zetten maar over losliggend spul bestaat kennelijk geen consensus, daarom maar met een "driewegstekkertje" die ik nog had liggen bij de kolomboor afgetakt:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Ik begrijp dat niet: per Joule is gas toch altijd goedkoper dan elektriciteit? Of heb je je eigen stroomvoorziening?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Die heb ik wel maar dat is beslist niet goedkoper:
Image
Het gaat er meer om dat met de vloerverwarming het 2 dagen duurt om een redelijke temperatuur te behalen, dus weggegooid geld i.g.v. een korte klus, als je alleen de lucht verwarmt is dat vrij gauw merkbaar, zeg maar gauw warm en na uitschakeling gauw weer koud.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Duidelijk.

Een suggestie: je kunt voor belachelijk weinig geld een standkachel kopen, bijvoorbeeld hier:
https://www.vevor.nl/s/heater

Ik heb er inmiddels 2 ingebouwd in boten en ik ben erg te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding.
Volgens spec gebruiken ze voor 8kW een halve liter diesel per uur. Als een kWh bijvoorbeeld 50 cent kost dan kost jouw kachel al 9*0,5=4,5 euro per uur.

Nadeel is wel: je moet natuurlijk een uitlaat naar buiten hebben.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Klopt! en dan in een auto? Het laatste waar ik aan denk is toch wel een schoorsteen op het dak van de Xantia :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Nee, ik bedoelde gewoon in de garage. Dat dat ding voor auto's is gemaakt wil nog niet zeggen dat je het alleen voor een auto kunt gebruiken wel?
De uitlaat is 25mm in diameter dus je moet een gaatje naar buiten hebben van 25mm. En: die dingen branden extreem schoon, ik geloof 7ppm CO. Uitlaatgas is onzichtbaar.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Moet die uitlaat horizontaal of verticaal?
Concreet: muur of dak?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply