De Bleu Mauritius van Dijsss

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Dijsss
Posts: 11
Joined: Tue Sep 13, 2022 12:42 pm

De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Dijsss »

Hallo mede Xantia eigenaren,

Ik ben Dijs, 24 jaar, en dit is mijn eerste "bollenbak". Ik heb eerst een paar jaar Duits gereden (VW Golf) en daarna kort in een Focus. Ik kwam deze Xantia 1.8 16v Plus tegen op Autoscout september vorig jaar, en was eigenlijk direct verkocht. Vanaf kinds af aan heb ik veel tijd doorgebracht in Citroën's: CX'en, Xm's en ook Xantia's. Kan me nog goed herinneren dat het omhoog komen en weer inzakken me fascineerde; al doet deze dat natuurlijk wat minder :)

Deze Xantia stond in Zwartsluis te koop, en na een belletje bleek hij van de (oud) eigenaar van Enting te zijn. Hij had de Xantia een paar maanden terug gekocht en bij de garage laten opknappen, daarna heeft hij er een tijdje zelf mee gereden. De hele historie van de auto is bekend; de eerste eigenaar heeft hem altijd in de garage bewaard, en tot 2018 gehad. In die tijd heeft hij keurig z'n onderhoud en beurten gehad bij Dijkstra. Wat er daarna met de auto gebeurd is, is mij niet helemaal duidelijk. Volgens Enting heeft hij 2,5 jaar (bijna) stilgestaan bij een verzamelaar. Dat zou goed kunnen, want de voorbanden hadden op precies 1 plek wat scheurtjes.

Ik heb hem nu een jaar, en ben er nog steeds erg blij mee. Ondanks dat de Xantia natuurlijk de Toyota onder de Citroën's is, heb ik er al wel wat aan moeten vervangen / repareren.
  • Bij aankoop LHM geflushed met Hydraurincage
  • Thermostaat vervangen
  • De (vloeibare) carterpakking is ondertussen 4x vervangen; en het carter 1x. Gelukkig elke keer onder garantie. Hij blijft lekken; dat doet hij zelfs nu nog, maar het is meer zweten geworden, met soms een druppel
  • LHM retourleiding gescheurd bij aansluiting: stukje ingekort en weer gaan
  • Nieuwe Michelin's voor
Ook heb ik de veerbollen vervangen. De bollen die erop zaten gingen nog wel, maar ik wilde toch wat meer comfort. Na wat rondgekeken te hebben op fora leken comfortbollen net wat te extreem, dus ben ik gegaan voor Xantia 1a bollen (IFHS). Die staan voor op 70 bar, ipv 55 en achter op 40 ipv 30. Dat verschil merk je echt, hij deint wat lekkerder terwijl hij nog prima door bochten gaat.

Dit is het "Plus" model, het actiemodel van het laatste jaar, dus je krijgt een regensensor, standaard airco; Philips audio (jaja) en een lampje bij de pedalen. Ook hoort het alcantara interieur daarbij (wat lekker snel slijt...).

Dit een van de allerlaatste Xantia's ooit geleverd in Nederland. Hij is in 25 september 2001 aangemeld bij het RDW. Het ORGA nummer heb ik zo gauw niet.

Leuk dat er een forum is over deze auto's. Ik volg het Citroën-Forum al een tijd, maar het leek me toch leuker om hier een introductie eerst te doen.
Zie hier enkele foto's.

Image

Image
Xantia 1.8 16v Plus
Bleu Mauritius
ORGA: 8801
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Menno »

Nette auto zo te zien, veel plezier ermee ... :thumbup:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Feije »

Welkom! Enting-Xantia's zien er eigenlijk altijd netjes uit, en deze is zo te zien geen uitzondering. Hoeveel heeft 'ie gelopen? Het verhaal klinkt een beetje als het welbekende van een oud vrouwtje geweest. ;) Zo'n Plus is best een leuke uitvoering. Ik ben wel benieuwd naar het orga-nummer, want je komt met een Plus vaak wel in aanmerking voor de nieuwste Xantia op het forum.

De meeste dingen die je hebt vervangen zijn wel redelijk standaard, alleen die carterpakking verbaast me wel. Je zou bijna gaan denken dat je blok wat kromgetrokken is of zo, maar dat heb ik nog nooit gehoord :think:. Is de carterpan die er nu op zit nieuw of van een auto waarvan je zeker weet dat 'ie niet lekte? Overigens: de Toyota onder de Citroëns is het misschien wel, maar alle (Europese) Xantia's zijn inmiddels de 20 jaar gepasseerd. Er gaat wel eens wat stuk. Op zich valt het met mijn eigen Xantia's gelukkig nog redelijk mee hoe vaak dat gebeurt.

Kom je komende zaterdag ook bij de P-meeting? ;)
User avatar
jjbstolk
Posts: 45
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by jjbstolk »

Welkom en mooie kleur Xantia :-)
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
Dijsss
Posts: 11
Joined: Tue Sep 13, 2022 12:42 pm

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Dijsss »

Dank voor de verwelkomingen :)

Inderdaad een typisch oud vrouwtje verhaal erbij ;) , het zal vaker voorkomen bij de Xantia. De afwezigheid van roest en de staat van de sierstrips bevestigde het binnen staan gelukkig. Toen ik hem kocht had hij 158.000km gelopen. Inmiddels staat hij op 176.000km.

Hij is 13 december 2000 van de band gerold; ORGA 8801

Carter blijft inderdaad raar. Die er nu op zit was wel al tweedehands, dus kan ook al een scheurtje gehad hebben. Het gebeurd wel altijd aan de kant van de aircopomp; misschien omdat die aan en uit gaat dat het daar wat trilt? Het is in ieder geval van druppelen naar zweten gegaan.

Zag de P-Meeting al staan. Denk dat ik ook langskom! Zal het ook nog even in dat topic posten
Xantia 1.8 16v Plus
Bleu Mauritius
ORGA: 8801
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Lbarré »

Die Xantia ziet er nog uit zoals nieuw. Mooie glans koetswerk en ook plastic aluminium plaatjes op bumpers en deuren nog intact :)
Veel succes ermee!
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Feije »

Dijsss wrote: Tue Sep 27, 2022 2:06 pmHij is 13 december 2000 van de band gerold; ORGA 8801
Dan heeft 'ie best een poosje zonder kenteken gestaan ;). Niet dat dat echt uitmaakt hoor. Voor zover ik weet zijn er geen wijzigingen meer geweest in de productie na december 2000 (maar dat weten sommige medeforummers vast beter dan ik).
Dijsss wrote: Tue Sep 27, 2022 2:06 pmHet gebeurd wel altijd aan de kant van de aircopomp; misschien omdat die aan en uit gaat dat het daar wat trilt?
Zo'n aircopomp geeft best een klap als hij aanslaat, maar dat is bij de meeste auto's zo :think:. Trillingen vallen wel mee bij airco's van de afgelopen ~30 jaar. Wat dan wel de verklaring is, zou ik ook niet weten...
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Menno »

Met de komst van de C5 rond die periode was het soms lastig winkeldochters te slijten ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Jako
Posts: 16
Joined: Wed Apr 07, 2021 3:48 pm

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Jako »

Fraai exemplaar inderdaad. Gefeliciteerd en welkom alhier!

Die 'vorige eigenaar' van Enting, is dat toevallig Frans?
Zeer vriendelijke man, bijna elke keer als ik bij Enting kom voor onderhoud is Frans er ook. Afgelopen keer mocht ik in zijn XM naar Zwolle rijden 'geven ze je nou een C1 als leen-auto? Hier, je mag deze wel meenemen'.
Bij terugkomst mocht ik ook nog een stukje in zijn Xantia Exclusive rijden met slechts 10000 km op de teller.

Voor dat soort extra's, en de zeer goede service natuurlijk, heb ik graag eens per jaar een ritje naar Zwartsluis over!
Dijsss wrote: Tue Sep 27, 2022 2:06 pm Hij is 13 december 2000 van de band gerold; ORGA 8801
Voorlopig blijft de mijne dan de nieuwste met ORGA 8943, 4 mei 2001 :D
Xantia 1.8 16v Plus 2001 Rouge Pivoine
Dijsss
Posts: 11
Joined: Tue Sep 13, 2022 12:42 pm

Re: De Bleu Mauritius van Dijsss

Post by Dijsss »

Dankje Jako,ik zie je bericht nu pas, krijg geen notificaties van dit forum in de mail lijkt het.

In de tussentijd heeft de Xant nieuwe remschijven en blokken voor gekregen, en een onderhoudsbeurt (bij Enting)
Jako wrote: Fri Oct 07, 2022 8:10 pm Die 'vorige eigenaar' van Enting, is dat toevallig Frans?
Klopt, hij is inderdaad van Frans geweest! Het leenauto verhaal herken ik; de vorige keer kreeg ik een C6 mee. Super service natuurlijk. Rijdt ook erg mooi, zo'n C6. Vooral de stilte in de cabine viel me op

Al met al blijkt de Xantia nog steeds erg betrouwbaar!
Xantia 1.8 16v Plus
Bleu Mauritius
ORGA: 8801
Post Reply