De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Dat geluid was mede de aanleiding voor die ontlucht/bleed-beurt bij Renard.

Maar wat ik wilde aangeven is dat HGB en LHM elkaar kennelijk niet bijten, bij de vervanging van de LHM door de HGB is het systeem toen alleen maar geleegd.
Niet gespoeld of wat dan ook.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe de smurfenolie zich gedraagt t.o.v. diverse soorten slangen.
Ik weet nu dat het "doorzweten" van slangen met vloeistof vaker voorkomt, mijn remsysteem vulapparaat (DOT4) is nog maar 2 jaar oud maar het is me al herhaaldelijk opgevallen dat na een aantal maanden niet gebruiken de slang rondom kletsnat is.
De laatste keer had ik hem voor het opbergen zorgvuldig afgenomen met alcohol maar vandaag was het weer overduidelijk.
Ik overweeg om voor dit doel LHS-slang te gaan proberen, zeker de moderne nagemaakte LHS schijnt een mengsel te zijn van DOT3 en ricinusolie.
De leverancier raadde me aan om tijdens een niet-gebruik-periode het apparaat met water te vullen maar dat klinkt wat mij betreft heel ongezond.
Je moet er toch waarachtig niet aan denken dat er water in je remsysteem komt ook al is het maar 1 druppel?
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

JW-C5 wrote: Sat Aug 20, 2022 7:52 pm Ook Adri heeft het er al heeeeel lang in zitten, bij mijn weten ook nooit ververst.
Behalve nu dan, onvrijwillig
Hepput effe gesjekt en de HGB zit er bij mij nu in sinds 12 feb ‘10. 168,3 Mm mee gereden en het ziet er nog wonderschoon uit, ook vóór de onvrijwillige en gedeeltelijke verversing.
JW-C5 wrote: Sat Aug 20, 2022 7:52 pmBij elkaar zat het er een kleine 10 jaar in toen ik m'n Xant verkocht, het was nog in prima conditie.
Hoe heb je die conditie vastgesteld? Meten of visueel?.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Bij elke hydrauliekvloeistof zullen toch na verloop van tijd microscopisch kleine slijtagepartikels verschijnen die logischerwijs uit metaal bestaan, in de LHM maar ook in DOT4 systemen kan je dat zien doordat de vloeistof donkerder en uiteindelijk zelfs zwart wordt.
Hoe zit dat met de blauwe vloeistof? uiteindelijk moet er toch ook daar een verkleuring plaatsvinden?
"La meilleure voiture française jamais construite"
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Altijd als ik ze nodig heb is mijn bakje met 3,5mm leidingrubbers weer leeg. :(
Ik heb ooit wel eens een aanbieding gezien met zakjes van 100 stuks voor een redelijke prijs, heb geen zin ze per stuk te moeten kopen, daar gebruik ik er teveel voor.
Wie heeft er een idee waar ik moet zoeken?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Destijds verkocht Citroën die ook in zakjes met meerdere stuks, doen ze dat niet meer?
Ik heb op SC zitten kijken, daar kan ik ze überhaupt niet vinden, heb je er een artikelnummer van?

En over de HGB: destijds heb ik de kwaliteit ervan slechts visueel beoordeeld. Het viel me toen op dat het er na 10 jaar net zo uitzag als toen het erin ging. Geen verkleuring of vertroebeling zoals je dat bij LHM wél ziet.
Waar dan die "resten" gebleven zijn, en waarom je dat niet ziet in de HGB: geen idee....

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Ik heb er geen artikelnummer van maar ze zijn aftermarket wel verkrijgbaar.
Ongetwijfeld zijn ze (op bestelling) via de dealer wel leverbaar maar dan betaal je echt de hoofdprijs.
Een tijdje geleden kwam ik bij de dealer voor afdichtringen onder de veerbollen, (de zgn joint torique), die moesten notabene besteld worden want volgens de magazijnman "deden ze niks meer met veerbollen"
Dat staat dan weer in schril contrast met de post die ik regelmatig krijg van Citroën Nederland waarin gesteld wordt dat ik mijn auto toch echt door de dealer moet laten onderhouden omdat hij de enige is met kennis van zaken en tevens de enige die de originele onderdelen monteert
Als vooral die laatste opmerking nou eens op waarheid zou berusten. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Vandaag kreeg ik uit het hoge noorden met het oerbetrouwbare PostNL een brief met een aantal proefstukjes ter onderdompeling in smurfenolie. Daar ga ik zeer binnenkort eens goed voor zitten en eerst alles doorlezen. Zoals bij elke proefneming beginnen we dan met een nulmeting, waarna op gezette tijden de vervolgmetingen zullen plaatsvinden. En dat alles in volledige openheid en uiteraard ook volledig reproduceerbaar.

Oh ja en ik maak er een nieuw draadje voor.

Adri
Last edited by Breeze on Thu Aug 25, 2022 7:55 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Strak plan Adri!
Best wel snel voor een oer Hollands bedrijf! :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by slimenslecht »

Henk, check voor leidingrubbers en de ringen van de veerbollen eens of Chyparse deze niet kan leveren, zitten nog in Almere aan de Rondebeltweg.

Ze reviseerden allerlei hydrauliek gerelateerde zaken.
Post Reply