Probleem met openen kofferbak

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
bthomas
Posts: 520
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Probleem met openen kofferbak

Post by bthomas »

Bij de oude auto van Nico deed zich een probleem voor dat de kofferbak niet meer te openen was. Dit is een 1.8 Berline.

Ik heb het afgelopen zaterdag uitgezocht en gerepareerd. Oorzaak was een defecte actuator, die heb ik overgezet van de rode Berline die nu toch wel erg richting donor gaat.

Dit is de betreffende actuator:

Image

Aan een kant kun je zien dat er wat schade is. Goed kijken, dan zie je een paar barstjes.

Image

Ik vind dat je alles wat je weggooit op zijn minst moet open maken, dus zo ook met deze actuator. Dat viel niet echt mee, maar met een ijzerzaag lukte het wel.

Image

Wat het probleem lijkt te zijn is dat het mechaniekje door de ruimte die is ontstaan door de barsten iets te ver terug kan draaien en dan vervolgens niet meer naar voren wil, of alleen met veel moeite. Maar die kans krijgt het niet met de korte puls die erop komt.
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by Breeze »

Op het oude forum stond een optimistische beschrijving van het demonteren van een haperende servo. Met een Stanleymes doormidden snijden (iirc), alles goed smeren en dan weer dichtmaken. Een keer geprobeerd, was een rotwerk en nooit geheel gelukt. Toen de best werkende servo uit de (ondertussen verzamelde) verzameling weer gemonteerd en ziet, begonnen als: af en toe werkend, maar meestal pas openen na meerdere keren op open/dicht drukken, naar: meestal goed openen in één keer en nog maar af en toe klooien.
En gelukkig heb ik altijd nog het ‘Adri’-stangetje als nood.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1011
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by Feije »

Die actuator ziet er eigenlijk best simpel uit. Wellicht is zoiets ook nog wel te repareren. Mocht dat niet lukken, dan is 'ie ook nog nieuw te krijgen hier en daar, maar ik merk wel dat dat lastiger begint te worden.
bthomas
Posts: 520
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by bthomas »

Die link levert mij steeds een ander product op.

Met een klein beetje fantasie is het volgens mij prima mogelijk om een universele actuator die je voor ik meen minder dan 10 euro kunt kopen erop te zetten. Ik heb dat nu niet gedaan omdat ik er gemakkelijk een van de andere auto af kon halen.
User avatar
Feije
Posts: 1011
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by Feije »

Hehe, tot zover de link inderdaad. Het was al de laatste plek die ik kon vinden waar ze hem nog van Valeo hadden en er stond al een fikse levertijd bij.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by henkr »

Ik heb nog nooit een universele uitvoering gezien maar het idee spreekt me zeker aan!
Als zoiets met wat fantasie op elke auto te gebruiken is? prima toch?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
citroen23
Posts: 249
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by citroen23 »

Voor die paar euro koop je toch een nieuwe...... Alibaba zal die dingen ook wel hebben. Zit je alleen met die lange levertijd maar wel,
meestal, gratis verzendkosten ;) Onderstaande 1e link geeft ook het onderdeelnummer.

https://www.franceauto.pl/en_GB/p/Boot- ... gICIPD_BwE

https://www.google.nl/search?q=xantia+b ... nt=gws-wiz
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by luk-asse »

Bedenking hierbij: hoeveel elektromotortjes zouden in een doorsnee auto zitten?
Van startmotor tot deze actuator, de spiegelversteller, de deurruitheffer en (als die er is) de stoelverstelling. Honderden allicht.
groet, Luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Probleem met openen kofferbak

Post by henkr »

Je kan beter niet met Grandado in zee gaan, die hebben liegen tot kunst verheven.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply