Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Stars_Falling_93 »

Dat klinkt als een fraaie manier om het op te lossen! Ben benieuwd naar het resultaat.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by henkr »

@ Feije: Bij "printen van zacht materiaal" speelt dus hetzelfde probleem als bij de T-stukjes in de LHM retourleiding? d.w.z. als het niet klemt kan het ook niet afdichten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1011
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Zoiets ja, alleen dit hoeft verder niet af te dichten of zo natuurlijk. Het moet gewoon redelijk strak vastzitten.

Overigens zou ik zo’n T-stuk niet 3D-printen. Hoe je hem ook laat printen, er komt een moment waarop zo’n 3D-printer een nieuwe laag “in de lucht” moet printen en dat wil niet…
bthomas
Posts: 520
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by bthomas »

Dat kun je oplossen met andere type 3d printers zoals zo een die met licht een epoxy laag voor laag laat uitharden.
Maar ik zou het denk ik ook niet doen met een 3d printer. Soms is iets op de ouderwetse manier maken handiger en beter.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by henkr »

Lichtuithardende materialen? komt me akelig bekend voor! :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Stars_Falling_93 »

Zo'n T-stuk krijgt ook nog wat druk te verwerken van de olie. Niet zo heel veel, omdat het in het retourcircuit zit natuurlijk, maar voor mij genoeg om wat dat betreft ook niet te vertrouwen op 3D-printen.
User avatar
Feije
Posts: 1011
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Dat kan het wel hebben hoor. Zulke spullen zijn vaak sterker dan je zou verwachten. En anders geef je het een wat dikkere infill/ontwerp je het onderdeel wat groter, maar ik zou niet verwachten dat zoiets nodig is voor een retourstukje. Een drukleiding zou ik er daarentegen nooit mee maken natuurlijk ;).
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Stars_Falling_93 »

Dat klinkt alsof de 3D-printerij behoorlijk is voortgeschreden sinds de laatste keer dat ik zoiets in mijn handen heb gehad. Dat voelde destijds wel oké aan, maar niet heel stevig. Een drukleiding van plastic (3D-geprint of niet) is vragen om aan de gang te blijven natuurlijk.
User avatar
Feije
Posts: 1011
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Ik heb even een nieuwe revisie gemaakt van het 3D-model. Deze zal denk ik iets mooier passen. Ook heb ik het model toch nog met iets nauwere toleranties kunnen exporteren zonder dat het bestand te groot werd. Wellicht gaat het gewoon goed als je deze print. Toch raad ik nog steeds aan om me ff PB te sturen als iemand anders dit wil printen. Het bestand dat bthomas en ik gebruiken is 15MB en past daarom niet op het forum.
3D-model 1.jpg
3D-model 1.jpg (220.51 KiB) Viewed 1909 times
3D-model 2.png
3D-model 2.png (228.11 KiB) Viewed 1909 times

Versnellingspookding rev2.1 klein.zip
(249.86 KiB) Downloaded 87 times
Post Reply