Alternatieven voor onderdelen

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Alternatieven voor onderdelen

Post by bthomas »

Onlangs werd de xantia007 site aangehaald als bron voor alternatieve onderdelen. Een paar jaar terug had ik zo'n 'verdeelstuk' voor alle retourleidingen nodig. Op die bewuste site stond (of staat) hoe je dat zelf kunt maken. Dat heb ik toen gedaan. Hij is iets minder mooi afgewerkt dan van die meneer maar ik heb er ook nog een 'verbetering' aan doorgevoerd.

Image

De binnenmaat van een paar van die slangetjes is zo gering dat er ik er geen bruikbare slangpilaar voor kon vinden. Ik heb toen dunne koperleiding gekocht (onderdeel van een reparatiesetje voor een CV ketel geloof ik) en gebruikt. Dat materiaal buigt echter gemakkelijk. Daarom heb ik van een stukje koperen staaf een onderdeeltje gemaakt waar het stukje leiding weer in past:

Image

De slang zit er als het ware in opgesloten zodat bij mechanische belasting de kracht niet op het kleine buisje uitgeoefend wordt maar op de huls eromheen.

Het is niet mijn mooiste werkstuk ooit gemaakt maar ik had er toen niet zoveel tijd voor want ik wilde weer met de auto kunnen rijden.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Alternatieven voor onderdelen

Post by H@ns »

Het is niet mijn mooiste werkstuk ooit gemaakt maar ik had er toen niet zoveel tijd voor want ik wilde weer met de auto kunnen rijden.
Dan is het maar goed dat de foto’s niet zichtbaar zijn :mrgreen:

Maar belangrijker is dat het functioneert zonder lekken :clap:

In ben er ook een mee aan het experimenteren geweest maar toen bleek dat ik gewalste buis had ipv een getrokken buis. Dus met naad over de lengte. Niet echt drukbestendig :oops:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Alternatieven voor onderdelen

Post by henkr »

Het retoursysteem is toch nagenoeg drukloos?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Alternatieven voor onderdelen

Post by H@ns »

Ja klopt. Maar ik ben dus ook niet verder gekomen dan een experimentje. Toen ik zag dat ik een gerolde buis had, met naad erin over de lengte, ben niet verder gegaan dan wat knutselen zonder ooit iets te plaatsen.

Ik had destijds een lekke leiding bij de stuurbekrachtiging. Dat is toen verholpen door de plaatselijke gepensioneerde mecanicien in het dorp. Een ex- Citroën monteur, later BMW ( :o )

Die vertelde dat ik misschien een keer de hele “spin” moest vervangen vanwege verouderde leidingen/slangen. Vandaar mijn experiment.

Ga het misschien deze zomer nog eens oppakken als de Xantia de komende apk overleeft ….
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply