Het domme-, of slimme vragen topic

Post Reply
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Het domme-, of slimme vragen topic

Post by H@ns »

Als de teller van je Xantia afwijkt, wijkt de kilometerstand dan ook af?
De mijne heeft zo'n 10km/u verschil bij een snelheid van 130km/u
Als ik, hypothetisch, een uur lang 130 rijd op de teller dan zou ik in dat uur 130km moeten hebben afgelegd. In werkelijkheid heb ik echter maar 120km afgelegd.
Een afwijking van zo'n 7% dus..

Mijn Xantia heeft grofweg 180.000 op de teller staan, als mijn redenatie klopt zou dat in werkelijkheid dus 167.400 moeten zijn :P
Maar misschien gaat die vlieger niet volledig op omdat de afwijking bij lagere snelheden lager is (maar procentueel toch hetzelfde?)

Welnu: wat is de vraag?
Klopt het dat de tellerstand gelijk loopt met de snelheidsmeter of zijn die twee van elkaar gescheiden?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by Tato »

Ik kan zelf alleen maar beredeneren dat ze aan elkaar gekoppeld zijn.
Grtz,

Maurice
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by Breeze »

Eens met Tato, maar… voordat mijn km-teller 1,5 jaar geleden in elkaar stuikte, was er een duidelijk verschil in de afwijking van mijn snelheidsmeter (+10%) en mijn km-teller (+5%). Met de nieuwe 2e hands tellerbak is die afwijking gelukkig wat minder.
Overigens zijn die afwijkingen simpel te meten. Snelheidsmeter met de GPS-snelheid, uiteraard en de km-teller met de hectometerpaaltjes langs b.v. een snelweg. En dan ontdek je dat die paaltjes verrassend nauwkeurig zijn geplaatst.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by JW-C5 »

Die twee zijn inderdaad niet aan elkaar gekoppeld voor wat betreft de afwijking.

De snelheidsmeter mag nooit minder aanwijzen dan de werkelijke snelheid, dat is wettelijk vastgelegd.
Naar boven mag dat wél, en dat doen ze dan ook.
Afhankelijk van de auto, kan dat wel tot 10% oplopen. Breeze en ondergetekende hebben dat op het oude forum al eens beschreven en gedocumenteerd.

De km-teller is een ander verhaal. Daar gelden geen wettelijke eisen voor.
In onze analyses kwamen we toen op een positieve afwijking van een paar procent. Bij Breeze dus 5%, bij mij was dat 2 à 3%.
Het werkelijke brandstofverbruik werd daarmee dan ook iets hoger dan wat je op basis van je km-teller standen had berekend.

Groet,
JW
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by H@ns »

10% is best veel :o
maar dan kun je wel een jaartje langer sparen voor een nieuwe DB-riem ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by JW-C5 »

Voor de duidelijkheid: die 10% zijn afwijkingen van de snelheidsmeter.

Die bij de km-teller zijn kleiner, en die zijn (mede) bepalend voor de D-riem wissel :idea:

Groet,
JW
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Het domme-, of slimme vragen topic

Post by H@ns »

Ja dat had ik al begrepen. Maar dan nog is 5% op een km stand van zeg 240000 nog steeds een goeie 12000km.

Ik zal bij gelegenheid eens testen wat bij mij de afwijking in km teller is.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply