
Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Ja dat van die airco herinner ik me nog van mijn SD! Dat SD stond sowieso al niet voor Snelheids Duivel maar mat airco aan invoegen op een snelweg met veel vrachtwagens was levensgevaarlijk 

In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Ik vraag me al heel lang af waar nou het verschil in zit tussen de airco's van Xantia's. Volgens sommige onderdelensites zijn er condensors van 24mm dik in omloop, maar iedere condensor die ik binnenkreeg was dan toch gewoon 16mm dik behalve die van Mahle. Gek genoeg is die 19mm (en hij past verder absoluut niet mooi, dus ik zou hem niet aanraden). In mijn herinnering is die van mijn Turbo CT dikker, maar daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt. Volgens de onderdelencatalogus van Citroën zijn er geen verschillende types condensor geleverd.
Wél zijn er verschillende compressors gemonteerd. Benzines kregen een Sanden SD7V16 of een SD7H15 en volgens Sanden zelf zit daar wel degelijk een beetje verschil in: Wat ik alleen niet begrijp is hoe de H15 met een kleiner slagvolume en een lager maximaal toerental dan tóch een groter koelend vermogen kan hebben dan de V16. Wellicht een efficiënter ontwerp voor hogere toerentallen vlak onder de 6000 rpm? Overigens werd op een type 2 zo te zien alleen nog maar de V16 geleverd.
Wat nog interessanter is, is dat op de oudere diesels (de non-HDi's) óók compressors van Delphi France geleverd werden. Die worden ook wel eens als Harrison aangeduid. Voor zover ik kan nagaan was het op type 2 non-HDi diesels zelfs standaard. Helaas kan ik van die compressors niet zulke mooie grafiekjes vinden, maar zo'n compressor kan een behoorlijk verschil maken. Zeker als hij dan ook nog flink wat vermogen wegvreet
.
Volgens een vermogenskromme van Citroën heeft een Xantia 1.9D (géén SD! Die kromme heb ik niet) zo'n 37,5kW bij 3000rpm. Let wel; het toerental van de compressor hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan het motortoerental. Voor het gemak ga ik daar wel even van uit. Dan zou zo'n Sanden-compressor ongeveer 12% van het vermogen van die motor af halen. Ik weet niet of je dat heel duidelijk zou merken. In de praktijk is de riemschijf van de compressor volgens mij iets groter dan de krukaspoelie, dus zou er zelfs nog iets minder motorvermogen verloren gaan. Ergo: ik vermoed dat een compressor van Delphi meer koelend vermogen heeft. Nu eens kijken of we zo'n compressor ook op andere Xantia's kunnen schroeven
.
Wél zijn er verschillende compressors gemonteerd. Benzines kregen een Sanden SD7V16 of een SD7H15 en volgens Sanden zelf zit daar wel degelijk een beetje verschil in: Wat ik alleen niet begrijp is hoe de H15 met een kleiner slagvolume en een lager maximaal toerental dan tóch een groter koelend vermogen kan hebben dan de V16. Wellicht een efficiënter ontwerp voor hogere toerentallen vlak onder de 6000 rpm? Overigens werd op een type 2 zo te zien alleen nog maar de V16 geleverd.
Wat nog interessanter is, is dat op de oudere diesels (de non-HDi's) óók compressors van Delphi France geleverd werden. Die worden ook wel eens als Harrison aangeduid. Voor zover ik kan nagaan was het op type 2 non-HDi diesels zelfs standaard. Helaas kan ik van die compressors niet zulke mooie grafiekjes vinden, maar zo'n compressor kan een behoorlijk verschil maken. Zeker als hij dan ook nog flink wat vermogen wegvreet

Volgens een vermogenskromme van Citroën heeft een Xantia 1.9D (géén SD! Die kromme heb ik niet) zo'n 37,5kW bij 3000rpm. Let wel; het toerental van de compressor hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan het motortoerental. Voor het gemak ga ik daar wel even van uit. Dan zou zo'n Sanden-compressor ongeveer 12% van het vermogen van die motor af halen. Ik weet niet of je dat heel duidelijk zou merken. In de praktijk is de riemschijf van de compressor volgens mij iets groter dan de krukaspoelie, dus zou er zelfs nog iets minder motorvermogen verloren gaan. Ergo: ik vermoed dat een compressor van Delphi meer koelend vermogen heeft. Nu eens kijken of we zo'n compressor ook op andere Xantia's kunnen schroeven

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat de dikke condensor wel voor de breaks zou zijn omdat die nu eenmaal een groter interieurvolume hebben.
Al gauw bleek dat mijn veronderstelling volledig onjuist was.
Al gauw bleek dat mijn veronderstelling volledig onjuist was.

"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Ik zal het je sterker vertellen: de XM is zelfs alleen maar met Sanden-compressors geleverd zo te zien. De ZX trouwens ook. Waarom de Xantia dan wel die van Delphi kreeg is me een raadsel. De 406 kreeg ze dan wel weer op ongeveer dezelfde manier als de Xantia.
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Mooie info!
Mijn SD van toen(break) had 73pk. Op zichzelf zou dat genoeg moeten zijn om een beetje mee te kunnen in het verkeer. Maar toch kon die bergop nauwelijks mee en al helemaal niet als het wat steil werd.
Vermoedelijk dus het koppel wat gewoon niet voldoende was.
Ik heb ook een camper gehad, Fiat 2.5 diesel. Ook die was niet vooruit te branden. Daar lag een CX motor in die voor een CX nog wel redelijk mee kon maar in zo’n zware camper was die echt onderbemeten. Veel van die Fiat campers werden daarom omgebouwd met een 2.5 turbo motor uit de CX. Slechts 4 pk’s meer als ik me goed herinner maar een veel hoger koppel. (De versnellingsbakken gingen dan ook vaak lapot bij die omgebouwde Fiat campers)
Mijn SD van toen(break) had 73pk. Op zichzelf zou dat genoeg moeten zijn om een beetje mee te kunnen in het verkeer. Maar toch kon die bergop nauwelijks mee en al helemaal niet als het wat steil werd.
Vermoedelijk dus het koppel wat gewoon niet voldoende was.
Ik heb ook een camper gehad, Fiat 2.5 diesel. Ook die was niet vooruit te branden. Daar lag een CX motor in die voor een CX nog wel redelijk mee kon maar in zo’n zware camper was die echt onderbemeten. Veel van die Fiat campers werden daarom omgebouwd met een 2.5 turbo motor uit de CX. Slechts 4 pk’s meer als ik me goed herinner maar een veel hoger koppel. (De versnellingsbakken gingen dan ook vaak lapot bij die omgebouwde Fiat campers)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Ik vergis me trouwens: ik had een 1.9D geen SD. Slechts 71 pk en volgens de specificaties een koppel van 12.5 mkg bij 2000 tr/min 

In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.

Dan resteert eigenlijk alleen de vraag waarom Citroën dit alleen maar op Xantia diesels van vóór de HDi monteerde

Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Zo'n 1.9D heeft zo te zien tenminste nog wel een mooi vlakke koppelkromme. Als je dan toch niet zo veel koppel hebt, dan is dit nog wel het beste wat ervan te maken valt. Ik zou graag eens met zo'n 1.9D rijden, maar er zijn er niet veel meer van...
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Een paar jaar terug had gjo nog een leenbusje met zo’n 1.9D , vond dat naast de herrie wegens de laadbak ( in een xantia geen last van natuurlijk) geen onverdeeld genoegen, wat een uitermate traag “ hok “ ….
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Re: Xantia ( onderdelen ) op marktplaats/etc gespot.
Mijn opa en oma hadden een jaar of tien geleden een Jumpy uit 2003 met een 1.9D. Ik weet alleen niet of dat hetzelfde blok was dat ook in de Xantia lag. Die Jumpy was inderdaad niet vooruit te branden met dat blok. Topsnelheid was geloof ik 133 km/h op de teller…en reken maar dat het wel even duurde voor je daarop zat! Met volle belading was invoegen op de snelweg met 70 eerder regel dan uitzondering. Een Xantia zal het wel beter doen, want die heeft een nogal wat kleiner frontaal oppervlak
.
