Regeling ventilatorsnelheid.

Dat met die draadjes...
Post Reply
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Regeling ventilatorsnelheid.

Post by henkr »

Een aantal jaren geleden heb ik de besturing voor de automatische regeling van de ventilatorsnelheid vervangen, het beruchte ding waarvan de eindtorren altijd stuk gaan.
Dat werkt dus weer naar tevredenheid maar de handmatige regeling is een ander verhaal.
Naar wat ik me herinner gaat met de handmatige regeling de snelheid trapsgewijs omhoog tussen uit en max, bij mij zijn dat eigenlijk nog maar 3 standen: uit-langzaam en orkaan, daartussen zit niks.
Wie weet hoe dit werkt? Zit er achter die handle een sleepcontact en speelt diezelfde elektronische regeling hierin ook een rol?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Regeling ventilatorsnelheid.

Post by Feije »

Die elektronische regeling speelt zeker een rol, want het wordt op precies dezelfde manier aangestuurd als de automatische stand. Het enige wat je verandert, is dat je zelf aangeeft hoe hard de ventilator moet blazen, maar dat is een signaal naar de regeleenheid van de climate control. Die zou op "auto" dus zelf verzinnen hoe hard de kachelmotor moet blazen. Op zijn beurt geeft die regeleenheid het signaal dan weer het signaal door naar de kachelmotor.

Als het goed is heb je vier standen (plus natuurlijk "uit" en "auto"). Het verschil tussen de eerste drie is wel vrij subtiel, terwijl de stap van de derde naar de vierde juist behoorlijk groot is. Je kunt ook nauwelijks in het schuifje voelen dat je de stand verandert. Wel kun je in de Lexia zien welke stand geselecteerd is.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Regeling ventilatorsnelheid.

Post by henkr »

Dat laatste is zeker een goeie Feije!
Met de Lexia zou ik dus moeten kunnen zien of die standen überhaupt gedetecteerd worden.
Is er in dat opzicht nog verschil tussen alleen "contact" of "lopende motor"?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Regeling ventilatorsnelheid.

Post by Feije »

Ik dénk het niet? Dat zou je eigenlijk moeten proberen. Volgens mij krijgt die regeleenheid het signaal wel binnen als hij alleen op contact staat, maar laat hij de kachelmotor gewoon pas draaien vanaf het moment dat de motor loopt. Dus zou je wel uit moeten kunnen lezen op welke stand hij staat. Maar ik ben hier zelf ook al een poosje niet mee bezig geweest en het zou me ook niet verbazen als een type 1 en type 2 hierin verschillen. Het kachelpaneeltje en de kachelmotor zijn hetzelfde, maar die regeleenheid verschilt wel.
Post Reply