Niet juist.
Helemaal juist. De kop wordt omlaaggetrokken door de kopbouten en omhooggeduwd door de verbrandingsdruk.
Niet juist.
Ik bedacht me nog een andere redenering. De kop wordt omlaaggetrokken door de kopbouten. Om de kop zover omhoog te trekken dat hij los komt van het motorblok, moet je een kracht omhoog uitoefenen (in dit geval de resultante van de verbrandingsdruk). Die kracht omhoog moet eerst de voorspanningstrekkracht in de kopbouten neutraliseren tot de kop loskomt. Dus die "verbrandings"trekkracht komt bovenop de trekkracht van de voorspanning in de kopbouten.
En nog een. Bedenk de verbrandingsruimte in de motor als een gesloten doos met een deling ter plaatse van de koppakking. De enige manier waarop die doos bij elkaar gehouden en dus gesloten wordt, is door middel van de kopbouten. Als de druk in de doos oploopt door een explosieve verbranding is er ook maar een onderdeel die de doos bij elkaar houdt tegen de oplopende druk en dat is de kopbout.
Alfred, ik hoop dat jij vannacht ook goed hebt geslapen.
Adri