E85 ombouwset

Motor, versnellingsbak, brandstof.
Post Reply
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

E85 ombouwset

Post by H@ns »

In Nederland is er weinig E85 te krijgen maar in Frankrijk wel. Mijn Xantia wordt het meest in Frankrijk gebruikt en ik zag laatst het enorme prijsverschil tussen 'gewone benzine" en Ethanol benzine. (E5 95=1,63 - E5 98=1,69 - E85=0,69)

Ik vond op internet een ombouwsetje in de vorm van een OBD kastje wat je op de diagnosestekker aansluit en klaar is Kees...
Maar is het dan echt zo simpel?! Dat zo'n kastje (vermoedelijk) de waarden van ontsteking en injectoren aanpast geloof ik wel maar hoe zit het dan met pakkingen en rubber onderdelen die aan de wat agressievere E85 worden blootgesteld?

Zo'n kastje kost slechts 109,=€ dus die heb je er al snel uit (grofweg 3 tankbeurten)

Ik overweeg om zo'n kastje aan te schaffen maar ik hoor graag eerst van de sleutelexperts hier wat ik aan mogelijke schade kan verwachten aan rubbers, pakkingen en dergelijke. En verder vraag ik me af of de bougies aangepast moeten worden en of er nog andere zaken zijn die ik moet meewegen in mijn besluit om het wel of niet te doen.

Ik zag trouwens dat ze ook een DHZ chiptuning setje hebben 8-)
Niet dat ik die 18 pk extra nu zo interessant vind, laat staan dat ik die nodig heb! Maar een beetje meer koppel (25 volgens specs) zou op zich wel prettig zijn. Alleen ben ik daarover heel huiverig aangezien ik verwacht dat mijn AL4 bak daar niet blij mee gaat zijn. Dus puur hypothetisch: wat denken jullie van zo'n chiptunning setje?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: E85 ombouwset

Post by Feije »

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben erg benieuwd hoe ze die 18pk en 25Nm denken te winnen met alleen maar een aansluiting op de OBD-poort. De consensus met atmosferische motoren lijkt toch wel te zijn dat je meer moet doen dan alleen chiptunen om echt vermogen te winnen. Een andere karakteristiek aan de koppelkromme geven schijnt soms wél te kunnen.

Wat E85 betreft: in Duitsland is dit redelijk gangbaar. Ik geloof dat ik op een Duits forum eens heb gelezen wat XM-rijders daarvan vinden. Wat ik me kan herinneren is dat E85 niet zo'n goed idee is, maar 50/50 mengen van E85 met (toen nog) Euro 95 (wat we nu als E5 kennen) ging wel goed. Ik zal eens zoeken of ik dat draadje terug kan vinden. Voor mij was het reden om gewoon E10 te gaan proberen in de Xantia's, wat tot dusver altijd goed gaat. Ik heb uit voorzorg de brandstofslangen van de Turbo CT toen wel vervangen. Die waren toch al aan vervanging toe.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: E85 ombouwset

Post by bthomas »

Dat kastje dat speciaal voor de Xantia is zou nog kunnen werken misschien, maar dat universele kastje, daar heb ik nogal mijn twijfels over. Ingrijpen via OBD op dergelijke low-level gegevens zullen autofabrikanten niet snel toejuichen en daarom bestaat er zover ik weet geen standaard voor, en nog onwaarschijnlijker een standaard waar de Xantia ook aan zou voldoen.

In principe, wat je via de OBD connector volgens de standaarden kunt doen is uitlezen welke fouten er zijn geregistreerd, die fouten resetten en actuele parameters opvragen. Ik twijfel er niet aan dat het technisch ook mogelijk is om via diezelfde verbinding parameters aan te passen maar mijn vermoeden is dus dat dat per model auto specifiek is.

Wat wel zou kunnen is dat zo'n kastje voortdurend fouten reset zodat het voor jou net lijkt alsof de motor het prima naar zijn zin heeft terwijl in werkelijkheid het motormanagementsysteem continu schakelt tussen noodprogramma en normaal programma.

Ik heb geen kaas gegeten van de mechanische aspecten dus daar zwijg ik over.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: E85 ombouwset

Post by Feije »

https://www.andre-citroen-club.de/forum ... rzeuge-xm/
https://www.andre-citroen-club.de/forum ... ia-20i-8v/
https://www.planete-citroen.com/forum/s ... s-xm-v6-24

Ik heb inmiddels een paar draadjes gevonden. De bovenste is degene die ik bedoelde. Uiteraard zijn de meningen verdeeld ;)
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: E85 ombouwset

Post by H@ns »

Feije, bedankt voor de linkjes! ik zal die bij gelegenheid eens doorspitten. :thumbup:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: E85 ombouwset

Post by H@ns »

Wat wel zou kunnen is dat zo'n kastje voortdurend fouten reset zodat het voor jou net lijkt alsof de motor het prima naar zijn zin heeft terwijl in werkelijkheid het motormanagementsysteem continu schakelt tussen noodprogramma en normaal programma.
Dat is een aannemelijke analyse ja. Zou trouwens niet zo mooi zijn als dat zo is.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: E85 ombouwset

Post by henkr »

Zou er dan ook elke keer een al dan niet tijdelijke storing in het logboek opgeslagen worden? :?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: E85 ombouwset

Post by H@ns »

Mocht ik dat setje ooit aanschaffen dan ga ik dat zeker controleren!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply