Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post Reply
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by bthomas »

Het gebeurde al in augustus maar nu dan toch maar even delen met de rest van de wereld. Op een avond zei mijn vriendin tegen mij: "er is een rare brief van een deurwaarder gekomen, dat je bent weggereden bij een tankstation zonder te betalen. Was iets van 50 euro, heb ik meteen maar betaald."

Ik schrok daar erg van. Er zijn 2 mogelijkheden: of ik ben weggereden zonder te betalen maar dan heb ik het niet doorgehad of ik word ten onrechte ergens van beschuldigd. Dat eerste zou ik heel erg vinden maar dat tweede ook.

Toen ik de volgende dag de brief las en al vele uren had lopen piekeren hoe dit toch kon gebeuren werd het verhaal iets duidelijker. Ik had wél betaald maar niet het juiste bedrag. Ik had het bonnetje terug gezocht en constateerde dat het bedrag wel erg laag was voor 82 liter LPG (iets van 37 euro meen ik). Ik veronderstelde daarom dat iemand voor mij was doorgereden en ik dus voor zijn hoeveelheid had betaald. Dus ik schreef een brief naar de deurwaarder dat ik het er niet mee eens was. Ik heb met pin betaald en dus afgerekend wat de gast achter de kassa mij in rekening bracht. Van het bedrag dat ik moest bijbetalen was 25 euro aan "onkosten". Ik vind op zijn minst dat ik dat nu ten onrechte betaald heb.

Van de deurwaarder kreeg ik de volgende reactie:
De pomphouder geeft aan er een pomp wissel heeft plaatsgevonden. De verantwoordelijkheid voor het betalen van hetgeen u meeneemt ligt bij de afnemer, dus bij u en niet de kassière. In uw geval is het verschil tussen de prijs van de betaalde brandstof evident anders, dan uw afgenomen brandstof.
Wij hebben de beelden toegevoegd aan de bijlagen.

De pomphouder kan en mag aan de hand van uw kenteken uw adresgegevens niet achterhalen om u aan te schrijven voor de betaling van de door u afgenomen brandstof. Hij moet daarvoor of aangifte van diefstal doen om via de politie uw adres te verkrijgen, of hij moet een gerechtsdeurwaarderskantoor in de arm nemen. De pomphouder gaat ervanuit dat u niet opzettelijk heeft gehandeld, u bent immers in de winkel geweest, dus heeft de pomphouder geen aangifte van een strafbaar feit willen doen. Zodoende heeft hij zich tot ons gewend.
Ons kantoor rekent kosten voor onze werkzaamheden, daarnaast worden er door het RDW kosten gerekend voor het opvragen van uw adresgegevens. Deze zijn hoger dan de € 25,00 die u daarvoor uit coulance in rekening zijn gebracht. Deze kosten worden op grond van artikel 6:96 BW verhaald op u. Dat artikel regelt de vergoeding van vermogensschade, waaronder ook vallen de kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid, alsmede de kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.

Wij hebben uw betaling in goede orde ontvangen en zullen het dossier ten laste van u sluiten.
Ik vind het zeer onrechtvaardig. Hoezo ben ik verantwoordelijk voor het betalen van het juiste bedrag? Volgens mij onzin. Stel je voor dat je in een winkel een product afrekent. Moet je dan zelf ineens denken: hé dat bedrag klopt niet. En het is helemaal bizar dat de verkoper later via een deurwaarder bij mij meer geld komt eisen.

Ik weet wel dat ik nalatig ben bij het afrekenen met pin. Ik kijk eigenlijk nooit naar het bedrag moet ik bekennen. Het is dus wachten tot ik eens ergens belachelijk veel teveel voor betaal. Zou ik dan via een deurwaarder mijn geld terug kunnen eisen?

Image

Image

Dit gebeurde bij BP Kerk en Zanen in Alphen. Daar ga ik dus nooit meer tanken.
Ik vraag me ook af of ik nu ergens bij een of andere club op een lijst van wanbetalers ben gezet.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by bthomas »

Trouwens, die zwarte stipjes of de foto's hebben zij erop gezet, ik niet.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by H@ns »

Punt 1: Deurwaarders moet je sowieso wantrouwen. Hun enige doel is het geld binnen te schrapen wat hun cliënten menen te missen. De vraag of dat rechtvaardig is, is niet hun probleem.

2: het gaat om een relatief laag bedrag. Niet dat dat iets uitmaakt voor het vermeende verlies van de ondernemer maar normaalgezien zou een deurwaarder voor dit bedrag (per saldo zo’n 25€ voor jou) niet in actie komen.

3: dit hele verhaal riekt dus een beetje naar een oplichting

4: en dit is de belangrijkste; het is de verantwoordelijkheid van de pompeigenaar om zijn logistiek op orde te hebben. Als hij fasciliteert dat er meerdere auto’s na elkaar kunnen tanken en afrekenen dan moet dat systeem ook kloppen. Als dat niet zo is kun je een coulance verzoek doen aan je klanten (blijkbaar op basis van kentekenregistratie wat ook al dubieus is) om restitutie te vragen vanwege een fout die je als ondernemer hebt gemaakt.
Maar dar mag nooit dwang zijn in de vorm van een deurwaarder.

Ik zou dit alles nog eens heel goed doorlezen en proberen te reconstrueren. Het bedrag is feitelijk niet heel groot. Maar stel je eens voor dat 5.000 mensen dat denken….
5.000 x 50 is toch al een kwart miljoen hè.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by henkr »

H@ns wrote: Tue Sep 28, 2021 10:58 pm Punt 1: Deurwaarders moet je sowieso wantrouwen. Hun enige doel is het geld binnen te schrapen wat hun cliënten menen te missen. De vraag of dat rechtvaardig is, is niet hun probleem.
@Hans: Bedenk wel dat er ook een andere kant aan het deurwaarderverhaal zit, ik had er gelukkig niet zelden mee te maken maar als een "cliënt" na de eerste twee vriendelijk gestelde herinneringen en vervolgens een derde waarin duidelijk vermeld wat het vervolg zou impliceren dan kan je moeilijk nog verbaasd zijn als een en ander ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden.
Ik vond het zelf dan wel een vorm van humor om de gerechtsdeurwaarder een brief te schrijven vergezeld van alle relevante informatie met dezelfde aanhef als naar een collega kaakchirurg: "Geachte heer X, Gaarne uw diagnose en therapie" :lol:
Ook heel vervelend (voor beide partijen) zijn situaties waarin iemand in de schuldsanering terecht gekomen is, belasting en bank hebben voorrang, de overige schuldeisers krijgen een betalingsvoorstel voor een fractie van het oorspronkelijke bedrag, had er een keer eentje waarbij ik als ik op het voorstel in zou gaan geacht werd over een periode van 36 maanden een bedrag van 8 eurocent/maand in te boeken. :(
Dat zijn dus situaties waarin je ook niks aan een deurwaarder hebt.

@Bert: Ik vraag me dat dus echt af, of de klant wel verantwoordelijk is voor deze fout en dan ook nog eens de opsporingskosten doorberekenen? ik had verwacht dat dit in alle gevallen op het bordje van de leverancier terecht zou komen.
Misschien zijn hier op het forum leden met een juridische achtergrond die daar uitsluitsel over kunnen geven?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by Tato »

Ik zie behalve rechtsgang nog drie andere opties:

Optie 1.
Het had het tankstation gesierd als ze Hans gebeld, gemaild hadden, met de opmerking sorry we hebben u een verkeerde transactie laten betalen. Onzer excuses daarvoor, het eigenlijke bedrag is x Euro meer dat dat u al betaald heeft. Gaarne per ommegaande overmaken op rekening nummer NL... onder vermelding van: BP bijbetalen.

Optie 2.
Ik denk als je dit speelt via consumentenbond of het TV programma kassa, dat ze meer kwijt zijn dan excuses en een bloemetje.

De derde optie is om rechtstreeks met het tankstation te communiceren (er langs te gaan en naar de filiaal manager te vragen) en hun het verschil betaald. Zij kunnen dat de deurwaarder opdracht geven om het geheel te annuleren. Het zal hun dan wel geld kosten, maar ze moeten wat dit betreft de hand zeker in eigen boezem steken.
Als ze moeilijk maar vooral onredelijk gaan doen, kun je altijd nog optie 2 of de rechtsgang overwegen.

Succes met het vervolg. ;)
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by H@ns »

inderdaad succes met het vervolg en daar voeg ik graag aan toe: laat horen hoe het afgelopen is!!

Het zou inderdaad netjes zijn geweest als het tankstation eerst een rechtstreeks berichtje had gestuurd. Maar volgens mij ligt al in het antwoord van de deurwaarder besloten dat die optie niet mogelijk was omdat ze de adresgegevens niet via de nummerplaat mochten achterhalen zonder interventie van de politie of deurwaarder.
Je moet natuurlijk ook bedenken dat dit, of om het even welk, tankstation deel uitmaakt van een enorme keten en dat een kassamedewerker aan het eind van de dag met een kasverschil zit en dus de sores overdraagt aan het hoofdkantoor (want anders staat hij of zij morgen zelf op straat)
En dan gaat er een standaard protocol lopen waarbij de kosten verhaald worden op de clientèle.

Misschien gewoon afrekenen en niet meer over nadenken? (hoewel ik zelf in dit soort gevallen tot de dood zou doorstrijden tegen dit soort onrechtvaardigheden)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by Breeze »

Mijn eerste reactie na lezing was, dat kan toch niet waar zijn en dat riekt naar oplichting. Maar kennelijk gebeuren zulke dingen toch langs een legale weg.
Wat mij wel verbaast is dat je vriendin ten eerste zoiets betaalt en dan ook nog zonder overleg.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by Tato »

H@ns wrote: Wed Sep 29, 2021 9:09 pm ...
Het zou inderdaad netjes zijn geweest als het tankstation eerst een rechtstreeks berichtje had gestuurd. Maar volgens mij ligt al in het antwoord van de deurwaarder besloten dat die optie niet mogelijk was omdat ze de adresgegevens niet via de nummerplaat mochten achterhalen zonder interventie van de politie of deurwaarder. ...
Daar had ik ook al aan zitten denken (ik denk graag probleem oplossend en out-of-the-box). De deurwaarder had alleen hoeven vragen aan Hans of hij (Hans) contact zou willen opnemen met het betreffende BP station vanwege een verkeerde betaling.
H@ns wrote: Wed Sep 29, 2021 9:09 pm Je moet natuurlijk ook bedenken dat dit, of om het even welk, tankstation deel uitmaakt van een enorme keten en dat een kassamedewerker aan het eind van de dag met een kasverschil zit en dus de sores overdraagt aan het hoofdkantoor (want anders staat hij of zij morgen zelf op straat)
En dan gaat er een standaard protocol lopen waarbij de kosten verhaald worden op de clientèle.

Misschien gewoon afrekenen en niet meer over nadenken? (hoewel ik zelf in dit soort gevallen tot de dood zou doorstrijden tegen dit soort onrechtvaardigheden)
Uit het oogpunt gezien van de deurwaarder heeft die 100% gelijk denk ik, en qua kosten schappelijk gehandeld. Of BP op de juiste wijze heeft gehandeld daar heb ik m'n grote twijfels. Als je teveel zou hebben betaald (voor een andere klant) zouden ze dan ook dezelfde moeite hebben gedaan om het geld terug te storten? De deurwaarder geeft aan dat de verantwoordelijkheid ligt bij de klant en niet bij de kassier... Of je dan tot het gaatje moet gaan om je recht te halen is voor ieder een keuze. Ik denk dat ik zou betalen, dat geld kom ik wel overeen. Maar dan even naar de BP gaan met de kwitantie van de deurwaarder, als ze die niet betalen, dan zou ik het leggen bij de consumentenbond/media/TV programma Kassa of de rijdende rechter. Ik leef liever een paar jaar langer zonder zorgen en zonder stress. :) :)
Maar dat is een keus en prioriteit voor ieder voor zich.
Grtz,

Maurice
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by Breeze »

Die arme Hans, hij weet nergens van.
Tato wrote: Thu Sep 30, 2021 9:03 amDe deurwaarder geeft aan dat de verantwoordelijkheid ligt bij de klant en niet bij de kassier...
Hier draait het natuurlijk om. Je zou als klant dus moeten controleren of de kassabon klopt met de aankoop en moeten aanslaan bij een onlogisch bedrag. Eerlijk gezegd geloof ik hier niets van, nog afgezien van het feit dat de meeste mensen voor de meeste transacties niet die moeite nemen, zoals Bert ook al aangaf.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Wegrijden bij tankstation zonder te betalen

Post by bthomas »

Het had het tankstation gesierd als ze Hans gebeld, gemaild hadden, met de opmerking sorry we hebben u een verkeerde transactie laten betalen. Onzer excuses daarvoor, het eigenlijke bedrag is x Euro meer dat dat u al betaald heeft. Gaarne per ommegaande overmaken op rekening nummer NL... onder vermelding van: BP bijbetalen.
Aan de hand van het kenteken konden ze dat niet achterhalen, maar als iemand pint komt er dan een rekeningnummer van de betaler op de 'afschrift' van de ontvanger? Dan konden ze mij wel benaderen door een bedrag van een paar cent over te maken met het verzoek om contact op te nemen.

He... creatief he? ;-)
Ik denk als je dit speelt via consumentenbond of het TV programma kassa, dat ze meer kwijt zijn dan excuses en een bloemetje.
Voor TV ben ik te verlegen.
De derde optie is om rechtstreeks met het tankstation te communiceren (er langs te gaan en naar de filiaal manager te vragen) en hun het verschil betaald. Zij kunnen dat de deurwaarder opdracht geven om het geheel te annuleren. Het zal hun dan wel geld kosten, maar ze moeten wat dit betreft de hand zeker in eigen boezem steken.
Als ze moeilijk maar vooral onredelijk gaan doen, kun je altijd nog optie 2 of de rechtsgang overwegen.
Dit is iets waar ik wel aan gedacht heb. Ik ga er nu nooit weer tanken maar als ik direct met de filiaalmanager dit kon uitpraten had ik er misschien anders over gedacht. Ze hebben hun paar tientjes nu binnen maar zijn een klant kwijt.
inderdaad succes met het vervolg en daar voeg ik graag aan toe: laat horen hoe het afgelopen is!!
Ik weet niet of er nog veel vervolg komt. Het gaat om een relatief laag bedrag. Ik kom nu al tijd te kort, laat maar wezen.
Ik denk dat ik zou betalen, dat geld kom ik wel overeen. Maar dan even naar de BP gaan met de kwitantie van de deurwaarder, als ze die niet betalen, dan zou ik het leggen bij de consumentenbond/media/TV programma Kassa of de rijdende rechter. Ik leef liever een paar jaar langer zonder zorgen en zonder stress.
Precies, zeg ik.

Ben wel blij met alle commentaren hier! Dank daarvoor!
Post Reply