Hoe claxon nakijken / vervangen?

Dat met die draadjes...
Post Reply
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by Lbarré »

Hallo,
Sedert enig tijd nu werkt de klaxon op m"n Xantia nog wel, maar... geeft wel maar 1 geluidje meer. ( vroeger wel 2 )
Heb echt al langs alle manieren getracht eraan te geraken maar kan waar die claxon is, niet bereiken tenzij ik de hele voorbumper er afhaal. :?
Zou ook wel eens een kabeltje kunnen zijn dat ofwel is losgekomen of geen contact meer geeft.
Iemand soms een idee hoe dit op te lossen zonder hele voorbumper en bekabeling mistlampen eraf te halen? :?:
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by henkr »

Voor zover ik me herinner ben ik bij de demontage van de bumper de claxonbevestiging niet tegengekomen, zie op de foto's van toen ook niks zitten wat er op lijkt,
Image
Image
Last edited by henkr on Sun Aug 15, 2021 5:33 pm, edited 2 times in total.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by JW-C5 »

@Lbarré,

Kun je zien of daar één of twee claxons zitten?
Als er één zit, produceert hij een tamelijk laag geluid. Zó is het standaard.
Er zijn ook uitvoeringen met twee claxons, dan komt er bij die zelfde claxon een tweede bij, die een geluid met wat hogere frequentie produceert.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by Feije »

@Henk: die foto is precies van de verkeerde kant, want volgens mij zit de claxon ergens voor het linker voorwiel ;). De bumper moet er denk ik echt af omdat je er anders voor geen meter bij kunt, maar wellicht zou je kunnen proberen om er van onderen bij te komen. Bedrading van de mistlampen zit overigens vast met één stekkertje aan diezelfde kant. Die klik je heel makkelijk los.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by henkr »

Ik geloof je direct @Feije, De claxon was op dat moment zo ongeveer het enige onderdeel dat niet mijn directe aandacht had. :D
Wel de nieuw te spuiten bumper en het herstellen van de sleepoogschroefdraad:
Image
Image
Maar goed waar het voor @Lbarré om gaat is de toegang naar de claxon en dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het verwijderen van een bumper wellicht een hele klus lijkt maar dat ie er feitelijk in no time naast ligt,
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by bthomas »

Ja behalve dan dat ene moertje wat vastgeroest zit op de bout die in het plastic van de bumper zit opgesloten.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by henkr »

Dat is een kwestie van pech of geluk, bij mij ging dat zonder problemen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by bthomas »

Jouw auto is vertroetelt dus ik weet niet of _dat_ representatief is. Maar ik moet toegeven: de laatste keer dat ik het probeerde bij de blauwe break had ik ook geluk.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by henkr »

Daar is een logische verklaring voor Bert, rond de eeuwwisseling, Monsieur Heuliez was al lang met pensioen, kwam ie om toch iets te doen te hebben nog elke dag in de fabriek teneinde de bumperboutjes van de breaks van een likje kopervet te voorzien. :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
vintage
Posts: 12
Joined: Tue Jul 02, 2019 9:33 pm

Re: Hoe claxon nakijken / vervangen?

Post by vintage »

Hoi,
het is bij mij al even geleden natuurlijk, maar het vooronder van de Xantia is veel vlotter bereikbaar voor kleine werkjes als je de koplampen demonteert.
Type 2 : eerst haal je de richtingaanwijzer er uit, die zit vastgeklemd op het koplamphuis, en moet de zwarte centrale kap over het motorkap slot er af. Dan moet de strip in koetswerkkleur onder elke koplamp los (voorzichtig, clips, niets kapotmaken) en dan is het zaak om 3 schroeven los te vijzen en de bedrading los te maken.
Uiteraard een dekentje of zo klaarleggen om de koplamp zachtjes neer te leggen, glasbreuk wil je niet hebben op zo een moment.

Ik denk dat je dan zelfs de lampjes van de mistlichten kan bereiken . . .

Montage is simpel de weg weer terug. De afstelling van de lichten wijzigt ook niet door dit werk.

groeten, Bart
Post Reply