Pookknop automaat (AL4)

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
Post Reply
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Pookknop automaat (AL4)

Post by H@ns »

De pookknop van mijn 1.8 16V automaatbak (al4) is naar z’n grootje. Dwz het zwarte rubber omhulsel is gescheurd en afgebrokkeld.

Iemand een idee waar ik een passende vervanger kan vinden. Liefs dan meteen maar een wat hipper model ;)
Ik had zelf nog een al4 knop uit een C5 liggen maar die past niet, andere diameter binnenmaat.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by henkr »

Waar zit dat rubber? Het hele ding is toch bekleed met leer en stiknaden?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by Menno »

Leer ?? Die bestaan mi niet ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by H@ns »

Was het maar leer ;)
Nee het is een kunststof knop waaromheen een rubberachtige coating zit van een mm of 3 dik. Die coating is er af nu. Dus heb ik alleen een lelijke vergeelde knop met zwarte vlekken van die coating.

Een losse hoes er omheen zou dus ook een optie zijn maar die moet dan wel goed passen en een beetje knap zijn
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by henkr »

Nou laten we het "leather look" noemen dan maar het voelt zeker niet aan als rubber.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by H@ns »

Weet ook niet precies welk materiaal het is maar bij het afpeuteren van de restjes kwam het toch wat rubberachtig over.

Hoe dan ook hij staat nu bij de apk en is weer een jaar lang goedgekeurd :P

Van de week maar eens op zoek naar een oplossing voor de pook. Er schijnen ook pasbusjes/verloopbusjes te zijn zodat er een universele knop op kan. Heb er alleen nog geen kunnen vinden…
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by JW-C5 »

Bij mijn Xantia, en ook in de C5 had ik hier geen last van.
Maar van anderen weet ik dat dit een nogal breed voorkomend verschijnsel is.

Hetzelfde zie je bij sturen.
Bij de een is dat een vormeloze troep geworden, bij anderen ziet het er ook na jaren en vele kilometers gebruik "als nieuw" uit. Ook bij leren sturen zie je die verschillen.
De oorzaak van die verschillen? De mate waarin je handen droog zijn, dan wel (licht) zweten en huidvetten produceren.

Als je daarmee behebt bent, heb je pech.
Dan zal er van tijd tot tijd een andere pookknop op moeten komen, en wellicht een ander stuurwiel.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by henkr »

Ik heb denk ik zelf vrij klamme handen, mijn vader wist precies wanneer ik zijn gereedschap "geleend" had want dan zaten er gelijk roestige vingerafdrukken op. :D
Zoals gezegd bij de Xantia geen problemen met stuur en pook, de pookjes van de 106-aut zijn daarentegen dramatisch, die vallen gewoon uit elkaar:
Image
Kort geleden nog eentje vervangen door een 306 pook die is volledig identiek.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Pookknop automaat (AL4)

Post by H@ns »

Zelf nooit last gehad van plakkerige oppervlakken in mijn Citroens. Een peug camper (met cx dieselmotor) daarentegen was één grote plakzooi. Maar volgens mij had dat te maken met wat al te agressieve poetsmiddelen. Het ding stond grote delen van het jaar in een stoffige boeren loods dus dan werd hij voor gebruik flink gekuist van binnen en buiten.

Ik heb bij de c5’s ook wel verhalen gelezen over plakkerige kunststof oppervlakken. Gelukkig zelf niet meegemaakt. En bij de Xantia’s ook nooit.
:roll:
Misschien toch een gevolg van die fijne alcohol handen schoonmaak flesjes van de laatste anderhalf jaar coronatijd :roll:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply