Het Café

henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

JW-C5 wrote: Thu Jul 22, 2021 10:14 pm Voor de goede orde: bij een LHS systeem mag benzine niet gebruikt worden, dat is het juiste middel bij LHM.

Bij een LHS systeem moet je alcohol gebruiken als schoonmaakmiddel :idea:

Groet,
JW
Daar ben ik me zeer wel van bewust JW en ik had die opmerking ook verwacht maar doorsmeervet lost nu eenmaal niet of i.i.g. slecht op in alcohol en bovendien? wat kan er aangetast worden door benzine? de rubbers en die worden uiteraard vervangen door nieuw.
Voor de zekerheid gaan ze voor montage ook nog in 90% alcohol maar eigenlijk zijn ze na de ultrasone reiniging al brandschoon en vetvrij.
Strikt genomen zouden als je heel ver gaat bij de fabricage of revisie van deze delen de draai en/of freesbank dus ook niet gekoeld mogen worden met snijolie en ik weet wel zeker dat het wel gebeurt.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Die snijolie is een witte vloeistof, een emulsie gevormd door olie en water te mengen iirc. Door de kleur werd het ook wel boormelk genoemd. Iedereen met een technische opleiding zal zich dan ook de eeuwige en zouteloze grap herinneren: boormelk komt van de boorkoe,

Adri.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

@Henk,

Wanneer je alles vóór montage ook nog uitvoerig met alcohol behandelt, haalt dat denkelijk de laatste resten benzine weg die toch in de poriën terecht gekomen zijn tijdens die ultrasoon behandeling.

Overigens, kun je die ultrasoon behandeling ook met alcohol doen?
Dat zou dan zeker de laatste resten benzine verwijderen.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

@Adri: Dat is helemaal juist, de mengverhouding ligt in de buurt van de 1:10
@JW: sowieso nooit brandbare stoffen in een ultrasoonreiniger, mogelijk zou het ook weinig effect hebben, de vloeistoffen worden ontwikkeld om de trillingen zo effectief mogelijk naar het te reinigen object te brengen, dat is al een wetenschap op zich.
Daarvoor geldt natuurlijk ook dat de vloeistof in staat moet zijn juist alles vanuit de diepste poriën te halen wat er niet hoort.
Maar je maakt me nieuwsgierig JW, hoe zou jij het uitpersen en reinigen gedaan hebben?
De combinatie van metaal, LHS en stoffen uit de lucht bewerkstelligen de vorming van een gemene aanslag, voor een groot deel bestaand uit aluminiumoxide die laag zorgt ervoor dat de zuigers muurvast gaan zitten, die laag laat zich niet oplossen in alcohol en ieder gebruik van abrasieve reinigingsmethoden wordt ten stelligste ontraden.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Uit je verhaal begrijp ik nu dat je eerst de zuigers uitgeperst hebt met de vetspuit, vervolgens het allemaal met benzine ontvet, en daarna alles in de ultrasoon reiniger gestopt hebt.
Dat zo lezende, zou ik niet weten hoe je het beter zou kunnen doen :thumbup:
En als je er dan straks ook nog een rondje alcohol aan spendeert, tsja, dan moet dat goed gaan, lijkt mij.

Dat vastzitten van de zuiger/plunjer is een berucht fenomeen, praktisch identiek aan het scheef gaan zitten van de achterremklauwen bij de Xant.
Oorzaak is die spanningscorrosie, stalen zuiger tov alu klauw, icm de zeer hygroscopische LHS en verontreinging die er aan de zijde van de blokken bij komt.

Maar ook bij klauwen met LHM kwam dat voor, ik heb dat een paar keer gehad bij de achterremmen van GS'jes.
Daarbij liet ik de zuigers/plunjers wat naar buiten komen, en "schuurde ze op" met in LHM gedoopt polijstpapier 400. Vervolgens goed schoonmaken en met een beetje LHM erop ze weer terugdrukken in de klauwen.

Als er gesproken wordt over het niet mogen "bewerken" van oppervlakken bij deze klauwen, kan ik me daar van alles bij voorstellen als het over de alu-delen gaat.
Maar als je het hebt over de stalen plunjers, zou ik me daar niet te druk over maken.

Ook bij de achterremmen van de Eenden die ik gehad heb deed ik dat bij de stalen plunjers, maar ook bij de gietijzeren remcilinders. Goed opzuiveren, nieuwe rubbers erin, en ze konden weer jaren mee :lol:

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Die GS zuigers konden idd ook goed vastlopen terwijl daar zowel klauw als zuiger uit alu bestonden, wel was het zo dat als de coating op de zuiger eenmaal beschadigd was het probleem frequenter optrad.
Heet het aanbrengen van zo'n coating niet eloxeren??? :?
Gisteren heeft de Xantia me wederom versteld doen staan, ik had een aanhanger met houtblokken naar Zeist gebracht, heen en terug zo'n 386km, weer bij dezelfde pomp op dezelfde plek volgetankt en daar rolde een verbruik van 1:14,4 uit, na kan het een procentje schelen i.v.m. de 195/60 banden maar 1:14 ziet er dus sowieso in, de enige reden die ik behalve de 90km/h hiervoor kan bedenken zijn de plaatalu C5 velgen gecombineerd met de Crossclimates. de 106-1.6 aut gebruikt zonder aanhangwagen meer!
Vandaag weer verwondering alom. naar regio Nieuwegein geweest naar het DS/ID clubmagazijn, ik had een paar veerbollen van mijn ID meegenomen die dus al zo'n 34 jaar stilstaat, wat bleek: alle bollen hadden nog voldoende druk!!!!!!!!!!
Ook een paar wielen/banden met centrale wielmoer laten balanceren, denk dat dit de enige plek in NL is waar dit kan. :D
Eindelijk ook gezien hoe een deelbare veerbol uit elkaar gehaald wordt, echt indrukwekkend!

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Waren die plunjers van de GS van geëloxeerd alu :?:

Nou is die laag erg hard, maar ik kan me niet herinneren dat ik daarop gepolijst heb met dat papier 400.
Maar ja, het is inmiddels ook meer dan 40 jaar geleden dat ik die klusjes deed ;)

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Soms maak je verrassend domme fouten.
Een paar weken geleden werd een jarenlange stille wens vervuld toen ik bij Intratuin een eike(n)houten regenton type Whisky "Scottish" zag staan. Volgens de bijgaande snorkende beschrijving had er origineel Schots vuurwater ingezeten en vonden ze af en toe nog een een Whisky-label. Nou mooi verkoopbullshit, want er zat een FSC-hout sticker op. Maar toch een vat dat op oud ambachtelijke wijze in elkaar is geknutseld met duigen en hoepels, plus een messing aftapkraantje. Om begrijpelijke redenen worden ze verkocht met een laagje water onderin, dus toen we hem voor het inladen kantelde gutste het water er uit. Mw Breeze in paniek, breng hem terug hij lekt. Maar als je enige ervaring hebt met houten (zeil)boten begrijp je dat er niets aan de hand is.

Regenton.jpg
Regenton.jpg (181.29 KiB) Viewed 2216 times

Bovenin zat een gat van 80 rond voor een eventuele regenpijp inlaat. Aangezien ik een regentonvulautomaat gebruik, zit de inlaat aan de zijkant en kon ik het gat in de bovenplaat gebruiken voor een dobber die de vloeistofinhoud aangeeft.

Regenton afsluitprop.jpg
Regenton afsluitprop.jpg (50.07 KiB) Viewed 2216 times

Voor het gat had ik een houten prop gemaakt die er pas inging. En daar zat het probleem. Als bevoegd technicus (met een verlopen bevoegdheid) voor het onderhouden van houten zweefvliegtuigen, leg ik er eer in om zo'n prop mooi passend te maken. Maar toen afgelopen zondag een einde kwam aan een lange droge periode, werd de prop natgeregend, waardoor hij uitzette en waardoor hij muurvast kwam te zitten in de ton. En toen pas realiseerde ik me dat hout dat vocht opneemt, onweerstaanbaar gaat zwellen. Ik had beter moeten weten, want je kan graniet splijten door in een spleet een houten keg te slaan en die vervolgens benatten. De kracht die ontstaat door het zwellen van de houtvezels is zo groot dat de rots wordt gespleten. Met veel hak en breekwerk, plus bloed, zweet en tranen, plus veel achteruitbidden, plus de haarföhn van mw Breeze, kreeg ik de prop verwijderd.
Na (eindelijk) enig nadenken heb ik nu een oplossing met een prop die ruimte heeft in het gat en die toch goede geleiding geeft aan de dobber.

Regenton afsluitprop 2.jpg
Regenton afsluitprop 2.jpg (249.55 KiB) Viewed 2216 times

Adri
Last edited by Breeze on Mon Jul 26, 2021 10:23 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Het Café

Post by bthomas »

Met recht een houtje-touwtje oplossing :-)
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ik vind het wel een leuke oplossing zo Adri :thumbup:
Ook hier geldt: "if it works it ain't stupid"
Neem aan dat je watervast multiplex gebruikt hebt?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply