Heuliez-hoek Xantia Break

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Heuliez-hoek Xantia Break

Post by rderaad »

Allereerst: fijn dat er weer een forum is met al wat bekende gebruikers!
Ik heb een vraag over de Heuliezhoek bij de Xantia Break: Na een regenbui valt mij op dat er regenwater stroomt tussen de plaatdelen die in de heuliezhoek bij elkaar komen. Mijn Xantia ziet er op dit punt nog redelijk uit en is hard, maar er is wel sprake van beginnende roestvorming en het regenwater laat een bruin spoor achter. De doppen in de wielkasten zijn dicht, daar komt geen water binnen. Het komt dus van boven. Is dit te voorkomen? En wat kan ik doen om roestschade te beperken?

Groet,
Robin
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by henkr »

Hoi Robin! Welkom hier !

Voor wat het waard is: Die van mij begon een paar jaar geleden ook met een geringe roestvorming op dat punt.
Ik heb toen naar voorbeeld van een Duitse site gaten geboord vanuit de boutgaten van de achtergordels en tectyl er in geneveld, je moet dan door 2 plaatdelen heen boren en er voor zorgen dat je niet doorschiet in de derde want dat is de buitenkant
Vanaf dat moment lijkt het proces tot stilstand gekomen maar wellicht heeft dat ook met de winterslaap van de laatste jaren te maken.
Wat verdere intrede van water betreft kan ik alleen nog maar denken aan de sponning van de achterramen en de plek waar de kabelslurf van de achterklep in de carrosserie verdwijnt.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
TRSarno
Posts: 108
Joined: Sun Apr 21, 2019 12:51 pm

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by TRSarno »

Op welke Duitse site zit je dan? Deze https://www.andre-citroen-club.de/forums/ ?
Xantia 2.0i Aut. Exclusive + winterpakket (koplampsproeiers + verw. stoelen) Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by henkr »

Is al jaren geleden maar naar ik dacht gewoon de Duitse Xantia club. (die van het Xanten-treffen)

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by Breeze »

Bij mijn weten is er geen aparte X-club in D. Alles gaat via ACC, zie link van TRS.

En ik zie net dat het X-treffen, net zoals de laatste 12 jaar, weer in Xanten plaatsvindt vanaf 30 mei. Toegang € 5 (< 3 jaar gratis)

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by rderaad »

Dank Henk (en TRS voor de link): ik ga op een rustig moment de website doorzoeken en zien of ik met daar gevonden methode verdere schade kan voorkomen. Ook de raamsponning en kabelslurfingang ga ik goed bekijken.
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by rderaad »

De Heuliez-hoeken zien er nog net zo uit als 2 jaar geleden en zijn nog keihard, dat gaat gelukkig goed. Helaas zijn de dorpels zelf in razend tempo achteruit gegaan. En zoveel achteruit, dat de enige optie 2 nieuwe (overzet-) dorpels is... Dit was helaas niet goed te zien door creatief maskeerwerk met in kleur gespoten rubberachtig materiaal :problem:
Uit het oude forum kan ik me enerzijds herinneren dat overzetdorpels worden afgeraden (niet goed passend) maar anderzijds, herinner ik mij foto's van een forumlid die de dorpels ook van voor tot achter vervangen heeft. Dat zag er volgens mij extreem goed uit, niet van nieuw te onderscheiden. Helaas kan ik zelf niet lassen en heb ik ook geen ruimte om aan mijn auto te werken. En voor veel geld uitbesteden aan een plaatwerker met kans dat overzetdorpels net niet mooi passen, vind ik een groot risico. Heeft iemand tips?
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Heuliez-hoek Xantia Break

Post by Breeze »

Mijn dorpel is 6 jaar geleden vervangen door een beunhaas met professionele achtergrond. Zijn opmerking was toen: koop altijd een dorpel bij de dealer, want namaak past vaak/meestal niet. En die opmerking bleek terecht, want mijn dorpel paste perfekt. Het voorbereidende en na-afloopwerk heb ik toen zelf gedaan en dat was nog best veel werk.

Adri.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply