De V6 Break van Breeze

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Of de motor starten :P
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De V6 Break van Breeze

Post by henkr »

Mijn Xantia wordt steeds stiller, vroeger hoorde ik die elektrokleppen duidelijk zoemen maar dat is al jaren geleden. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Voor het eerst (kennelijk) in mijn Xantia bestaan, een parkeerlampje vóór vervangen. Wat een k**klus is dat. Uiteraard zat hij linksvoor bij de accu. Het begint al bij het verwijderen van de afdekdeksel. Gelukkig kon ik me herinneren dat je die een halve slag om de lengteas moet draaien en dan kan je hem naar binnen toe wegtrekken. Maar dan komt de lampunit.

Lampen vervangen.jpg
Lampen vervangen.jpg (49.12 KiB) Viewed 2710 times

In de gebruikershandleiding klinkt het zo eenvoudig, weliswaar met een uiterst vreemd omschrijving van de lamp. Gelukkig staat het in mijn Original Deutsches Betriebsanleitung wel goed omschreven als "Standlicht". Degene die kans ziet om die lamphouder draaiend-trekkend te verwijderen, krijgt van mij een gratis consumptie. Na verwijderen van de accu lukte het uiteindelijk, na veel gepiel met een spitsbektang.

Eigenlijk moet ik wat vaker de verlichting checken, want alleen bij de jaarlijkse APK is dus niet voldoende. In dit geval sloeg ik aan omdat bij de verlichtingstest van een nieuw VUT-rek het linkerachterlicht niet brandde. Dan denk je in eerste instantie, dat is weer ALDI-kwaliteit en inderdaad bleek een kontakt van de duplo-lamp scheef te zitten. Maar dat gefikst hebbende, brandde hij nog steeds niet. En al verder zoekende, via de ingewikkelde parkeerlichtschakeling met kruiselings verbonden voor en achterkant en dubbele lichten achter (is wel veilig), ontdekte ik een kapotte zekering. En aangezien geen van beide parkeerlichten vóór brandden, betekende dat dus ook een kapot lampje. En zoo isst gekoomen.

Over VUT-rekken gesproken, de vooruitgang staat niet stil en we hebben nu 2 e-fietsen. Zoals eerder gemeld dorst ik één gewone fiets en één e-fiets nog wel op een standaard VUT-rek te vervoeren met 10% overbelasting. Maar met 2 e-fietsen wordt het toch wel problematisch.
ik heb nu een keurig standaard VUT-rek over van het bekende merk Thule:
VUT-rek oud.jpg
VUT-rek oud.jpg (152.6 KiB) Viewed 2710 times
Als iemand belangstelling heeft, speciaal prijsje voor forummers.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Op het nieuwe rek zit een lichtbak met een bijzondere verdeling:

VUT-rek nieuw, verlichting.jpg
VUT-rek nieuw, verlichting.jpg (229.85 KiB) Viewed 2686 times

Vanaf de binnenpositie: kentekenplaatverlichting - mistachterlicht (li) en achteruitrijlamp (re) - richtingaanwijzer - achterlicht en stoplicht (duplolamp). De richtingaanwijzer is een geelachtige lamp en zit achter wit glas. Dat ben ik nog nooit tegengekomen, maar net ontdekt dat een vervangende oranje bulb 21 W gewoon te koop is.
Verder houd ik niet van duplolampen. Een stoplamp moet je niet combineren met een achterlicht vind ik en ook liefst met een zo groot mogelijke onderlinge afstand.

In 1955 heeft Citroën een model uitgebracht met mijns inziens de ideale verlichtingsopstelling aan de achterzijde. Een hoge richtingaanwijzer op de daklijn en bij sommige uitvoeringen gele stoplichten. Geel is een toegestane kleur daarvoor en heeft een hogere attentiewaarde dan rood. Vooral als het stoplicht samen met ontstoken achterlichten wordt geactiveerd.

Maar ach, het is net zo als met de SI-eenheden, niemand luistert naar mij.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Sterker nog: het is inmiddels zelfs verboden om de richtingaanwijzers zo hoog te hebben als de DS. Daarom heeft de DS9 dat ook niet.

Breeze wrote: Mon May 17, 2021 3:38 pmDe richtingaanwijzer is een geelachtige lamp en zit achter wit glas. Dat ben ik nog nooit tegengekomen, maar net ontdekt dat een vervangende oranje bulb 21 W gewoon te koop is.
Op een fietsendrager misschien niet, maar dit is toch precies hoe het bij je Xantia ook zit? Of is het licht weer anders dan bij een Xantia?
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Ja verroest, je hebt gelijk. Heb dus nog nooit een kapot richtingaanwijzerlampje gehad.
'k Ga gelijk een oranje 21 W bulb aanschaffen en in de reserve gooien.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Dat was weer een leerzame middag. Vorig jaar deze tijd had ik bij Chyparse een rondje bollen gedaan en toen gelijk bij het wegrijden had ik daar geen goed gevoel over. Het leek alsof het veercomfort slechter was geworden in plaats van beter. Waarom ben je niet gelijk omgekeerd, was vandaag de eerste vraag van Ivo, toen ik vanmiddag de werkplaats in Almere inreed. Goede vraag en het antwoord: 1. je denkt dat je het inbeeldt 2. je gaat er aan wennen 3. ik heb weinig gereden deze Covid periode 4. lamlendigheid (meest waarschijnlijke). Hoe dan ook, nu klapte de linker voorveerbol bij het losdraaien (of was al geklapt), de stikstofbelletjes werden zichtbaar na de eerste paar slagen. De beide voorbollen waren een jaar geleden vervangen door overjarige bollen (b.j. '99) voor de halve prijs. Verder was de HA2 voorbol vorig jaar per ongeluk op 50 bar gezet i.p.v. 75 bar.
Nu met 2 gloednieuwe voorbollen en een HA2 voorbol op de goede druk, rijdt het al een stuk beter. Ivo vond dit allemaal garantiewerk, prettige club daar in Almere.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by bthomas »

Een stuk beter? Dat klinkt of er nog meer ruimte voor verbetering is.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Breeze »

Ach, weet je wat het is, ik heb nog nooit grote verschillen gevoeld in comfort nadat ik nieuwe bollen had gemonteerd of laten bijvullen. Zelfs bij Comfortbollen merkte ik nooit verschil. Zal wel verband houden met een ongevoelig achterwerk. Trouwens de hele weg van Almere tot huis is zonder verkeersbobbels, dus ik kon het ook niet goed uitproberen. En in onze wijk hebben ze een paar jaar geleden alle verkeersdrempels verwijderd, de hemel zij geprezen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Feije
Posts: 1029
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De V6 Break van Breeze

Post by Feije »

Bij Chyparse in de straat zit toch al een drempel? :think: Geen hele heftige trouwens. Hij is ook geasfalteerd. Ik merkte er wel verschil volgens mij, maar dat hangt er natuurlijk ook nogal van af hoe gaar je oude bollen waren (niet eens zó beroerd bij mij trouwens).
Post Reply