Ik denk meer aan:
Tank bijna leeg rijden, substantiële hoeveelheid E85 er bij gooien, viergastest laten doen en dan zo snel mogelijk weer voltanken met super 98.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Die slangen moet je eigenlijk bij iedere Xantia inmiddels in de gaten houden, tenzij je ze al vervangen hebt misschien. Bij m’n Turbo CT heb ik er specifiek E10-slangen op gezet.
Aluminium kan inderdaad niet zo goed tegen ethanol, maar dat is bij multipoint injectie niet zo’n probleem omdat de brandstof er maar heel even mee in aanraking komt. Moderne motoren hebben bijvoorbeeld ook aluminium cilinderkoppen. Bij een carburateur of singlepoint injectie met een aluminium inlaatspruitstuk schijnt het minder te gaan, omdat het hele inlaattraject dan continu gevuld is met brandstofmengsel.
Overigens vinden stalen brandstoftanks en zo het vaak ook niet zo leuk als je er ethanol in gooit. Het reinigt je tank dan ook, dus de resten die al jarenlang vastgekoekt zaten aan de tank week je dan los. Hebben we met Xantia’s ook geen last van gelukkig. Bij een (wat oudere) klassieker zou ik het er ook niet zomaar in gooien.
In mijn C5 V6 deed ik de laatste twee kaar ook alleen maar Euro 98, zonder ethanol.
Daarop liep hij heeeel veel mooier.
En ook zuiniger dan met de Euro 95 die ik gebruikte voordat de E10 er kwam.
Datzelfde merk ik bij het C-Eendje, daar gaat nu ook alleen nog maar Euro 98 in.
Johan Oldenhage bevestigde me dit, een van zijn dochters rijdt met een C1, ze tankt alleen nog Euro 98 en die is nu zuiniger dan voorheen
Dat prijsverschil merk je dan ook niet, is mijn ervaring.
Feije wrote: ↑Sun May 02, 2021 3:11 am
Die slangen moet je eigenlijk bij iedere Xantia inmiddels in de gaten houden, tenzij je ze al vervangen hebt
Ik heb op de Xantia een paarjaar geleden de brandstofleidingen van voor tot achter vervangen, was nog net leverbaar maar wie garandeert er hoe lang die slangen in een magazijn gelegen hebben? ze zouden wel ouder kunnen zijn dan de auto.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Ik heb er zelf universele slangen op gezet. Zo bijzonder zijn die slangen niet (tenminste bij een Tct). Er stond bij mij “E10 Compatible” op, dus die slangen waren wel nieuwer dan de auto .
Ik zou trouwens wel verwachten dat slangen die twintig jaar binnen op de plank hebben gelegen er beter aan toe zijn dan slangen die twintig jaar in weer en wind half onder een auto gehangen hebben.
Eigenlijk vermoed ik eerder andersom; op een plank in een droge, CV gestookte en in de zomer wellicht airco gekoelde ruimte is misschien een klimaat voor uitdrogen van het rubber.
In het vettige motorcompartiment waar ook nog regelmatig water, al dan niet in de vorm van condens, met druppels (aerosolen ) van LHM, Motorolie en andere vettigheden in zit voelen ze zich dan denk ik beter thuis...
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008