In 1972 (ik was toen 20 jaar) heb ik hydraulische schokbrekers gemonteerd op mijn toen 4 jaar oude 2CV,( gebruikelijk was toen dat er alleen maar wrijvingsschokbrekers op de vooras zaten.)
Ik moest daarvoor de 46mm moeren op de stelbussen van de veerpotten losdraaien wat me met geen mogelijkheid lukte, ze zaten domweg muurvast geroest.
Ik heb toen de houders wat open gebogen om de bussen er zijdelings uit te halen en nieuwe stelbussen gemonteerd.
De oude stelbussen heb ik in een blik verlopen motorolie gezet met de gedachte: "wat ik misschien aan viscositeit mis gaat de tijd wel goedmaken"
Met geruime tussenpozen heb ik pogingen gedaan er beweging in te krijgen maar steeds zonder succes.
Vandaag weer eens zo'n poging ondernomen en wederom bleek de stelbus onvermurwbaar.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Nu maar eens de moer een minuutje heetgestookt met een inductieheater en warempel, er kwam beweging in.
De schroefdraad bleek gewoon kurkdroog en roestig, ergo: Je kan wachten tot je een ons weegt maar olie zal nooit binnendringen in een vastgeroeste verbinding.
![Image](https://myalbum.com/photo/fgmWhFVDbrRR/360.jpg)
Meer geduld dan 47 jaar kon ik ook eigenlijk niet opbrengen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Groet Henk