Het Café

User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

web wrote: Thu Apr 15, 2021 7:24 pm
henkr wrote: Thu Apr 15, 2021 6:02 pm Dat klopt wel zo ongeveer, (behalve nieuw gereedschap) getuige mijn Nokia 6310i. :D
Dat zijn prima hamers inderdaad... Toch wel creatief, zo eentje als nieuw gereedschap in te zetten ;)
LOL. Wéér een nieuwe toepassing voor een Nokia "Oude School". Bij mijn weten was het formaat in den beginne dusdanig, dat ze "Koelkast" werden genoemd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Hm, "behalve nieuw gereedschap" stond niet voor niks tussen haakjes. :(
Overigens is mijn 6310i een stuk kleiner dan te tv-schermen waar men tegenwoordig mee rondloopt en heb ik geen gaten in mijn dashboard hoeven boren om een en ander te bevestigen. :lol:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Touché.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Dashboard X met navigatie.jpg
Dashboard X met navigatie.jpg (120 KiB) Viewed 2834 times
Met dien verstande, dat de gaten in het dashboard zijn geboord voor mijn PDA (ja lieve kijkbuiskinderen, zoek dat maar eens op in je Aaifoon) en de slimme telefoon zit "netjes" in de louvres van de ventilatie gepropt. En daarmee een dubbel navigatiepaneel creërend.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

Wat de Center-point steering betreft en zoals Breeze het omschrijft " Lekker ingewikkeld en ook nooit meer zo toegepast, voorzover ik weet". Ook de GS/A heeft volgens mij een Center-point steering. Ook deze kleinere godin blijft goed bestuurbaar bij bv. een lekke band.
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Nee, nee, ik bedoelde niet de centerpuntbesturing, die kan je ook lastig zien op dat mooie plaatje, maar ik doelde op de wielophanging met tig draaipunten en dito lageringen. Nou is een McPherson voorwielophanging weer een ander uiterste, maar wel lekker goedkoop.

GS kan ik me inderdaad vaag herinneren, maar kan het niet checken. Alle Garagehandboeken, Olioslagers, Haynzen en Franse Revues liggen bij mijn zoon.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: Het Café

Post by Wibo »

Duidelijk. De ophanging bij de GS is inderdaad wat simpeler, maar niet minder effectief.
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Klopt, ook de GS heeft een centre-point-steering.
De wielophanging is daarbij wat eenvoudiger geworden, maar aan de bestuurbaarheid is daarmee geen afbreuk gedaan.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Neemt niet weg dat bij de DS en in iets mindere mate bij de GS sprake is van een behoorlijke hefboomwerking tussen wiel en veercilinder, de potentiële wieluitslag is daardoor veel groter dan bij de McPherson modellen.
Opmerkelijk is dat die DS constructie later wel op de achteras gebleven is en daarmee soepeler veert dan de vooras.
Ga er vanuit dat die veerpootconstructie louter en alleen voortgekomen is uit het kostenplaatje :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het Café

Post by web »

JW-C5 wrote: Sat Apr 17, 2021 11:24 am Tussentijdse opslag bij overschot in aanbod kan maar een klein deel van de problemen oplossen, dat is te kostbaar.
Met batterijen gaat het inderdaad voorlopig niet.

Ik heb goede hoop bij waterstofontwikkelingen. Voor de auto is het een drama met enorme pompverliezen en idioot hoge drukken, maar op industriële schaal kan het wél als energiebuffer. Bovendien kun je het op termijn ook het gasnet in pompen, voor verwarmingsdoeleinden.
Post Reply