Het Café

User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Foei, foei :roll: .......... :lol:

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Dit valt pas onder verantwoord hergebruik!
Die Philips ventilatorkachel is ooit nog van mijn grootouders geweest en ik heb er nog steeds elke winter plezier van! :D
In mijn werkzame leven was ie via een timer geschakeld, ging 's morgens om 7.20u aan zodat ik om half8 met een ontdooide auto gelijk kon wegrijden.
Een collega van me deed het ook maar hij vergat bij herhaling voordien de stekker eruit te halen, :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

LOL, zie ik helemaal voor me. Maar nog altijd niet zo erg als VER die na een pitstop vergeet om de benzineslang af te koppelen (en dan natuurlijk de pitbemanning de schuld geeft).

Adri
Last edited by Breeze on Tue Apr 13, 2021 3:25 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

henkr wrote: Sat Apr 03, 2021 6:35 pm Graag advies van Adri m.b.t. de ID19 wielsleutel, wat moet ik hier nou mee?
Image

Henk dacht dat hiervan de stoom uit mijn oren zou komen. Maar ik heb reeds lang de hoop opgegeven om het gebruik in de wereld van eenheden te hervormen.
Een paar voorbeelden:
- Het SI eenhedenstelsel is ruim 43 jaar geleden wereldwijd ingevoerd, maar er wordt nog altijd vrolijk rondgereden in ICEs met pk als vermogensindikatie. Maar dat tegenwoordig het elektrisch vermogen van EVs, HEVs en PHEVs ook in pk wordt opgegeven is natuurlijk een gotspe.
- Barometrische drukken hebben ze maar hPa als eenheid gegeven, omdat dan de getalwaarde lekker gemakkelijk hetzelfde is als in mbar. Maar het moet toch echt kPa zijn.
- De ton [t] als massa-eenheid schijnt officieel toegestaan te zijn, terwijl dat nooit de bedoeling is geweest. Maar eigenlijk komt dat door een weeffoutje in het SI-stelsel. De [kg] had nooit als basiseenheid aangewezen mogen worden, want is afgeleid uit de [g] (met het voorvoegsel k) uit een lang vervlogen eenhedenstelsel. Hadden ze maar het voorstel aangenomen om de eenheid van massa nieuw te benoemen/verzinnen, zoals b.v. [E] Einstein. Het schijnt dat ze daarover lang hebben gediscussieerd, maar helaas, de kortzichtigen hebben gewonnen.

Die Effort: 30 à 40 kg is een ander geval. Dat is een overblijfsel uit de tijd dat het TS (Technische Stelsel) nog werd gebruikt. In dit statische eenhedenstelsel komt de massa niet voor. De [g] en de [kg] waren dus eenheden van kracht, maar werden ook maar gebruikt om de massa aan te duiden, want de getalwaardes waren gelijk. En toen kwam er op het laatst nog een kromme poging om toch een onderscheid te maken tussen krachten en massa's door de eenheden [kgf], of nog erger de [kp] (verzonnen door onze Oosterburen).

Met de invoering van het SI-stelsel op 1 januari 1978 (gedenk die datum) was aan alle verwarring een eind gekomen, dacht men. Maar de menselijke gewoontes zijn hardnekkig en de mensheid is hardleers.

Adri

Zo naar genoegen gereageerd Henk?
Last edited by Breeze on Tue Apr 13, 2021 3:42 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Die toepassing van een ventilatorkachel als voorverwarming is alleen maar mogelijk als je kan parkeren vlak bij je huis, liefst zonder een weg te hoeven oversteken. De voordelen zijn inderdaad evident en ik heb het vroeger heel sterk overwogen, maar nooit uitgevoerd. Gelukkig hoef ik zelden meer vroeg op en zeker niet in wintertijd.

Inventum ventilatorkachel.jpg
Inventum ventilatorkachel.jpg (209.51 KiB) Viewed 2510 times
Dit is mijn 2000 W Inventum ventilatorkachel. Dacht altijd dat Inventum een submerk was van een gloeilampenfabriek in het zuiden des lands. Maar ze zijn al 113 jaar een zelfstandig merk.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

De reactie is volledig naar tevredenheid Adri! :lol:
Nu serieus: Behalve de bewuste sleutel waar je dus kennelijk met een gewicht van 30 à 40kg op moet leunen zou het leuk geweest zijn als de fabrikant daarnaast nog een moment genoemd zou hebben, dat heb ik nooit ergens kunnen vinden.
Heel globaal zou je kunnen afleiden dat uitgaande van de lengte van ongeveer een halve meter het beoogde moment 15 à 20kgm zou zijn dus globaal 150-200Nm.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

Oei, dat zou ik niet doen. Officiële aanhaalmomenten variëren zo tussen de 90 en 110 Nm. De X is 90 Nm. Dan zou de strijkbout (zo noemde mijn moeder altijd een snoek) 1,5 keer wielboutaanhaalmoment hebben :o

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 350
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Het Café

Post by JW-C5 »

Henk heeft het bij het rechte eind ;)

De centrale moerbevestiging van het wiel moet met een koppel van 15-20 mkg vastgezet worden, zo staat in een oude DS instructie te lezen die ik nog heb.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Het Café

Post by henkr »

Ha! fijn dat je het gevonden hebt JW, dan draai ik ze voortaan met de momentsleutel vast! :thumbup:
@Adri: de betreffende bout is dan ook een stuk dikker dan wat we bij "normale auto's" gewend zijn, behalve dat door het aandraaien van de bout het wiel tegen de naaf gedrukt wordt, expandeert de glimmende zeskant doordat de feitelijke moer (donkergrijs) conisch is en tijdens het aandraaien naar buiten getrokken wordt.
Image

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 950
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Het Café

Post by Breeze »

‘k Snap er de ballen van. Waar zet je de momentsleutel op en waar zit de wielvelg?

Oh, en ik buig m’n hoofd voor zoveel DSkennis, uiteraard

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply