Het klokje boven de achteruitkijkspiegel

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
Post Reply
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Het klokje boven de achteruitkijkspiegel

Post by Breeze »

Het klokje boven de achteruitkijkspiegel

Lang geleden had ik een collega met wie het klikte en bij nader onderzoek klikte het ook met de partners. Dat mondde o.a. uit in gezamenlijke skivakanties, eerst met z’n vieren, toen met de kinderen en op het laatst compleet met aanhang. De laatste 10 jaar huurden we een groot chalet in de Franse Alpen en dat was reuze gezellig, met name de après-ski.
Wij begonnen met simpele vervoermiddelen, uiteraard, want dat hoorde bij ons budget. Voor mij was dat een R4 Export en voor mijn vriend een oranje Simca 1000 Ralley 2. Gelukkig waren ten tijde van de eerste skivakantie de budgetten en dus ook de vervoermiddelen gegroeid. Voor mij een GS-Break en voor mijn vriend een Alfa-Romeo Giulietta.

Alfa Romeo Giulietta.jpg
Alfa Romeo Giulietta.jpg (222.31 KiB) Viewed 1877 times

Mijn vriend is zijn verdere loopbaan bij AR gebleven en bij mij bleef dat Citroën, deels uit gemakzucht, deels uit passie. Wij reden om het jaar in elkaars auto en dat gaf mij de gelegenheid om de diverse Alfa’s uit te proberen. En achterin zat tevreden vrouwvolk voor o.a. de fouragering. Na de Giulietta kwam de 75, 155, 156 en tenslotte de 159. De eerste 2 vond ik matig rijden met hun transaxle en hakerige versnellingsbediening. Maar op de grens van de wegligging kan je er wel lekker mee gooien en smijten, wat wij maar niet deden want we waren chauffeurs met verantwoordelijkheidsgevoel geworden. Vanaf de 155 kwam de fwd gebaseerd op een Fiatplatform. De AR jongens zagen kans om het weggedrag zodanig af te stellen dat het haarscherp sturende auto’s werden. Daar kan eerlijk gezegd geen enkele Citroën aan tippen. Helaas waren er bij de 159 ondertussen GM invloeden merkbaar en was het scherpe er van af.
Waarom nu deze inleiding? De reden is dat er in de Giulietta een accessoire zat die mij al die jaren niet heeft losgelaten, nl. een klokje boven de achteruitkijkspiegel. Mijns inziens de ideale plaats voor een klokje, want de hele auto-inhoud kan meegenieten van de juiste tijd. Later heb ik dat nergens meer gezien, misschien was er wel patent op aangevraagd ;) .

Als je nieuwsgierig bent staat hier het klokje.

Breeze
Last edited by Breeze on Sat Apr 03, 2021 11:20 am, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: Het klokje boven de achteruitkijkspiegel

Post by web »

Je ziet of zag het wel eens in bussen. Enorme LED cijfers. Analoog daaraan associeer ik een grote klok rond de binnenspiegel wel een beetje met lange vakantieritten met kroost op de achterbank, wat om de tien minuten vraagt "hoe lang nog?"

... en dat is niet ver van de waarheid, lees ik ;)
Post Reply