Kijkt voortaan anders aan tegen zijn postings op dit forum.
Iets anders. Is bij de Vlaamse “Slimste mens” ook dat unieke verschijnsel aanwezig, dat de “verliezersronde” “finale” wordt genoemd?
Adri
Het Café
Re: Het Café
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Acht jaar geleden was ik voor het laatst aktief op het ACC (André Citroen Club) forum. Nu kreeg ik hedenochtend dit op mijn ontbijtbordje:
Mijn account is zowaar nog aktief, maar ik heb maar niet gedrukt op de link voor de naaktfoto's van het zwarte paard nr. 14. Hoewel...
Adri
Mijn account is zowaar nog aktief, maar ik heb maar niet gedrukt op de link voor de naaktfoto's van het zwarte paard nr. 14. Hoewel...
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Als het een zwarte labrador was zou ik zeggen: ja! leuk!
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Had deze morgen bijna idem dito mail en stond dan automatisch al dadelijk bij SPAMfighter...
Re: Het Café
Nou mijn SPAMfighter legde het mooi af tegen het zwarte paard. Maar dat is natuurlijk logisch, want ze komt onder de dekmantel van een bloedserieus Citroënforum.
Adri
Adri
Kia Ceed Break 1,6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Alle toeters & bellen
Alle toeters & bellen
Re: Het Café
Om te voorkomen dat de verveling gaat toeslaan het volgende bedacht:
1. Nu er tijdens lockdown weinig of niet gereden wordt hebben accu's het best moeilijk en hebben zo nu en dan even wat lading uit externe
bron nodig.
2.Het is niet altijd gewenst om voor dat doel de motorkap of een portier op een kier te laten staan.
3. Dus waarom niet via de trekhaak/trailercontactdoos?
Het werkt! Spanningsverlies tussen achter/voor is slechts 0,1V dus geen probleem (hier op de 106-aut)
Dit is een goedkope lader van de Lidl met een IP54 score dus voor regelmatig buitengebruik zou een waterdichte versie de voorkeur genieten.
edit: Dit werkt natuurlijk vrij simpel vanwege de rechtstreekse verbinding (via ext. zekering) tussen accu en contactdoos.
Bij moderne auto's met can-bus mag er die directe verbinding niet gemaakt worden maar komt de constante + ook uit de "trekhaak-module".
Wie kan er beredeneren of dit daar ook zou werken of dat het een no-go is?
Heb me er nooit echt in verdiept maar stel me voor dat als er ergens in dat circuit een diode zou zitten het feest natuurlijk niet doorgaat.
1. Nu er tijdens lockdown weinig of niet gereden wordt hebben accu's het best moeilijk en hebben zo nu en dan even wat lading uit externe
bron nodig.
2.Het is niet altijd gewenst om voor dat doel de motorkap of een portier op een kier te laten staan.
3. Dus waarom niet via de trekhaak/trailercontactdoos?
Het werkt! Spanningsverlies tussen achter/voor is slechts 0,1V dus geen probleem (hier op de 106-aut)
Dit is een goedkope lader van de Lidl met een IP54 score dus voor regelmatig buitengebruik zou een waterdichte versie de voorkeur genieten.
edit: Dit werkt natuurlijk vrij simpel vanwege de rechtstreekse verbinding (via ext. zekering) tussen accu en contactdoos.
Bij moderne auto's met can-bus mag er die directe verbinding niet gemaakt worden maar komt de constante + ook uit de "trekhaak-module".
Wie kan er beredeneren of dit daar ook zou werken of dat het een no-go is?
Heb me er nooit echt in verdiept maar stel me voor dat als er ergens in dat circuit een diode zou zitten het feest natuurlijk niet doorgaat.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Of er een diode tussen zit merk je wel aan spanningsval. 0,1V verlies haalt geen enkele diode.
Het kan nog een FET schakelaar zijn dan, maar dat is toch onwaarschijnlijk bij een permanente plus - dan zou de electronica om die aan te sturen langzaam de accu leegtrekken bij stilstand. Ik zou ook niet weten waarom dat er tussen zou zitten eigenlijk, als ie toch permanent aan staat.
Wel moet je er rekening mee houden dat er een dun printspoortje tussen zit. Geen dikke laders aan hangen dus... Maar een simpele druppeldoos kan vast geen kwaad.
Het kan nog een FET schakelaar zijn dan, maar dat is toch onwaarschijnlijk bij een permanente plus - dan zou de electronica om die aan te sturen langzaam de accu leegtrekken bij stilstand. Ik zou ook niet weten waarom dat er tussen zou zitten eigenlijk, als ie toch permanent aan staat.
Wel moet je er rekening mee houden dat er een dun printspoortje tussen zit. Geen dikke laders aan hangen dus... Maar een simpele druppeldoos kan vast geen kwaad.
Re: Het Café
Dat is het hem juist, bij mijn Xantia liggen 2x6qmm kabels onder de auto rechtstreeks van accu naar contactdoos/caravan, ik neem aan dat als er aangekoppeld wordt met een lege caravanaccu daar toch behoorlijke stromen gaan lopen.
Dat zou dus evengoed moeten kunnen als de auto een can-bus systeem heeft en dan zou je toch ook de stroomrichting moeten kunnen omkeren? maar omdat ik niet weet hoe dit exact werkt is dat nog even een vraagteken, of? terug naar het begin: waarom zou er bij een can-bus geen rechtstreekse verbinding mogen zijn tussen accu en contactdoos?
Dat zou dus evengoed moeten kunnen als de auto een can-bus systeem heeft en dan zou je toch ook de stroomrichting moeten kunnen omkeren? maar omdat ik niet weet hoe dit exact werkt is dat nog even een vraagteken, of? terug naar het begin: waarom zou er bij een can-bus geen rechtstreekse verbinding mogen zijn tussen accu en contactdoos?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Het Café
Geen flauw idee.
Je zou zeggen dat de permanente plus direct uit de zekeringkast gehaald kan worden, helemaal niet via een computer.
Aan de andere kant is het vanuit dealer perspectief ook wel makkelijk, een optioneel trekhaak kabelboompje die je met één stekker in de lichtcomputer steekt. Inclusief plus dus. Geen dikke draden die je onder de auto door naar de accu moet hobbyen... En die lichtcomputer aansluiting kán dan intern gewoon een doorverbinding zijn.
Wel staat menige caravan bezitter wel eens met lege auto accu via de caravan koelkast. Ik kan me zo voorstellen dat een "slimme" aansluiting dat tijdig afschakelt.
Verder kan ik geen reden bedenken waarom het niet gewoon doorverbonden is. Maar je weet nooit wat ze bedacht hebben...
Je zou zeggen dat de permanente plus direct uit de zekeringkast gehaald kan worden, helemaal niet via een computer.
Aan de andere kant is het vanuit dealer perspectief ook wel makkelijk, een optioneel trekhaak kabelboompje die je met één stekker in de lichtcomputer steekt. Inclusief plus dus. Geen dikke draden die je onder de auto door naar de accu moet hobbyen... En die lichtcomputer aansluiting kán dan intern gewoon een doorverbinding zijn.
Wel staat menige caravan bezitter wel eens met lege auto accu via de caravan koelkast. Ik kan me zo voorstellen dat een "slimme" aansluiting dat tijdig afschakelt.
Verder kan ik geen reden bedenken waarom het niet gewoon doorverbonden is. Maar je weet nooit wat ze bedacht hebben...
Re: Het Café
Daarom zitten er in een 13p configuratie 2 + kabels (ook 2x - trouwens, nog afgezien van de massa aansluiting voor de verkeersfuncties)
De ene plus is continu, de andere kan geschakeld zijn dus alleen spanning geven als de motor loopt, die is dus voor de koelkast.
Zelf heb ik een "battery-guard" in de caravan die ervoor zorgt dat beneden een bepaalde spanning de verbinding verbroken wordt.
Concreet komt het er op neer dat de koelkast uitschakelt binnen 5 minuten na het stoppen van de motor.
Die "battery-guard" heb ik vervolgens een relais laten aansturen die ook de verbinding tussen beide accu's verbreekt want sinds daar een Ctek "spanningsopjutter" tussen zit zou de theoretische mogelijkheid bestaan dat de startaccu leeggetrokken wordt door het laden van de caravan accu.
Groet Henk
De ene plus is continu, de andere kan geschakeld zijn dus alleen spanning geven als de motor loopt, die is dus voor de koelkast.
Zelf heb ik een "battery-guard" in de caravan die ervoor zorgt dat beneden een bepaalde spanning de verbinding verbroken wordt.
Concreet komt het er op neer dat de koelkast uitschakelt binnen 5 minuten na het stoppen van de motor.
Die "battery-guard" heb ik vervolgens een relais laten aansturen die ook de verbinding tussen beide accu's verbreekt want sinds daar een Ctek "spanningsopjutter" tussen zit zou de theoretische mogelijkheid bestaan dat de startaccu leeggetrokken wordt door het laden van de caravan accu.
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"